Jak prawidłowo zamontować pompę paliwa
W poprzednim artykule pisaliśmy o przyczynach uszkodzeń pomp paliwa powstałych z powodu zanieczyszczeń, nieprawidłowego paliwa i obecności wody w układzie paliwowym. W tym numerze skupiliśmy się na źródłach usterek, które powstają podczas montażu i demontażu pomp. Brak zachowania uwagi może być przyczyną powstania uszkodzeń uszczelki, korpusu i przyłączy (elektrycznych, paliwa).
Błędy montażowe
Dokręcanie bez przytrzymywania
Podczas dokręcania przewodu przyłączeniowego paliwa na pompach z pierścieniem zębatym, dość często nie jest blokowana złączka połączona z korpusem pompy. Brak przytrzymania złączki powoduje, że cała pokrywa pompy obraca się wraz z przyłączami w korpusie. Wskutek obracania się pokrywy dochodzi często do przesunięcia albo uszkodzenia pierścienia uszczelniającego i do pojawienia się nieszczelności.
Na pompach paliwowych typu E2T i E3T są umieszczone oznaczenia. Muszą się one znajdować naprzeciw siebie. Niezgodność położenia cech świadczy o niewłaściwym zmontowaniu pompy i jej uszkodzeniu.
UWAGA. Podczas dokręcania przewodu przyłączeniowego należy zablokować dolny sześciokąt pompy paliwowej. W przeciwnym wypadku mogą powstać w niej nieszczelności. Nieszczelna pompa stwarza zagrożenie pożarowe.
Korozja kontaktowa
Niewłaściwie wykonany montaż lub błędy podczas przeprowadzonych napraw pompy mogą wywołać powstanie korozji wżerowej. Nie zaleca się montażu opasek stalowych ocynkowanych bez izolacji na aluminiowy korpus pompy. Pojawienie się elektrolitu w miejscu kontaktu korpusu z nieizolowaną opaską wywoła korozję.
UWAGA. Aluminiowy korpus pompy nie może wejść w bezpośredni kontakt z powierzchnią ocynkowaną. Może to być przyczyną powstania korozji wżerowej i w konsekwencji nieszczelności obudowy. Nieszczelna pompa stwarza zagrożenie pożarowe.
Uszkodzenia spowodowane użyciem siły
Uszkodzenie korpusu
Podczas upadku pompy lub niezachowania uwagi w trakcie naprawy instalacji paliwowej mogą wystąpić pęknięcia i nieszczelności korpusu pompy.
Uszkodzenie przyłączy
Przy niewłaściwym montażu/demontażu może się zdarzyć, że zostaną uszkodzone złącza elektryczne i przyłącza paliwa. Nie należy używać siły podczas podłączania przewodów zasilania i przewodu paliwowego.
Uszkodzenie filtrów
Pompy zbiornikowe po stronie ssania mają filtr w postaci siatki, a w niektórych filtrach znajdują się również żebra usztywniające. Przy niewłaściwym montażu może dojść do uszkodzenia filtra i żeber, a powstałe zanieczyszczenia lub odłamki mogą zablokować pompę paliwową.
Odłamanie czujnika poziomu napełnienia
W niektórych modułach doprowadzania paliwa układ mechaniczny czujnika poziomu napełnienia ma urządzenie amortyzujące. Nigdy nie poruszaj ręcznie czujnika, ponieważ może to spowodować jego odłamanie.
Wygięcie czujnika poziomu napełnienia
Podczas niewłaściwego montażu może dojść do wygięcia ramienia czujnika poziomu napełnienia. Wygięcie może być przyczyną podawania błędnych wskazań ilości paliwa.
Wskazówki diagnostyczne: uszkodzenia mechaniczne pomp paliwa | |||
Opis problemu | Objawy uszkodzenia | Możliwe przyczyny | Sposób usunięcia |
- spadek ciśnienia tłoczenia | - nieszczelna pokrywa pompy | - niewłaściwy montaż/ demontaż: pompa nie była przytrzymywana przy dokręcaniu przewodu przyłączeniowego | - wymienić pompę |
- pompa nie tłoczy | - uszkodzone przyłącze elektryczne | - niewłaściwy montaż / demontaż: uszkodzone przyłącze elektryczne | - wymienić pompę |
- spadek ciśnienia tłoczenia | nieszczelne/uszkodzone przyłącze paliwa | niewłaściwy montaż/ demontaż: uszkodzone przyłącze paliwa | - wymienić pompę |
- spadek ciśnienia tłoczenia | - nieszczelna pompa | - niewłaściwy montaż/ demontaż: korozja kontaktowa wskutek niewłaściwego doboru par materiałowych | |
MOŻE ZAINTERESUJE CIĘ TAKŻE
Na podstawie informacji z firmy Kolbenschmidt Pierburg / MS Motor Service International GmbH.