Dlaczego zimą warto wymieniać filtr oleju napędowego
Filtr oleju napędowego jest kluczowym elementem w ochronie i utrzymaniu wydajności silnika. Stanowi barierę przeciwko zanieczyszczeniom i pozostałościom wody, które mogą nieodwracalnie uszkodzić wtryskiwacze, prowadząc do wysokich kosztów konserwacji. Regularna wymiana filtra paliwa jest niezbędną praktyką dla zapewnienia prawidłowego funkcjonowania silnika pojazdu, szczególnie w okresie zimowym.
- 4 główne powody przemawiające za wymianą filtra oleju napędowego w okresie zimowym.
- Jak wybrać właściwy filtr – czym się kierować, na jakie parametry zwrócić uwagę?
- Zaawansowane moduły filtrujące – poznaj ich budowę oraz unikatowe właściwości.
- Nie-tylko-zimowe wskazówki dotyczące użytkowania filtra oleju: po czym poznać, że jest źle.
Istnieją 4 główne powody, dla których zimą należy wymieniać filtr oleju napędowego:
1. Ochrona przed skrajnym zimnem: W niektórych regionach temperatury mogą osiągać bardzo niskie poziomy, a w porównaniu z innymi rodzajami paliwa, olej napędowy jest bardziej podatny na tworzenie się parafin, które mogą przedwcześnie zatkać filtr. Regularna wymiana zapewnia płynny przepływ paliwa, nawet w bardzo niskich temperaturach.
2. Lepsza wydajność silnika: Czysty filtr oleju napędowego pozwala silnikowi pracować wydajniej. Gdy filtr jest zatkany, silnik musi pracować ciężej, aby utrzymać regularny przepływ paliwa, co zmniejsza funkcjonalność i zwiększa zużycie paliwa.
3. Zmniejszone koszty: Regularna konserwacja filtra oleju napędowego może pomóc uniknąć kosztownych napraw silnika. Brudny lub zatkany filtr może prowadzić do długotrwałych uszkodzeń.
4. Dłuższa żywotność silnika: Utrzymywanie filtra oleju napędowego w najlepszym stanie przyczynia się do dłuższej żywotności silnika. Brudny lub wadliwie działający filtr może bowiem spowodować wewnętrzne uszkodzenia silnika.
Na co zwrócić uwagę przy wyborze filtra oleju napędowego
Zwłaszcza zimą niezbędny jest wybór filtra oleju napędowego odznaczającego się wysoką zdolnością separacji wody. Pozostałości wody w paliwie mogą zamarznąć, powodując uszkodzenia układu wtryskowego silnika.
Wysokiej jakości filtry są produkowane z różnych zaawansowanych materiałów, takich jak:
- włókna polimerowe,
- celuloza połączona z włóknami syntetycznymi lub ze szkłem,
- materiały łączone w różnych warstwach z barierami hydrofobowymi.
Nowoczesne filtry wysokiej jakości wykorzystują zaawansowane media filtracyjne z głęboką filtracją, które potrafią oddzielać najmniejsze cząsteczki wody (nawet do 4 mikronów), od oleju napędowego – wszystko to za pomocą filtracji wgłębnej zgodnej z zasadą koalescencji.
Unikatowy projekt materiałów z kórych wykonane są filtry
Materiały są tak zaprojektowane, by skutecznie oddzielać wodę od oleju napędowego, zapewniając płynną pracę silnika nawet w niskich temperaturach. Przede wszystkim są też kompatybilne z biodieslem nowej generacji.
Biopaliwa tworzą zatory!
Jest to szczególnie istotne, ponieważ w biopaliwach pochodzenia roślinnego wyższy procent wody i bakterii może łatwiej prowadzić do powstawania osadów i żelowatych szlamów, które tworzą zatory. Chociaż obecność wody w oleju napędowym jest regulowana przez europejską normę EN 590 do maksymalnej wartości 200 ppm (części na milion), czasami ilość i rozmiar cząstek wody oddzielających się od oleju napędowego może być większa.
Dlatego warto wybierać filtry od renomowanych producentów, którzy mają doświadczenie w wyposażeniu oryginalnym (OE) – zapewnia to wysokie standardy separacji wody, nawet w warunkach bardziej rygorystycznych niż te określone w przepisach. Nowoczesne rozwiązania technologiczne pozwoliły na integrację różnych funkcji w ramach filtra. Zaawansowane moduły filtrujące mogą być wyposażone w czujniki elektroniczne do monitorowania temperatury i obecności wody oraz w grzałkę elektryczną wspomagającą rozruch na zimno.
Wskazówki dotyczące użytkowania filtra oleju napędowego
Zaleca się regularną wymianę filtrów oleju napędowego zgodnie ze wskazaniami producentów samochodów. Częstotliwość wymiany filtra oleju napędowego może się różnić w zależności od pojazdu i warunków jazdy.
Jak często serwisować filtr oleju napędowego?
Zazwyczaj filtr oleju napędowego samochodu osobowego lub lekkiego pojazdu użytkowego powinien być serwisowany co 15 tys., do 30 tys. km lub przynajmniej raz w roku. Zaleca się jednakże przestrzeganie wytycznych producenta pojazdu.
Natychmiastowa wymiana jest wskazana, gdy występują oznaki zatkanego filtra oleju napędowego, takie jak:
1. Zmniejszona wydajność i sprawność pojazdu: utrata mocy lub trudności z przyspieszaniem.
2. Trudności z uruchomieniem mogą być oznaką zatkanego filtra oleju napędowego, ponieważ silnik ma problemy z otrzymaniem niezbędnego paliwa. Dodatkowo silnik może łatwo gasnąć na biegu jałowym.
3. Zapalenie się kontrolki ostrzegawczej silnika: jeśli paliwo nie przepływa prawidłowo do silnika, kontrolka usterki na desce rozdzielczej może się zapalić, powodując przejście pojazdu w tryb awaryjny i jego zatrzymanie.
4. Zwiększone zużycie paliwa: przy zatkanym filtrze paliwa silnik wymaga więcej paliwa do prawidłowej pracy. Kupując części na rynku wtórnym, należy zachować ostrożność, bo można natrafić na filtry niskiej jakości lub podróbki z nieodpowiednimi mediami filtracyjnymi, które nie spełniają funkcji separacji wody od oleju napędowego.
MOŻE ZAINTERESUJE CIĘ TAKŻE
Kupowanie produktów o niższej jakości
Systemy filtracji wysokiej jakości, oparte na doświadczeniu w zakresie wyposażenia oryginalnego, wykorzystują zaawansowane materiały odporne na „złe paliwo” i biodiesel oraz są produkowane z najlepszych surowców przy użyciu nowoczesnych technologii. Kupowanie produktu niższej jakości – w celu oszczędności – może prowadzić do poważnych uszkodzeń układu wtryskowego, skutkujących ryzykiem przestoju pojazdu i związaną z tym stratą finansową (szczególnie dla tych osób, które samochodu używają do codziennej pracy).
Podsumowując, konserwacja filtra oleju napędowego ma priorytetowe znaczenie, szczególnie zimą. Jego regularna wymiana pomaga:
- ochronić silnik,
- poprawiać wydajność pojazdu,
- uniknąć kosztownych napraw.
Dodatkowo wybór filtrów oleju napędowego o wysokiej jakości separacji wody jest słuszną decyzją, bo pozwala zapewnić optymalną pracę silnika w każdych warunkach. Zwracanie uwagi na oznaki zatkanego filtra oleju napędowego i przestrzeganie zaleceń producenta dotyczących konserwacji pomoże utrzymać pojazd w najlepszym stanie przez całą zimę i podczas innych pór roku.
Artykuł powstał na podstawie materiałów firmy UFI Filters.
Przykłady wykorzystania zaawansowanych materiałów i technologii na przykładzie UFI Filters |
Przykładowe rozwiązania firmy UFI Filters, w których wykorzystano zaawansowane materiały i technologie, gwarantujące utrzymanie wysokich standardów separacji wody: Przykładowe modele: ◦ 60.H2O.00, ◦ 26.052.00. Dedykowane dla aplikacji Stellantis. 2. FormulaUFI.H2O 3. FormulaUFI.Stratiflex Zawiera bariery hydrofobowe. Seria filtrów z rodziny 26.H2O. Cechy wyróżniające filtry firmy UFI Filters: Technologia DFM (deep filtration media) umożliwiająca separację cząstek wody do 4 mikronów. Kompatybilność z biopaliwami nowej generacji. Dostępność wersji z czujnikami elektronicznymi do monitorowania temperatury i obecności wody. Opcjonalne wyposażenie w grzałkę elektryczną wspomagającą rozruch na zimno. Zgodność z normą europejską EN 590 (limit zawartości wody: 200 ppm). |