Co powinieneś wiedzieć o olejach do pojazdów hybrydowych

Oleje do hybryd: co powinien wiedzieć warsztat LIQUI MOLY

Hybrydy już nie są przyszłością – to codzienność. Ponad połowa nowych samochodów osobowych rejestrowanych w Polsce jest dziś wyposażona w napęd hybrydowy. To auta, które z zewnątrz mogą wyglądać znajomo, ale pod maską kryją zaawansowaną technologię, która znacząco wpływa na sposób ich eksploatacji i serwisowania

Jeśli jesteś użytkownikiem takiego pojazdu lub rozważasz jego zakup, zapewne zastanawiasz się, czy – a jeśli tak, to jakie – specjalne wymagania techniczne stawia ta konstrukcja. Zanim przejdziemy do odpowiedzi, warto uporządkować podstawy.

Hybryda hybrydzie nierówna, a na rynku funkcjonuje kilka typów napędów alternatywnych – od klasycznych HEV, przez PHEV i REEV, aż po auta w pełni elektryczne (BEV) oraz zasilane wodorem (FCEV). Każdy z nich różni się sposobem pracy układu napędowego i obecnością (lub brakiem) silnika spalinowego. Każdy z nich różni się rodzajem układu napędowego i obecnością (lub brakiem) silnika spalinowego.

LIQUI MOLY

W kontekście środków smarnych nas interesują przede wszystkim te pojazdy, które łączą silnik spalinowy z elektrycznym – czyli klasyczne hybrydy i hybrydy typu plug-in. To właśnie one generują nowe wyzwania dla oleju silnikowego.

Czym charakteryzuje się eksploatacja hybrydy?

Już ponad połowa nowych samochodów osobowych sprzedawanych w Polsce jest wyposażona w napęd hybrydowy, czyli połączenie jednostki spalinowej z silnikiem elektrycznym.

Jeśli jesteś użytkownikiem takiego pojazdu lub rozważasz jego zakup, zapewne zastanawiasz się, czy – a jeśli tak, to jakie – specjalne wymagania techniczne stawia ta konstrukcja. Jako LIQUI MOLY, specjalizujemy się w olejach silnikowych, dlatego przedstawiamy kluczowe kwestie właśnie z tej perspektywy.

W pojazdach hybrydowych silnik spalinowy uruchamiany jest znacznie częściej niż w samochodach z tradycyjnym napędem. Nawet podczas jazdy miejskiej, kiedy praca jednostki napędowej jest przerywana, dochodzi do licznych rozruchów.

Silnik spalinowy w układach hybrydowych pracuje w nietypowych warunkach – jednym z głównych wyzwań jest częste włączanie i wyłączanie jednostki, wynikające z przełączania się między trybem elektrycznym a spalinowym.

Dodatkowo, przerywana praca silnika, czyli rozgrzewanie i chłodzenie silnika praca w zmiennych warunkach temperaturowych zwiększa ryzyko kondensacji pary wodnej w układzie smarowania.

Jakie cechy powinien mieć olej silnikowy do hybrydy?

Aby sprostać specyfice pracy silnika w układzie hybrydowym, olej silnikowy powinien charakteryzować się:

  • wysoką odpornością na utlenianie i starzenie,
  • zdolnością do szybkiego rozprowadzania się po zimnym silniku,
  • bardzo dobrymi właściwościami przeciwzużyciowymi przy częstych rozruchach,
  • odpornością na kondensację pary wodnej,
  • niską lepkością w celu ograniczenia oporów tarcia.

Liqui Moly rozumie wymagania współczesnych silników i oferuje oleje, które posiadają aprobaty, potwierdzające zgodność naszego oleju z rygorystycznymi normami producentów samochodów. Formuły oleju Liqui Moly zawierają wiskozatory o bardzo długiej trwałości, które chronią silnik oraz unikalne pakiety dodatków przeciw zużyciowych, które przedłużają jego żywotność.

Ta unikalna receptura sprawia, że oleje Liqui Moly przez cały okres eksploatacji zachowują wysokie parametry oraz wypełniają najważniejsze swoje zadania: smarują, chłodzą, uszczelniają, czyszczą i chronią silnik przed zużyciem.

Producenci definiują nowe normy – jak dobrać odpowiedni olej?

Producenci samochodów zaczynają wprowadzać własne aprobaty (czyli określone wymagania techniczne) dla olejów dedykowanych do napędów hybrydowych. Poniżej przedstawiamy przykłady takich specyfikacji i odpowiadających im produktów LIQUI MOLY:

  • BMW: dla hybryd BMW zalecane są oleje z aprobatą BMW Longlife-17 FE+ – spełnia ją LIQUI MOLY Top Tec 6600 0W-20.
  • Mercedes-Benz: wymaga olejów z aprobatą MB-Approval 229.72 – spełnia ją LIQUI MOLY Top Tec 6300 0W-20.
  • Grupa Volkswagen: stosuje specyfikację VW 508 00/509 00, spełnianą przez LIQUI MOLY Top Tec 6200 0W-20.
  • Ford: dla hybryd obowiązuje specyfikacja Ford WSS-M2C956-A1, którą również spełnia LIQUI MOLY Top Tec 6200 0W-20.
  • Toyota / Lexus: jako pionierzy technologii hybrydowej, zazwyczaj zalecają oleje zgodne ze specyfikacją ILSAC GF-7, często o lepkości 0W-16 lub 0W-20, jak LIQUI MOLY Special Tec AA 0W-20.

Napędy hybrydowe zyskują na znaczeniu – nie tylko na rynku, ale również w codziennej pracy warsztatów i serwisów. Ich obsługa wymaga nowego podejścia, a szczególnie uwagi przy doborze środków smarnych.

Olej silnikowy stosowany w pojazdach hybrydowych musi odpowiadać na zupełnie inne wyzwania niż w klasycznych konstrukcjach. Wybór odpowiedniego produktu to klucz do zachowania sprawności silnika, efektywności paliwowej i – co równie istotne – zgodności z wymaganiami producenta pojazdu.

LIQUI MOLY oferuje szeroką gamę olejów spełniających normy najważniejszych producentów i przystosowanych do pracy w warunkach charakterystycznych dla pojazdów hybrydowych.

Źródło: LIQUI MOLY
 

Tagi artykułu

autoExpert 7–8 2025

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę