Czy można zaufać mechanikowi?

Czy można zaufać mechanikowi? Gerald Oswald/Pixabay
9.3.2021

Jak pokazuje najnowsze badanie trendów – przeprowadzone wspólnie przez niemiecką organizację rzeczoznawców KÜS i czasopismo „kfz-betrieb” – na temat doboru części zamiennych, 90% kierowców zdaje się na rekomendację mechanika. Tyle samo wychodzi z założenia, że ich warsztat nie zamontowałby w ich aucie części niepewnej jakości.

Mimo tak dużego zaufania do opinii mechaników zaledwie 1/3 ankietowanych podczas pobytu w warsztacie uzyskała poradę dotyczącą jakości części zamiennych.

Doradztwo przy wyborze części ankieta

Co więcej, dużo rzadziej mogła na nią liczyć w autoryzowanej stacji obsługi niż w warsztacie niezależnym. Wyniki te – które zapewne podobnie wyglądają na rynku polskim – w zestawieniu z odpowiedziami udzielanymi w poprzednich badaniach ankietowych wskazują na generalny spadek powszechności tego typu doradztwa.

Badani kierowcy byli świadomi znaczenia jakości i marki części zamiennych. Deklarowali, że podczas zakupów przeważnie wybierają produkty znanych producentów pojazdów i części, postrzegając ową renomę jako wyznacznik wysokiej jakości wyrobu. Natomiast relatywnie rzadko kierują się wyłącznie ceną części i tylko w nielicznych przypadkach zdecydowaliby się na zakup najtańszego produktu.

Zachowania konsumenckie wykres

Mimo to badania wyraźnie pokazały, że kierowcy potrzebują fachowej porady w tym zakresie. Jedynie co trzeci z nich deklarował, że już na wstępie ma konkretne wyobrażenia o tym, jakiej marki część należy zamontować. Wynika to również z tego, że kierowcy generalnie nie znają marek części samochodowych. Najczęściej wymienianym przez nich producentem był Bosch.

Co ciekawe, większość ankietowanych stwierdziła co prawda, że angażuje się w naprawę i konserwację swojego pojazdu tylko na tyle, na ile jest to konieczne, ale równocześnie 2/3 z nich przyznało, że chce dokładnie wiedzieć, jakie czynności zostały w nim wykonane. Wygląda więc na to, że najczęściej to mechanik wybiera markę i określa jakość części zamiennych. Warsztaty powinny być świadome tego faktu.

Zainteresowanie serwisem i konserwacją wykres

Wskaźniki jakości wykres

Na podstawie artykułu: „Ersatzteile: 9 von 10 Autofahrern folgen der Werkstattempfehlung” opublikowanego na stronie www.kfz-betrieb.vogel.de

O Autorze

autoEXPERT – specjalistyczny miesięcznik motoryzacyjny, przeznaczony dla osób zajmujących się zawodowo naprawą, obsługą, diagnostyką i sprzedażą samochodów oraz produkcją i sprzedażą akcesoriów motoryzacyjnych, części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych.

Tagi artykułu

Zobacz również

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę