Jak w Textar wygląda proces tworzenia materiałów ciernych?
Od układów hamulcowych oczekuje się najwyższej wydajności i niezawodności działania niezależnie od warunków jazdy. Wymaga to długotrwałych testów, ale także precyzji na każdym etapie tworzenia materiałów ciernych. Dlatego należąca do TMD Friction marka Textar każdego roku inwestuje coraz więcej w rozwój innowacyjnych technologii, badania oraz analizę danych zebranych w czasie jazd testowych.
W dążeniu do precyzji nie ma mowy o standardowych rozwiązaniach. Z tego powodu każdy produkt cierny Textar jest opracowany dla konkretnego pojazdu, jego układu hamulcowego i przeznaczenia. W ostatnich 30 latach, eksperci i inżynierowie marki stworzyli ponad 50 tysięcy unikalnych mieszanek ciernych. Takie podejście gwarantuje najwyższą wydajność tarcz, klocków czy okładzin hamulcowych z żółto-czarnym logo.
Powiązane firmy
– Przy tworzeniu składu mieszanki ciernej najważniejsze jest uwzględnienie rodzaju pojazdu, do którego projektowany jest klocek czy tarcza hamulcowa. SUV z napędem na cztery koła zachowuje się podczas hamowania inaczej niż mały samochód z przednim napędem. Oprócz różnic dotyczących rodzaju auta dochodzą jeszcze niuanse dotyczące składów mieszanek ciernych. Mimo że zaciski hamulcowe tych pojazdów będą takie same, materiał cierny zastosowany w przypadku auta z przednim napędem będzie inny niż w przypadku samochodu z napędem tylnym – wyjaśnia Joanna Krężelok, Dyrektor oddziału TMD Friction Services w Polsce.
Bezpieczne składniki mieszanki ciernej
Skrupulatne badania materiałów ciernych są istotne z jeszcze jednego powodu. Podczas eksploatacji samochodu, do powietrza trafia pył hamulcowy – drobinki materiału ze ścieranych okładziny ciernej oraz tarczy hamulcowej. Pod wpływem ciśnienia, wysokiej temperatury czy zmieniających się warunków zewnętrznych, składniki pierwotnie bezpieczne mogą ulegać reakcjom chemicznym, które prowadzą do powstania nowych, groźnych dla zdrowia i środowiska substancji. Dlatego TMD Friction, właściciel marki Textar, stosuje w mieszankach wyłącznie surowce będące przyjazne dla środowiska również po zużyciu.
Jakość części przeznaczonych na oryginalny montaż (OE), jak i na rynek części zamiennych, musi być zweryfikowana w długotrwałych i kosztownych testach. Firma TMD Friction inwestuje ponad 30 milionów euro rocznie, aby zapewnić swoim klientom jak najszerszy asortyment produktów z nawiązką spełniających normy takie jak ECE-R90.
Terabajty danych do analizy
Kierowcy floty TMD Friction spędzają na testach drogowych 38 tysięcy godzin rocznie. W efekcie intensywnego rozwoju i testów firma pozyskuje rocznie 11 Terabajtów danych. To odpowiednik 5500 godzin filmów w jakości HD, 71,5 miliona stron dokumentów w formie plików elektronicznych albo 14 300 szafek na dokumenty wypełnionych papierami.
MOŻE ZAINTERESUJE CIĘ TAKŻE
Rynek
Branża motoryzacyjna nie jest gotowa na nowe regulacje pojazdów bezemisyjnych
W zeszłym roku amerykańska administracja ogłosiła program, zgodnie z którym do 2030 r. samochody elektryczne (EV) mają stanowić co najmniej 50% wszystkich nowych samochodów na tamtejszym rynku. Z kolei Parlament Europejski chce, aby od 2035 r. nowo sprzedawane auta nie emitowały CO2. Wciąż nie jest to obowiązujące prawo, dodatkowo niedawne porozumienie dopuszcza zastosowanie paliw syntetycznych, ale z pewnością czekają nas rewolucyjne zmiany w branży motoryzacyjnej. Pytanie czy branża jest na nie przygotowana?
Stosowanie tanich nieprzetestowanych albo niespełniających norm produktów ciernych może negatywnie wpływać na skuteczność hamowania i bezpieczeństwo na drodze. Takie części mogą szybciej się zużywać, przegrzewać, mogą mieć ograniczoną odporność na pękanie. Mogą również generować wibracje, prowadzące do awarii układu hamulcowego, jak i innych podzespołów samochodu, na przykład zawieszenia.
– A przecież klocki czy tarcze hamulcowe są również istotne dla działania systemów bezpieczeństwa, na przykład ESP. Dlatego tworzenie i wprowadzanie na rynek skutecznej mieszanki ciernej jest długotrwałym i skomplikowanym, precyzyjnym procesem, w którym należy uwzględnić wiele różnych czynników i zmiennych. W Textar wiemy, że każdy szczegół jest ważny, a naszym punktem odniesienia jest doskonałość. Robimy wszystko, co w naszej mocy, by ją osiągnąć – podkreśla Joanna Krężelok.
Źródło: TMD Friction