Ekologiczna zmiana w układach klimatyzacji

Inter Cars
2.3.2017

Ze względu na unijne przepisy, we wszystkich fabrycznie nowych samochodach z kategorii M1 i N1 nie można już stosować czynnika chłodniczego R134a. Jak zatem odnaleźć się w nowej sytuacji?

Zgodnie z obowiązująca unijną dyrektywą 2006/40/EG, zwaną „Dyrektywą MAC” („Mobile Air Conditioning – directive”), od 1 stycznia 2017 r. stosowane w układach klimatyzacji czynniki chłodnicze muszą mieć wartość GWP (Global Warming Potential) nieprzekraczającą 150. Oznacza to, że dla wszystkich fabrycznie nowych samochodów z kategorii M1 i N1 (klasa I) najpopularniejszy od lat 90. czynnik chłodniczy R134a nie może już być stosowany. Czynnik R134a o GWP=1430 zastąpiono czynnikiem z grup HFO-R1234yf, którego wartość GWP=4. Według danych producenta nowego czynnika ta różnica w wartości GWP nowego czynnika HFO-1234yf w stosunku do R134a pozwala zredukować wpływ na wzrost globalnego ocieplenia o 99,7%.

Pojawienie się nowego czynnika HFO-1234yf wywołało też negatywne opinie na temat palności czynnika oraz potencjalnie niebezpiecznej emisji związków fluoru podczas pożaru. Głosy sprzeciwu zostały jednak przez Komisję Europejską odrzucone, a wykonane przez SAE badania wykazały, że ilości związków niebezpiecznych są znacznie poniżej progów, które mają wpływ na zdrowie ludzi, oraz że nie ma istotnego ryzyka spowodowanego użyciem czynnika HFO-1234yf. Według producentów nowego czynnika, HFO-1234yf oferuje najlepszą kombinację ochrony środowiska, wydajności energetycznej, bezpieczeństwa i łatwości konwersji klienta. Wszystko więc wskazuje na to, że najbliższe lata w klimatyzacji samochodowej upłyną pod znakiem czynnika HFO-1234yf.

Opatentowany przez dwa koncerny Honeywell i DuPont w ramach wspólnego porozumienia, czynnik HFO-1234yf dostępny jest na rynku pod nazwami własnymi: Opteon yf (DuPont) oraz Solstice yf (Honeywell).

Obecnie na naszych drogach mamy już ok. 11 milionów pojazdów wyposażonych w czynnik HFO-1234yf. Biorąc pod uwagę wytyczne Dyrektywy MAC na rok 2017, ich liczba będzie lawinowo rosnąć. Dla warsztatów samochodowych oznacza to, że będzie przybywać samochodów wymagających serwisowania układów AC z czynnikiem HFO-1234yf. Do obsługi ich potrzebne będzie specjalnie zaprojektowane i zakwalifikowane urządzenie do użytku z HFO-1234yf.

Na podstawie wzrostu sprzedaży czynnika HFO-1234yf w sieci Inter Cars w roku 2016 (ponad 300% w stosunku do roku 2015) oraz stacji klimatyzacji dedykowanych do nowego czynnika można zauważyć, że volu­men pojazdów z układem AC napełnionych nowym czynnikiem stale rośnie. Tendencję tę można także zaobserwować w coraz bogatszej ofercie urządzeń do obsługi HFO­-1234yf. W asortymencie Inter Cars znajduje się obecnie ponad 20 takich urządzeń. Ciągle też są wprowadzane nowe modele – tak, aby zaspokoić wymagania techniczne jak największej liczby warsztatów.

Ceny urządzeń do obsługi czynnika HFO-1234yf nie odbiegają znacznie od urządzeń do czynnika R134a lub plasują się na podobnym poziomie. Największa różnica występuje w cenie czynnika chłodniczego HFO-1234yf, którego 1 kg jest obecnie ok. 20 razy droższy niż wycofywanego R134a. Koszt obsługi serwisowej układu AC nowi właściciele pojazdów z ekologicznym czynnikiem HFO-1234yf też będą musieli więc pomnożyć kilkanaście razy w stosunku do „starego”. Choć od momentu wprowadzenia na rynek nowego czynnika HFO-1234yf jego cena stale maleje, to najbardziej optymistyczne przewidywania i tak prognozują zachowanie różnicy w wysokości kwoty na poziomie kilkunastu razy.

Czy rzeczywiście ekologiczny czynnik chłodniczy do układów klimatyzacji samochodowych spełniający wymogi Dyrektywy MAC musi być aż tak drogi? Nie, nie musi. Inne rozwiązanie w 2016 r. przedstawiła firma TEXA, wprowadzając na rynek innowacyjne urządzenie KONFORT 744 dedykowane do obsługi ekologicznego czynnika R774 – czyli CO2 (dwutlenku węgla). Urządzenie KONFORT 744 otrzymało aprobatę i jest rekomendowana przez Mercedes-Benz. Biorąc pod uwagę średni europejski koszt tego taniego czynnika R774, który oscyluje w granicach 3–5 euro netto/1 kg oraz koszt zakupu już nie tak taniego urządzenia (cena katalogowa – 8900 euro netto), ekologia dla warsztatu i użytkownika pojazdu z takim systemem, też będzie miała swoją „ekologiczną cenę”.

Źródło: Inter Cars

O Autorze

autoEXPERT – specjalistyczny miesięcznik motoryzacyjny, przeznaczony dla osób zajmujących się zawodowo naprawą, obsługą, diagnostyką i sprzedażą samochodów oraz produkcją i sprzedażą akcesoriów motoryzacyjnych, części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych.

Tagi artykułu

Zobacz również

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę