Ford zdobywa "Oscara" dla najlepszego małego silnika

Ford
3.6.2016

Już piąty raz z rzędu opracowana przez Forda niewielka jednostka 1,0 litra EcoBoost zdobyła wyróżnienie dla najlepszej konstrukcji w swojej klasie podczas gali rozdania nagród Międzynarodowego Silnika Roku.

Jurorzy docenili charakterystykę, osiągi, wydajność paliwową oraz kulturę pracy tego silnika, zwracając również uwagę na nowoczesne rozwiązania techniczne, które wciąż wyznaczają standardy w branży motoryzacyjnej.

Wydajna, trzycylindrowa konstrukcja EcoBoost uzyskała tytuł „Najlepszego silnika poniżej 1,0 litra” przyznanego przez 65 dziennikarzy motoryzacyjnych z 31 krajów całego świata - silnik ten wygrywał w swojej kategorii każdego roku od momentu wprowadzenia go do sprzedaży. W tym roku jednostka pokonała 32 konkurentów, czyli 19 więcej, niż w roku 2012. Należy zauważyć, że szczególnie w roku 2015 na rynku pojawiło się wiele nowych silników o pojemności poniżej 1 litra, wyposażonych w turbodoładowanie i bezpośredni wtrysk paliwa.

W roku 2014 konstrukcja 1,0 litra EcoBoost trzeci raz z rzędu została okrzyknięta „Międzynarodowym Silnikiem Roku”, natomiast w roku 2012 jednostka zdobyła również wyróżnienie dla „Najlepszego Nowego Silnika”.

Silnik EcoBoost 1,0 litra, dostępny w wersjach o mocy 100, 125, 140 KM, a nawet 180 KM w rajdowej wersji Ford Fiesta R2, jest oferowany w 72 państwach na całym świecie. Warto zauważyć, że 140-konna odmiana oferuje lepszy stosunek mocy do pojemności, niż silnik Bugatti Veyron. Ponadto, drogowa odmiana modelu Formula Ford z silnikiem EcoBoost 1,0 litra o mocy 205 KM pokonała okrążenie północnej pętli słynnego toru Nürburgring w czasie 7 minut i 22 sekund, wyprzedzając tym samym supersamochody z silnikami o mocy ponad 600 KM, jak na przykład Lamborghini Aventador, Ferrari Enzo czy Pagani Zonda.

Źródło: Mototarget, Ford

O Autorze

autoEXPERT – specjalistyczny miesięcznik motoryzacyjny, przeznaczony dla osób zajmujących się zawodowo naprawą, obsługą, diagnostyką i sprzedażą samochodów oraz produkcją i sprzedażą akcesoriów motoryzacyjnych, części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych.

Tagi artykułu

autoExpert 12 2025

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę