Historia i perspektywy amortyzatorów BILSTEIN B6 do kamperów

Amortyzatory BILSTEIN B6 do kamperów Bilstein

Właściciele kamperów najwyraźniej czekali na amortyzatory kamperowe B6 firmy BILSTEIN. Wskazuje na to żywe zapotrzebowanie klientów i pozytywne opinie prasy branżowej.

Jako właściciel kampera opartego na Citroënie Jumperze, twórca produktu BILSTEIN, Matthias Becker, wie dokładnie, dlaczego: – Od pierwszego dnia stwierdziłem, że standardowa obsługa jest trudna. Jest to dość niezadowalające, zwłaszcza gdy wiesz, jak zrobić to lepiej. Prawie wszystkie kampery mają ten sam problem – są stworzone na bazie samochodów dostawczych i „dziedziczą” ich konfigurację zawieszenia – wszystko, co nie jest idealne do zastosowań kempingowych ze względu na inny profil obciążenia. Podczas gdy zwykły van jest czasem pełny, czasem pusty, kampery są prawie zawsze załadowane do 75%. Wraz z bagażem, rowerami itp. obciążenie może szybko osiągnąć prawie 100%.

Właśnie tutaj sprawdzą się nowe wysokowydajne amortyzatory B6 Camper. Ich specjalne ustawienie powoduje dodatkowe bezpieczeństwo przy bocznym wietrze i lepszą przyczepność na zakrętach. Sprawia także, że wrażenia z jazdy są bardziej intensywne. Ponadto poprawia się trakcja, prowadzenie staje się bardziej precyzyjne, wzrasta komfort jazdy, a mocniejsze tłumienie redukuje hałas podczas jazdy dzięki zoptymalizowanemu zachowaniu się toczenia.

– Z zapytań klientów i stale rosnących liczb rejestracji w segmencie kamperów wiemy, że istnieje duże zapotrzebowanie na amortyzatory do kamperów – dodaje Becker.

Ponieważ ponad połowa wszystkich kamperów w Europie bazuje na Fiacie Ducato, BILSTEIN skoncentrował się początkowo na tej platformie (od modeli 2006) oraz na na blisko spokrewnionych technicznie modelach samochodów dostawczych Citroën Jumper i Peugeot Boxer. Podczas projektowania uwzględniono zarówno konwersje furgonów, jak i pojazdy półzintegrowane.Testy drogowe BILSTEIN koncentrowały się również na innych modelach, takich jak Mercedes Sprinter czy Ford Transit.

– Od początku skupialiśmy się na dobrym stosunku ceny do jakości, aby sprawić, żeby montaż naszego rozwiązania zawieszenia był opłacalny również dla mniejszych budżetów czy starszych pojazdów. Dlatego zdecydowaliśmy się na czyste rozwiązanie w postaci amortyzatorów – naszą podstawową kompetencję – powiedział Matthias Becker. – Oznacza to, że modernizacja Camper B6 jest nie tylko tańsza niż kompletne zawieszenie, ale również koszty instalacji pozostają niskie. Rejestracja w dokumentach pojazdu nie jest wymagana ani w przypadku B6 Camper, ani jeszcze mocniejszego B6 Camper Advanced.  

– Dla szczególnie wymagających klientów chcieliśmy zaimplementować opcję o innej charakterystyce. To jedyny sposób, aby naprawdę znaleźć kompromis między komfortem a bezpieczeństwem jazdy – mówi Becker. Czysto mechaniczny DampMatic był dokładnie taką technologią z oferty BILSTEIN. – Rezultat przekonał mnie już  podczas jazdy próbnej – mówi z entuzjazmem Becker. – System zapewnia miękką charakterystykę przy niskich prędkościach tłoka amortyzatora i twardą przy dużych prędkościach. Kompromisy należą więc już do przeszłości: można wygodnie podróżować z B6 Camper Advanced i omijać przeszkodę, która nagle pojawia się w następnej chwili, nie tracąc jej z oczu, a amortyzator doskonale radzi sobie z bocznymi wiatrami na autostradzie. Nawet w pojazdach rzemieślniczych, które są zawsze mocno obciążone, wysokowydajne amortyzatory BILSTEIN B6 Camper i B6 Advanced znacznie poprawiają prowadzenie.

Technologia, która za nimi stoi: Wysokowydajny amortyzator BILSTEIN B6 Camper Advanced pracuje z tłumieniem selektywnym pod względem amplitudy. Amortyzator automatycznie wybiera jedną z dwóch charakterystyk w zależności od drgań przenoszonych z drogi. Zależnie od siły bypass otwiera się lub zamyka – zmienia się opór oleju w amortyzatorze i tym samym reguluje się tłumienie.

– Na torze Nürburgring oraz w naszym własnym centrum testowym na torze testowym w Papenburgu nasi kierowcy testowi spędzają tysiące godzin, sprawdzając, jak elementy podwozia zachowują się w różnych sytuacjach drogowych. Pod uwagę brane są również różne konfiguracje pojazdów, takie jak lekkie i ciężkie podwozia rodziny Ducato – wyjaśnia Matthias Becker. Według eksperta BILSTEIN, ze względu na różną konstrukcję sprężyn i dostępną przestrzeń montażową, przetestowano również mieszane konfiguracje, w których Advanced jest używany tylko na przedniej osi, a normalny B6 Camper – na tylnej. – Oprócz konwersji furgonu, oczywiście brane są również pod uwagę modele częściowo zintegrowane.

Jednak konstruktorzy BILSTEIN skupiają się również na rozwiązaniach dla w pełni zintegrowanych pojazdów. Specjalne ramy od innych producentów często komplikują montaż. Samochody kempingowe, takie jak VW T6.1, to kolejne możliwe zastosowanie, nad którym pracuje BILSTEIN. – Dla niektórych pojazdów standardowy BILSTEIN B6 jest już dostępny jako rozwiązanie modernizacyjne. Chociaż nie jest on zoptymalizowany pod kątem kamperów, to jednak poprawia właściwości jezdne – podkreśla Becker. 

Źródło: Bilstein

Tagi artykułu

autoExpert 04 2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę