Jak usunąć folię z szyby samochodowej

Usuwanie folii z szyby samochodowej Adobe Stock – Zphoto
29.10.2024

O zaletach stosowania folii do oklejania szyb samochodowych można przeczytać na wielu stronach internetowych ich producentów i dystrybutorów. Informacje, jak szybko i skutecznie je usunąć, nie są jednak już tak powszechnie dostępne. Postanowiliśmy więc przyjrzeć się temu tematowi.

O gustach się nie dyskutuje – chociaż to zdanie najczęściej pojawia się w kontekście mody i preferowanego stylu, to jak najbardziej można je odnieść też do samochodów i modyfikacyjnych wyborów ich właścicieli. Każdy ma własne upodobania co do marki, modelu, koloru czy dodatkowych zmian, takich jak naklejki czy przyciemniane szyby. Jednak to, co dla jednej osoby może być szczytem elegancji, dla innej może być zupełnie nieatrakcyjne.

Ponadto np. oklejanie szyb samochodów folią, oprócz kwestii estetycznych, ma kilka praktycznych zalet:

  • ochrona przed promieniowaniem UV: folia blokuje szkodliwe promieniowanie UV, co chroni wnętrze samochodu przed blaknięciem i uszkodzeniami,
  • redukcja nagrzewania: folia przeciwsłoneczna pomaga w utrzymaniu niższej temperatury wewnątrz pojazdu, co zwiększa komfort podróżowania,
  • prywatność i bezpieczeństwo: przyciemniane szyby zapewniają większą prywatność oraz utrudniają złodziejom zobaczenie wartościowych przedmiotów pozostawionych w samochodzie.

Jeśli jednak pierwotny właściciel zdecydował się przyciemnić folią szyby swojego auta, niekoniecznie musi się to spodobać późniejszemu nabywcy tego używanego samochodu. Oklejenie szyb może mieć również negatywny wpływ na zwrot leasingowanych pojazdów. Może nawet nie być alternatywy dla usunięcie folii przez profesjonalnego sprzedawcę pojazdów, gdy okazuje się, że folia nie ma odpowiedniej homologacji albo zrobiły się na niej bąbelki lub się pomarszczyła.

Czy folia do oklejania szyb powinna mieć certyfikat

W tym miejscu wielu zada pytanie: jak to jest z tym certyfikatami na folie do oklejania szyb, są potrzebne, czy niekoniecznie?

Tak, na folie do oklejania szyb samochodowych potrzebne są „odpowiednie papiery”. W Polsce folie przyciemniające muszą mieć homologację oraz certyfikaty dopuszczające je do użytku. Folie te powinny spełniać określone normy, aby zapewnić bezpieczeństwo i zgodność z przepisami prawa.

Podczas kontroli drogowej kierowca może być poproszony o okazanie zaświadczenia o instalacji folii, które zawiera informacje na temat typu zastosowanej folii i jej oznakowania. Ważne jest również, aby przepuszczalność światła przez przyciemnione szyby nie była mniejsza niż 75% dla przednich szyb bocznych i czołowej. Na rynku dostępnych jest wiele rodzajów folii. Oprócz standardowych folii kolorowych, matowych i błyszczących mamy również specjalistyczne folie, takie jak antywłamaniowe, antypodsłuchowe oraz ochronne, które można stosować np. na przednią szybę samochodową. Wyobraźmy sobie sytuację, kiedy na bocznych szybach pojazdu zamontowana zostanie nieodpowiednia folia antywłamaniowa wówczas służby ratunkowe mogą mieć trudności z dostępem do pasażerów tylnej kanapy w sytuacji awaryjnej.

Usunięcie folii z szyby samochodowej 

Podstawowymi narzędziami, które mogą okazać się pomocne w usunięciu folii, są wytwornica pary lub opalarka na gorące powietrze. Wytwornica pary jest skuteczna do podgrzewania folii od wewnątrz. Natomiast w przypadku opalarki na gorące powietrze dostarczamy ciepło z zewnątrz poprzez szybę. Najlepiej jeśli tę pracę wykonuje jednocześnie dwóch pracowników (od wewnątrz i z zewnątrz). Należy zwrócić uwagę, że folię z szyby należy ściągać inaczej niż z powierzchni lakierowanych. Jeśli folię odrywa się od szyby pod kątem ok. 90°, czyli pionowo, na powierzchni pozostanie jedynie niewielka ilość kleju. Natomiast w przypadku powierzchni malowanych, zwłaszcza części z tworzyw sztucznych, optymalny jest kąt natarcia wynoszący 180°, aby zminimalizować ryzyko odrywania się farby. Do usuwania resztek kleju ze szkła specjalista od foliowania zaleca użycie profesjonalnego środka do usuwania kleju, zamiast standardowego środka do czyszczenia okien.

Jakie problemy mogą pojawić się przy usuwaniu folii i szyb

Problem mogą stanowić włókna grzewcze umieszczone w tylnych szybach, jeżeli nie są to szyby podwójne, czy też przewody antenowe często umieszczane na tylnych bocznych szybach w samochodach typu kombi. Przy tego typu zleceniach przed usunięciem folii klient powinien otrzymać jasny komunikat i go zaakceptować (najlepiej na piśmie), że po wykonaniu zlecenia nie ma 100% gwarancji, że tego typu przewody pozostaną na swoim miejscu i będą nadal sprawne.

Dlatego warto uświadamiać klientów, że kupując nowy samochód, może lepiej trochę dopłacić i wybrać przy konfiguracji auta opcję „przyciemniane szyby”, niż później mierzyć się z podobnymi problemami.

Źródło: Materiały redakcyjne

O Autorze

autoEXPERT – specjalistyczny miesięcznik motoryzacyjny, przeznaczony dla osób zajmujących się zawodowo naprawą, obsługą, diagnostyką i sprzedażą samochodów oraz produkcją i sprzedażą akcesoriów motoryzacyjnych, części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych.

Tagi artykułu

Zobacz również

autoExpert 10 2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę