IONWAY zbuduje swoją pierwszą fabrykę w Nysie

Akumulatory do samochodów EV będą produkowane w Nysie Volkswagen

Nowo utworzony europejski producent materiałów do produkcji akumulatorów do pojazdów elektrycznych IONWAY z siedzibą w Brukseli zdecydował się zbudować swój pierwszy zakład produkcyjny w Nysie, w sąsiedztwie istniejącego zakładu firmy Umicore. Spółka joint venture, stworzona przez należącą do Grupy Volkswagen firmę PowerCo oraz Umicore, pozwoli zwiększyć rolę Unii Europejskiej jako istotnego gracza na globalnym rynku elektromobilności. Plany spółki zakładają, że do 2030 r. roczna zdolność produkcyjna osiągnie 160 GWh, co przekłada się na 2,2 mln pojazdów elektrycznych. IONWAY pomoże zatem Unii Europejskiej w osiągnięciu założeń Europejskiego Zielonego Ładu poprzez przyspieszenie tworzenia regionalnych, zrównoważonych i przejrzystych łańcuchów wartości akumulatorów.
 

  • Utworzona przez PowerCo i Umicore spółka joint venture IONWAY zwiększa znaczenie Unii Europejskiej w branży rozwiązań z zakresu elektromobilności.
  • IONWAY stworzy w Polsce 900 miejsc pracy przy produkcji aktywnego materiału katodowego (CAM) – najcenniejszego elementu akumulatorów do samochodów elektrycznych.
  • Pierwszy zakład produkcyjny IONWAY, który powstanie w Nysie będzie zasilany wyłącznie odnawialną energią, dążąc do neutralnego bilansu emisji dwutlenku węgla.
  • Nowy zakład wniesie spory wkład w szybką transformację mobilności i wdrożenie założeń Europejskiego Zielonego Ładu poprzez regionalne, zrównoważone i przejrzyste łańcuchy dostaw akumulatorów.
  • Strategiczne wsparcie ze strony polskiego rządu w ramach Tymczasowych Ram Kryzysowych i Przejściowych (TCTF).

 
Z dużą satysfakcją podchodzimy do komunikatu, jako że jest on pierwszym operacyjnym krokiem IONWAY oraz ważnym krokiem w ekspansji zintegrowanego łańcucha wartości Umicore – powiedział Mathias Miedreich, dyrektor generalny Umicore.

IONWAY daje zarówno PowerCo, jak i Umicore znaczącą przewagę na szybko rozwijającym się rynku elektromobilności w Europie. Osiągnęliśmy efekt, na który czekaliśmy od bardzo dawna. Mam na myśli stworzenie efektywnego łańcucha dostaw, aby zabezpieczyć i budować zdolności produkcyjne dla niezawodnych i konkurencyjnych cenowo materiałów katodowych, które będą produkowane w oparciu o odpowiedzialnie pozyskiwane surowce – powiedział Jörg Teichmann, dyrektor ds. zakupów w PowerCo.

Inwestycję w Nysie – dzięki której powstanie nawet do 900 nowych miejsc pracy – wspiera także polski rząd. W ramach Tymczasowych Ram Kryzysowych i Przejściowych władze przekażą spółce IONWAY dotację w wysokości 350 mln euro. Łączna wartość inwestycji do 2030 r. wyniesie 1,7 mld euro (1,35 mld euro po uzyskaniu dotacji).

Jesteśmy wdzięczni polskiemu rządowi za wsparcie, którego udzielił w kontekście realizacji inwestycji IONWAY w Nysie. Strategiczna lokalizacja nowego zakładu, tuż obok fabryki materiałów katodowych, należącej do Umicore, która jest wciąż unikatowa w Europie, sprawi, że transformacja w kierunku elektromobilności i zrównoważonego transportu staje się faktem – dodał Mathias Miedreich.

Obecnie w Nysie trwa przygotowanie terenu, prace inżynieryjne i uzyskiwanie pozwoleń, a budowa rozpocznie się natychmiast po ich otrzymaniu. Produkcja w nowym zakładzie ruszy w 2025 r., a do tego czasu materiały CAM na potrzeby produkcji ogniw w gigafabryce w Salzgitter będą dostarczane z zakładu Umicore w Nysie.

Dzięki bliskiemu sąsiedztwu obu fabryk spółka IONWAY będzie mogła korzystać z know-how Umicore oraz surowców pochodzących z zakładów rafineryjnych firmy w Finlandii. Ponadto strategiczna lokalizacja fabryki umożliwi IONWAY dostęp do odnawialnych źródeł energii, a także wykwalifikowanych pracowników z regionu. Nie bez znaczenia było także wsparcie ze strony polskiego rządu.

Start projektu IONWAY to efekt zaangażowania PowerCo i Umicore w zrównoważony rozwój. Naszym wspólnym celem jest to, by samochody elektryczne stały się dostępne dla każdego, zaczynając od teraz – powiedział Thomas Jansseune, dyrektor generalny IONWAY.

IONWAY będzie produkować aktywny materiał katodowy (CAM) oraz materiały prekursorowe (pCAM), które będą dostarczane do europejskich gigafabryk ogniw akumulatorowych PowerCo. Obecnie trwają ustalenia związane z wyborem lokalizacji kolejnej fabryki IONWAY.

Źródło: Volkswagen

Tagi artykułu

Zobacz również

autoExpert 04 2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę