Czyszczenie wtryskiwaczy Common Rail
Wtryskiwacze Common Rail pełnią kluczową funkcję w precyzyjnym dostarczaniu paliwa do komory spalania. Mimo swojego delikatnego wyglądu muszą sprostać wymaganiom, które stawiają przed nimi wysoka temperatura i bardzo wysokie ciśnienie, niezbędne do skutecznego rozpylenia paliwa.
- Czyszczenie chemiczne polega na zastosowaniu specjalnych dodatków chemicznych, które są wprowadzane do układu paliwowego pojazdu.
- Czyszczenie w myjce wykorzystuje ultradźwiękowe fale dźwiękowe, które tworzą mikroskopijne pęcherzyki gazu na powierzchni płynu czyszczącego.
- Użycie szczotek drucianych lub innych narzędzi szlifierskich może spowodować zatkanie lub uszkodzenie otowrów rozpylajacych paliwo.
Czyste i sprawne wtryskiwacze paliwa są kluczowe dla utrzymania optymalnej wydajności silnika wysokoprężnego. Jednak podczas eksploatacji pojazdu na skutek spalania w komorze cylindra paliwa zmieszanego z olejem silnikowym może dojść do powstania nagaru, który odkłada się na wtryskiwaczach. Zanieczyszczenia mogą wynikać również ze stosowania niskiej jakości paliwa i oleju silnikowego lub braku regularnej wymiany oleju. Dodatkowo niespalone resztki paliwa lub mechaniczne zanieczyszczenia, takie jak np. opiłki, które pochodzą z pompy paliwa, także mogą spowodować zabrudzenie wtryskiwaczy.
Aby uniknąć problemów związanych z zabrudzeniem wtryskiwaczy, ważne jest regularne czyszczenie i konserwacja tego elementu. Uszkodzony wtryskiwacz jest poważnym problemem – jazda z uszkodzonym wtryskiem może negatywnie wpływać na pracę silnika, powodując przedwczesne zużycie jego poszczególnych elementów.
Objawy zanieczyszczeń wtryskiwaczy
Objawy zanieczyszczeń wtryskiwaczy mogą różnić się w zależności od stopnia i rodzaju zabrudzenia. Ich rozpoznanie może być kluczowe dla ograniczenia kosztów oraz przyspieszenia naprawy. Poniżej kilka najczęstszych objawów, które mogą wskazywać na obecność uszkodzonych wtrysków w silnikach Diesla.
Nierówna praca silnika
Zanieczyszczone wtryskiwacze mogą być przyczyną nieregularnego spalania mieszanki paliwowo-powietrznej. Ma to wpływ na pracę silnika. Podczas jazdy odczuwalne będą drgania, szarpnięcia, chwilowe spadki mocy lub falujące obroty na biegu jałowym. Gdy wtrysk zostanie zanieczyszczony, wskazówka obrotomierza zacznie wykonywać nieprzewidywalne ruchy, np. może zmieniać położenie, informując o zmianach obrotów, podczas gdy pojazd porusza się ze stałą prędkością, bez zmiany biegów.
Utrudniony rozruch
Wadliwe wtryski wpływają na rozruch silnika szczególnie podczas „zimnego startu”. Mogą być potrzebne dłuższe kręcenie rozrusznikiem lub kilkukrotne próby uruchomienia silnika. Mogą również wystąpić trudności z utrzymaniem stałej pracy silnika na wolnych obrotach. Jest to spowodowane problemem z dostarczeniem wymaganej ilości paliwa do cylindra silnika i brakiem możliwości zainicjowania zapłonu mieszanki. Często w takiej sytuacji za przyczynę problemów z rozruchem przyjmuje się uszkodzone świece zapłonowe.
Zwiększone zużycie paliwa
W wyniku zanieczyszczenia wtryskiwaczy może nastąpić nieprawidłowe rozpylenie paliwa, co spowoduje zwiększenie jego zużycia. W takim przypadku kierowca pojazdu powinien zauważyć nagły wzrost zużycia paliwa oraz to, że musi częściej je tankować.
Spadek mocy silnika
Zanieczyszczone wtryskiwacze mogą ograniczać ilość dostarczanego paliwa do komory spalania, co prowadzi do spadku mocy silnika. Może to objawiać się brakiem reakcji na naciśnięcie pedału gazu, trudnościami w przyspieszaniu lub ogólnym uczuciem utraty mocy.
Zapach paliwa w kabinie samochodu
Uszkodzony wtryskiwacz paliwa może również wpływać na zapach w samochodzie. Jeśli wtryskiwacz jest uszkodzony lub zanieczyszczony, może dochodzić do nieszczelnego wtrysku paliwa do komory spalania lub wokół wtryskiwacza. To może prowadzić do przenikania zapachu paliwa do wnętrza pojazdu.
Wyższa emisja spalin
Zanieczyszczone wtryskiwacze mogą powodować niepełne spalanie paliwa, co z kolei prowadzi do zwiększenia emisji szkodliwych substancji do atmosfery. Można to stwierdzić podczas kontroli emisji spalin lub przeglądu technicznego pojazdu.
Kolor spalin
Zanieczyszczenia wtryskiwaczy często objawiają się zmianą koloru spalin, np. pojawieniem się czarnego lub niebieskiego dymu. Taka zmiana koloru może wskazywać na potrzebę czyszczenia lub naprawy wtryskiwaczy.
Metody czyszczenia wtryskiwaczy
Istnieje kilka metod czyszczenia wtryskiwaczy, z których można skorzystać w celu przywrócenia ich optymalnej wydajności. Do popularnych metod należą niżej wymienione.
Czyszczenie chemiczne
Ułatwia ono usunięcie nagromadzonych zanieczyszczeń i osadów z wewnętrznych elementów wtryskiwaczy. Proces ten polega na zastosowaniu specjalnych dodatków chemicznych, które są wprowadzane do układu paliwowego pojazdu. Metody chemicznego czyszczenia wtryskiwaczy obejmują czyszczenie pod ciśnieniem lub dodawanie specjalnych dodatków chemicznych do paliwa.
Czyszczenie pod ciśnieniem polega na wprowadzeniu specjalnego środka czyszczącego pod wysokim ciśnieniem bezpośrednio do listwy wtryskowej. Drugą metodą jest dodawanie specjalnych dodatków chemicznych do zbiornika paliwa. Obie metody mają na celu usunięcie nagromadzonych zanieczyszczeń i osadów z wtryskiwaczy, przywrócenie ich prawidłowego działania i poprawę wydajności. Warto jednak pamiętać, że czyszczenie chemiczne wtryskiwaczy może nie zawsze być skuteczne w przypadku ich poważnego zanieczyszczenia.
Czyszczenie w myjce ultradźwiękowej
Czyszczenie wtryskiwaczy w myjce wykorzystuje ultradźwiękowe fale dźwiękowe, które tworzą mikroskopijne pęcherzyki gazu na powierzchni płynu czyszczącego. Podczas mycia dochodzi do pękania pęcherzyków i powstania mikroskopijnych fal uderzeniowych, za których pomocą usuwane są zanieczyszczenia z powierzchni wtryskiwaczy. Czyszczenie w myjce wymaga demontażu wszystkich wtryskiwaczy. Dzięki ich zdemontowaniu możliwe jest przeprowadzenie wizualnej kontroli i wykrycie ewentualnych usterek. W przypadku stwierdzenia trwałych uszkodzeń możliwe jest wykonanie naprawy, która polega na wymianie końcówki wtryskiwacza. Jeśli regeneracja nie będzie możliwa, należy wymienić wtryskiwacz na nowy.
MOŻE ZAINTERESUJE CIĘ TAKŻE
Czyszczenie mechaniczne
Polega ono na demontażu wtryskiwaczy i manualnym oczyszczeniu ich elementów. To bardziej zaawansowana metoda, która wymaga od mechaników odpowiednich umiejętności. Wtryskiwacze wykręca się i czyści za pomocą szczotek, specjalnych igieł lub innych urządzeń.
Czyszczenie mechaniczne pozwala na dokładne usunięcie nagromadzonych zanieczyszczeń i osadów, przywracając wtryskiwaczom ich pierwotną funkcjonalność. Jest to szczególnie przydatne w przypadku poważnego zanieczyszczenia, którego nie można skutecznie usunąć innymi metodami. Warto mieć na uwadze, że czyszczenie mechaniczne wtryskiwaczy jest bardziej skomplikowane i czasochłonne niż inne metody. Dlatego zwykle jest wykonywane przez doświadczonych mechaników lub specjalistyczne warsztaty.
Czyszczenie chemiczne i czyszczenie za pomocą myjki ultradźwiękowej to obecnie rekomendowane metody usuwania zanieczyszczeń z wtryskiwaczy. Są bezpieczne i minimalizują ryzyko uszkodzenia tych precyzyjnych elementów. Niestety w wielu warsztatach napraw samochodów często do czyszczenia mechanicznego nadal wykorzystuje się ręczne szczotki druciane lub szczotki na wiertarkę. Użycie takich narzędzi może być niebezpieczne, ponieważ końcówki wtryskiwaczy mają bardzo małe otwory wrażliwe na uszkodzenia mechaniczne. Użycie szczotek drucianych lub innych narzędzi szlifierskich może spowodować zatkanie lub uszkodzenie tych otworów, prowadząc do nieprawidłowego rozpylenia paliwa.
Warto również wiedzieć, że czyszczenie wtryskiwaczy może pomóc usunąć nagromadzone zanieczyszczenia i przywrócić ich odpowiednie działanie, ale jeśli wtryskiwacz jest uszkodzony mechanicznie lub elektrycznie, samo czyszczenie nie rozwiąże problemu. Dlatego istotne jest przeprowadzenie diagnostyki i kontroli sprawności wtryskiwaczy, aby upewnić się, że działają one poprawnie. Dzięki użyciu specjalistycznych testerów lub stołów probierczych można wykonać badania parametrów wtrysku paliwa i ocenę wydajności wtryskiwaczy. W ten sposób można zidentyfikować ewentualne problemy i podjąć odpowiednie działania naprawcze.
Zdaniem EXPERTów
Eksperci firmy Bosch
W jaki sposób można potwierdzić sprawność wtryskiwaczy Common Rail?
Wiarygodnym sposobem na sprawdzenie wtryskiwaczy może być przetestowanie ich na stole probierczym DCI 200 lub DCI 700, który w czasie 15 min zbada dawki paliwa odpowiadające różnym parametrom pracy silnika.
Urządzenia Bosch sprawdzają wszystkie kluczowe dawki paliwa, które odwzorowują pracę silnika na biegu jałowym, pracę w średnich warunkach obciążenia, maksymalną dawkę paliwa wykorzystywaną przy mocnym wciśnięciu pedału przyspieszenia oraz dawkę wtrysku wstępnego, która występuje równocześnie z każdą inną dawką paliwa. Ma ona na celu obniżenie hałasu w procesie spalania oraz dokładniejsze dopalenie całej mieszanki, co podnosi czystość spalin. W ten sposób można stwierdzić, że błąd leży po stronie wtryskiwaczy, a nie np. uszkodzonych cylindrów czy zaworów.
Obydwa stoły probiercze mają dokładnie te same funkcje i układy pomiarowe. Urządzenie DCI 700 w czasie poniżej 15 min ma możliwość przetestowania 4 wtryskiwaczy naraz, podczas gdy stół probierczy DCI 200 przetestuje w tym samym czasie jeden wtryskiwacz.