Elektryczny Ford w firmie – fakty i mity. Dlaczego warto przejść na prąd?

Dlaczego warto zakupić elektryczny samochód do firmy Ford

Dekarbonizacja floty samochodów firmowych stanowi wyzwanie dla wielu menadżerów flot. Rosnąca rola społecznej odpowiedzialności biznesu czy redukcja emisji CO2 – wszystko to powoduje, że coraz częściej zadawane są pytania o to, w jaki sposób przeprowadzić ekologiczną transformację.

Specjaliści podkreślają, że w światowym dążeniu do elektryfikacji transportu to właśnie elektryfikacja flot ma największy potencjał w tym procesie. Konieczność elektryfikacji transportu jest oczywista – według badań Eurelectic 1) elektryfikacja floty zmniejszyłaby około połowę emisji gazów cieplarnianych w Europie.

Przejście na flotę elektryczną to z jednej strony zabezpieczenie firmy na przyszłość w osiągnięciu celów zrównoważonego rozwoju, z drugiej – to inwestycja, która w odpowiednich warunkach pozwala wygenerować wyraźne oszczędności. Rozważając elektryfikację należy natomiast przeanalizować specyficzne wymagania swojej floty.

Między innymi warto wziąć pod uwagę jakiego rodzaju trasami poruszają się firmowe samochody, czy są to dłuższe wyprawy autostradami czy może szybkie i lokalne? Do czego ma służyć samochód – czy kierowca będzie potrzebował dużej przestrzeni bagażowej, a może samochód ma pełnić rolę wizerunkową? Im lepiej zostanie przeanalizowany zakres potrzeb, tym łatwiej będzie nadać im odpowiednie priorytety przy planowaniu dekarbonizacji floty – powiedział Karol Jelonek, Kierownik Działu Sprzedaży Flotowej, Ford Polska.

Kierowcy flotowi wolą elektryczne wersje swoich dostawczaków 

Według tegorocznych badań przeprowadzonych przez Churchill Expert 2) – specjalistycznego dostawcy ubezpieczeń flotowych Direct Line Group – około 70% kierowców flot samochodów dostawczych wolałoby elektryczną wersję swojego ulubionego modelu auta od alternatywnej wersji benzynowej lub napędzanej silnikiem wysokoprężnym. W komentarzu do tych wyników można było przeczytać, że samochody dostawcze z silnikiem spalinowym nadal stanowią większość we flotach, ale podejście do samochodów elektrycznych szybko się zmienia.

Do tego dochodzą korzyści dla lokalnej jakości powietrza i zwiększonej wydajności dla każdej firmy wdrażającej te pojazdy. Wyniki opublikowane przez Churchill Expert pokazują również, że menadżerowie flot dążą do tego, aby w niedalekiej przyszłości pojazdy elektryczne i hybrydowe stanowiły około 50% ich floty.

Obecnie to właśnie floty wyznaczają tempo elektryfikacji starając się obniżyć emisję oraz koszty utrzymania i eksploatowania pojazdów. Widzimy to bardzo wyraźnie na przykładzie eklektycznego Forda E-Transit, który odnotował solidny start nie tylko na globalnym, ale również na polskim rynku samochodów dostawczych. Wystarczy tu wspomnieć o kontakcie na 600 modeli E-Transit dla InPost lub o zielonej ewolucji w firmie DHL Parcel, która zamówiła 100 sztuk tego modelu. Również firma Truck Care zdecydowała się na zakup elektrycznego Forda w wersji podwozie z pojedynczą kabiną co pokazuje, że ten samochód dostawczy sprawdza się także do zabudowy, podobnie jak jego spalinowy odpowiednik – dodaje Karol Jelonek, Kierownik Działu Sprzedaży Flotowej, Ford Polska.

Mity związane z samochodami elektrycznymi

Samochody z napędem elektrycznym nie są już na rynku całkowitą nowością, ale technologia ta budzi nadal wiele pytań.

Jeden z mitów mówi o tym, że pojazdy elektryczne nie mają wystarczającego zasięgu. To jeden z najstarszych i obecnie już przestarzałych mitów związanych z samochodami elektrycznymi. Jeszcze kilka lat temu zasięg mógł budzić obawy, ale postęp technologiczny i daleko idące inwestycje całkowicie zmieniły rzeczywistość. Przykładowo – Mustang Mach-E z napędem na tylną oś, wyposażony w baterię o pojemności 91 kWh pozwala przejechać do 600 km na jednym ładowaniu.

W przypadku samochodów dostawczych kluczowym elementem jest tak zwana dostawa ostatniej mili, która wg szacunków pochłania około 40-50% kosztów całego łańcucha dostaw – warto tu wspomnieć, że liczba usług w dostawach „od drzwi do drzwi” rośnie z roku na rok. Analitycy World Economic Forum4) oszacowali, że rosnący rynek e-commerce spowoduje w centrach miast wzrost samochodów dostawczych o 36%. Ilość dostaw ostatniej mili wzrośnie tym samym o 78%.

Wykorzystanie w dostawie ostatniej mili dostawczego samochodu elektrycznego oznacza przede wszystkim redukcję kosztów paliwa. W tym przypadku firmy inwestują w stacje ładowania oraz panele fotowoltaiczne. a jeżeli samochód należy do kierowcy świadczącego usługi przewoźnikowi na zasadach B2B to inwestuje on najczęściej w ładowarkę typu Wallbox – dodaje Błażej Markiewicz, Fleet Sales Zone Manager z Ford Polska.

Jedną z najbardziej zauważalnych różnic między pojazdem elektrycznym a pojazdem z napędem konwencjonalnym jest czas potrzebny na zatankowanie. I chociaż tankowanie pojazdu elektrycznego może zająć więcej czasu warto pamiętać o tym, że większość ładowań odbywa się w nocy w domach kierowców lub w firmie, a dzięki dostępowi do szybkich ładowarek nowe samochody elektryczne ładują się znacznie szybciej.

Dla przykładu szybkie ładowanie Mustanga Mach-E zapewnia do 119 kilometrów zasięgu w ciągu 10 minut ładowania 5), a nowy elektryczny Ford Explorer – który niedawno miał swoją polską premierę – ma zapewnić możliwość naładowania akumulatora od 10 do 80 procent pojemności w ciągu 25 minut za pomocą szybkiej ładowarki prądu stałego 6). Natomiast stacje o mocy 50 kW pozwalają naładować dostawczego Forda E-Transita od 15-80 procent pojemności w czasie 1 godziny i 20 minut – skorzystanie ze stacji ładowania o dużej mocy prądem stałym pozwala skrócić ten czas do niecałych 34 minut 7).

Przesiadka na pojazdy elektryczne to proces, który wymaga starannej analizy i planowania, ale korzyści, jakie niesie dla flot komercyjnych sprawiają, że wysiłek ten jest opłacalny. Dzięki przemyślanej transformacji menedżerowie mogą zminimalizować negatywny wpływ na środowisko, wykorzystać potencjał elektrycznych pojazdów w kontekście oszczędności finansowych i wytyczyć drogę ku efektywniejszej i bardziej przyjaznej dla środowiska działalności.

1) Accelerating fleet electrification in Europe When does reinventing the wheel make perfect sense?
https://assets.ey.com/content/dam/ey-sites/ey-com/en_gl/topics/energy/ey-accelerating-fleet electrification-in-europe-28012021-v2.pdf

2) Churchill Expert  - Badanie opinii wśród kierowców flotowych, źródło: https://www.directlinegroup.co.uk/en/news/brand-news/2023/15022023.html

3) Departament for Transport, UK „Transport and environment statistics: 2023” https://www.gov.uk/government/statistics/transport-and-environment-statistics-2023/transport-and-environment-statistics-2023

4) World Economic Forum „The Future of the Last-Mile Ecosystem” https://www.weforum.org/publications/the-future-of-the-last-mile-ecosystem

5) Szacunkowy zasięg. Ładowanie prądem stałym o dużej mocy (150 kW)

6) Szacunkowy zasięg. Ładowanie prądem stałym o dużej mocy (150 kW)

7) Ładowanie od 15 do 80% prądem stałym o mocy 115 kW

Źródło: Ford

 

Tagi artykułu

autoEXPERT 12 2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę