Instrukcja montażowa KYB: Fiat 500 – przód
KYBFiat 500 [10.07-], który jest produkowany w Polsce jest dość popularnym samochodem jeżdżącym po drogach całej Europy i nie tylko. Okazuje się jednak, iż wymiana amortyzatorów i sprężyn zawieszenia w przedniej osi w tym modelu nie jest taka prosta jak mogłoby się wydawać – głównie ze względu na ograniczony dostęp oraz dodatkowe czynności montażowe, które należy wykonać. Szacowany czas montażu amortyzatora osi przedniej w Fiat 500 [10.07-] wynosi około 1,5 h na każdą ze stron.
| Czy wiesz, że…? |
| Co piąty samochód opuszczający linie produkcyjne na całym świecie posiada amortyzatory KYB jako oryginalne wyposażenie. |
| Amortyzatory KYB projektowane na rynek części zamiennych, produkowane są w tych samych fabrykach oraz przy wykorzystaniu tej samej technologii i systemów kontroli jakości, co amortyzatory montowane jako oryginalne wyposażenie fabryczne. |
Instrukcja demontażu i montażu kolumny amortyzatora w samochodzie Fiat 500 [10.07-]:
1. Zdejmij koło.
2. Odkręć nakrętkę łącznika stabilizatora.

3. Wyjmij z gniazda mocowania przewód czujnika ABS.


4. Zdejmij zabezpieczenie i wyjmij z gniazda mocowania przewód hamulcowy. Zabezpieczenie połóż w bezpiecznym miejscu aby móc użyć je ponownie.

5. Podnieś lekko i podeprzyj oś napędową a następnie odkręć dwie dolne śruby mocujące amortyzator ze zwrotnicą. Oś napędową zabezbiecz aby nie opadła.


6. Zdejmij zaślepki i zdemontuj wycieraczki oraz plastikową osłonę podszybia.


7. Odkręć górną nakrętkę mocującą kolumnę amortyzatora (przytrzymaj amortyzator jedną ręką aby nie upadł).



8. Wyjmij kolumnę amortyzatora od dołu i umieść właściwie w odpowiednim ściskaczu do sprężyn (najlepiej w kolumnowym ściskaczu pneumatycznym z bramką zabezpieczającą). Zdemontuj wszystkie elementy i sprawdż dokładnie ich stan techniczny. Wraz z nowym amortyzatorem zaleca się wymianę elementów współpracujących: górnego zestawu montażowego, zestawu osłonowo-ochronnego oraz sprężyny zawieszenia.



9. W trakcie montażu nowego amortyzatora, sprężyny zawieszenia, górnego zestawu montażowego oraz zestawu słonowo-ochronnego, sprawdź prawidłowe ułożenie sprężyny w dolnym tależu oporowym.


UWAGA: Zwróć uwagę na prawidłowy moment dokręcania nakrętki mocowania trzpienia amortyzatora. Pamiętaj o odpowiedniej kolejności i pozycji montażowej wszystkich elementów. Zwróć szczególną uwagę na pozycję górnego talerza oporowego oraz górnego zestawu montażowego.
-c2800a906e688a9692acb40b9c5fa630.jpg)



UWAGA: Nie używaj narzędzi typu żaba do przytrzymania tłoczyska podczas dokręcania, gdyż może ona uszkodzić powierzchnię chromową i doprowadzić do wycieku oleju i uszkodzenia amortyzatora. Używaj tylko odpowiednich narzędzi przeznaczonych do tego celu.
10. Włóż kolumnę amortyzatora od dołu i przytrzymując jedną ręką zamocuj ją od góry. Zwalniając podparcie i zabezpieczenie osi włóż dwie dolne śruby mocujące amortyzator ze zwrotnicą i dokręć je właściwym momentem. Zamocuj łącznik stabilizatora. W odpowiednie gniazda mocujące wepnij przewód hamulcowy wraz z zabezpieczeniem oraz przewód czujnika ABS. Teraz możesz zamontować koło.
© KYB
© KYB
© KYB
© KYB11. Po opuszczeniu pojazdu na koła, dokręć górną nakrętkę mocującą odpowiednim momentem. Załóż plastikową osłonę podszybia oraz zamontuj wycieraczki.
© KYBKYB zaleca wykonanie geometrii układu zawieszenia po każdej wymianie amortyzatorów w samochodzie.
KYB zaleca aby zawsze wymieniać amortyzatory i sprężyny zawieszenia parami w obrębie jednej osi.
Aby zobaczyć, jak dokładnie dokonać wymiany amortyzatorów w przedniej osi w samochodzie Fiat 500 [10.07-], należy na stronie www.youtube.com/KYBEurope wybrać film z instrukcją dla konkretnego pojazdu.
www.kyb-europe.com
Źródło: KYB






