Bosch stawia na AI, by przyspieszyć innowacje

Bosch przyjmuje, że postęp związany ze sztuczną inteligencją (AI) przyczyni się do rozwoju rozwiązań proponowanych przez firmę. Do końca 2027 roku koncern technologiczny zainwestuje w ten obszar ponad 2,5 mld euro. Sztuczna inteligencja pozwoli na szybsze wdrażanie innowacji i wzrost liczby oferowanych produktów i usług Bosch – dzięki niej możliwe będzie większe bezpieczeństwo jazdy zautomatyzowanej, niezawodność procesów produkcyjnych i uproszczenie codziennego życia konsumentów, zarówno zawodowego, jak i prywatnego.
Rozwój sztucznej inteligencji daje nam nowe możliwości, przyspiesza ona wdrażanie innowacji i prowadzenie biznes – powiedział Stefan Hartung, prezes zarządu Bosch.
Bosch był jedną z pierwszych firm, która wdrożyła AI, co w połączeniu ze specjalistyczną wiedzą przyczyniło się do wyraźnej przewagi na rynku. W ciągu ostatnich pięciu lat koncern wystąpił o opatentowanie ponad 1500 rozwiązań z wykorzystaniem AI, co czyni go jednym z liderów w Europie.
Bosch chce wykorzystać zalety płynące z AI między innymi w obszarze wspomaganej i zautomatyzowanej jazdy. Choć rozkwit tego rynku jeszcze przed nami, to firma nie ma wątpliwości, że zautomatyzowana jazda to temat przyszłości. Bosch już teraz oferuje odpowiednie rozwiązania, a według prognoz do połowy przyszłej dekady sprzedaż oprogramowania, technologii czujników, komputerów o wysokiej wydajności i komponentów sieciowych podwoi się i osiągnie wartość ponad 10 mld euro.
AI jest wykorzystywana w zautomatyzowanej jeździe do wizualizacji otoczenia wokół pojazdu i planowania trasy. Dzięki temu system przewiduje zachowanie innych uczestników ruchu i podpowiada kolejne działania, aby pasażerowie bezpiecznie dotarli do celu. AI zwiększa nie tylko bezpieczeństwo, ale także znacząco skraca czas opracowania nowych produktów.

Bosch gromadzi dane z czujników w unikalnej bazie, dzięki czemu możliwe jest szybsze i bardziej efektywne szkolenie generatywnej sztucznej inteligencji. To z kolei przyczynia się do tworzenia bardziej niezawodnych asystentów jazdy i funkcji zautomatyzowanego prowadzenia w przyszłości.
Gdy AI rozmawia z AI
W produkcji Bosch koncentruje się już na kolejnym etapie rozwoju sztucznej inteligencji: agentach AI (agentic AI), czyli asystentach zdolnych do podejmowania własnych decyzji i działań.
Agenci mogą dać AI impuls podobny do tego, jaki smartfon dał internetowi – powiedziała Tanja Rueckert, członkini zarządu Bosch.
Rewolucyjna technologia pozwala na równoległe działanie różnych procesów. Kilka agentów AI może tworzyć zespół, system wieloagentowy nadzorowany przez ludzi lub koordynującego agenta. Bosch już teraz korzysta z tej możliwości w swoich zakładach – systemy wieloagentowe monitorują urządzenia produkcyjne, prognozują konieczność konserwacji i optymalizują planowanie pracy personelu.
Osiągnęliśmy kolejny poziom. Rezultatem jest redukcja nieplanowanych przestojów i ogólny wzrost produktywności – powiedziała Rueckert.
MOŻE ZAINTERESUJE CIĘ TAKŻE
Bosch wykorzystuje wiedzę w zakresie agentów AI nie tylko we własnych zakładach, ale także dzieli się nią z innymi firmami. Koncern opracowuje platformę, która pozwoli na tworzenie własnych systemów wieloagentowych, nawet przy minimalnej wiedzy programistycznej. Celem jest zwiększenie efektywności produkcji, obniżenie kosztów oraz umożliwienie elastycznego dostosowywania się do wymagań rynkowych. Takie zintegrowane i skoordynowane podejście może przynieść oszczędności sięgające milionów euro. Rozwiązanie będzie dostępne jesienią 2025 roku.
Bosch wykorzystuje AI do tworzenia technologii „bliżej nas”
Bosch korzysta z AI do wdrażania innowacji w wielu innych obszarach poza produkcją przemysłową czy zautomatyzowaną jazdą. Stworzył np. inteligentną kołyskę Bosch Revol, która monitoruje funkcje życiowe dziecka takie jak tętno i oddech, rower elektryczny AI z kontrolującą zasięg funkcją Range Control, a także kuchenne rozwiązanie – piekarnik Bosch Series 8, który rozpoznaje około 80 potraw i automatycznie dobiera optymalną metodę gotowania i temperaturę. Teraz sztuczna inteligencja ułatwi także prace remontowe: skaner ścian pozwoli zajrzeć do ich wnętrza i wykryje przewody elektryczne, metalowe belki i puste przestrzenie.
Akademia przygotowuje pracowników Bosch do wykorzystywania AI
Bosch inwestuje także w rozwój swoich pracowników i przeprowadza szkolenia z zakresu sztucznej inteligencji w Akademii AI. Od 2019 roku przeszkolono ponad 65 000 osób, a obecnie blisko 5 000 specjalistów AI pracuje nad inteligentnymi rozwiązaniami w firmie. Umiejętności związane ze sztuczną inteligencją będą w przyszłości niezbędne na rynku pracy, nie tylko w Bosch.
Już teraz widzimy, że społeczeństwa, które nie mają kompetencji w zakresie AI, zostaną wyprzedzone przez globalną konkurencję – stwierdził Hartung.
Wielu ludzi już dostrzega znaczenie AI: według Bosch Tech Compass 80% respondentów na świecie zamierza przejść szkolenia z AI, a około ⅔ popiera wprowadzenie nauki o sztucznej inteligencji jako przedmiotu szkolnego. W Polsce 66% osób wierzy, że AI stanie się dominującą technologią w nadchodzącej dekadzie. Bosch jest dobrze przygotowany na tę erę.
Źródło: Bosch