BMW iX3: bawarska marka zaprezentowała pierwszy model nowej ery
BMWBMW oficjalnie zaprezentowało w wrześniu 2025 roku na targach IAA w Monachium nowe, w pełni elektryczne BMW iX3, które stanowi pierwszy seryjnie produkowany model z rewolucyjnej platformy Neue Klasse. Bawarski producent stawia na połączenie tradycyjnych wartości marki z najnowszymi technologiami elektryfikacji, tworząc pojazd, który ma przedefiniować segment elektrycznych SUV-ów premium.
Nowe BMW iX3 powstało na całkowicie nowej platformie Neue Klasse, zaprojektowanej wyłącznie z myślą o pojazdach elektrycznych. To pierwszy model BMW, który wprowadza szóstą generację napędu eDrive z technologią 800V, oferującą znacząco ulepszone parametry w porównaniu z poprzednimi rozwiązaniami marki.
Produkcja modelu rozpocznie się pod koniec 2025 roku w nowo wybudowanej fabryce BMW w Debreczynie na Węgrzech, skonstruowanej zgodnie z koncepcją iFACTORY. Europejska sprzedaż ruszy wiosną 2026 roku, podczas gdy na rynek amerykański pojazd trafi latem tego samego roku.
Charakterystyczny design z elektrycznym twistem
BMW iX3 zachowuje rozpoznawalne proporcje charakterystyczne dla modeli BMW, jednocześnie wprowadzając świeże elementy stylistyczne właściwe dla ery Neue Klasse. Precyzyjnie narysowane linie nadwozia kształtują sylwetkę, która od razu identyfikuje pojazd jako BMW, ale oferuje zupełnie nowe wrażenia wizualne.
Pojazd ma wymiary 4782 mm długości, 1895 mm szerokości i 1635 mm wysokości. Pojemność bagażnika wynosi 520 litrów, a po złożeniu oparć tylnej kanapy zwiększa się do 1750 litrów.Dodatkowo pod przednią klapą znalazło się 58 litrów dodatkowej przestrzeni bagażowej.
Wnętrze pojazdu zostało zaprojektowane jako przestrzeń łącząca komfort z innowacyjnością. Kabina utrzymana jest w minimalistycznym stylu, wykorzystując w dużej mierze materiały wtórne – tekstylne elementy pochodzą z recyklingu PET, a część plastików z odpadów morskich.
Panoramic iDrive – rewolucja w interfejsie użytkownika
Jedną z najbardziej znaczących innowacji w nowym BMW iX3 jest wprowadzenie pierwszego w historii marki wyświetlacza BMW Panoramic iDrive. System składa się z czterech połączonych ze sobą elementów, które mają zapewnić prostotę obsługi, możliwość personalizacji i orientację na potrzeby kierowcy.
W skład systemu wchodzą: BMW Panoramic Vision (projekcja informacji na całą szerokość przedniej szyby), nowy wyświetlacz centralny o przekątnej 17,9 cala, wyświetlacz Head-up Display 3D oraz kierownica wyposażona w kontrolery wykonane w filozofii Shy Tech. System działa w oparciu o nowy BMW Operating System X.
BMW Heart of Joy – superkomputer nowej generacji
BMW wprowadza w modelu iX3 po raz pierwszy w swojej historii zaawansowany system komputerowy określany jako „Heart of Joy” – centralny komputer zarządzający dynamiką jazdy. Ten rozwijany we własnym zakresie superchip stanowi „supermózg” platformy Neue Klasse i jest odpowiedzialny za zarządzanie napędem, hamulcami, ładowaniem, rekuperacją oraz częściowymi funkcjami kierowania.
Kluczowym elementem tego rozwiązania jest zintegrowane sterowanie wszystkimi systemami pojazdu z dziesięciokrotnie szybszym przetwarzaniem informacji niż w poprzednich systemach. Dzięki takiemu podejściu Heart of Joy współpracuje z oprogramowaniem BMW Dynamic Performance Control, zapewniając wyjątkową precyzję i responsywność podczas jazdy.
System umożliwia rekuperację energii w całym zakresie prędkości aż do zatrzymania pojazdu. W 98% przypadków pojazd może zostać zatrzymany bez użycia tradycyjnych hamulców tarczowych, co eliminuje hałas i drgania charakterystyczne dla konwencjonalnych systemów hamulcowych.
Zaawansowana technologia napędu
BMW iX3 50 xDrive napędzają dwa specjalnie zaprojektowane silniki elektryczne 800V szóstej generacji technologii eDrive. Synchroniczny silnik z zewnętrznym wzbudzeniem znajduje się na tylnej osi, podczas gdy z przodu zastosowano nowo opracowany silnik asynchroniczny. Łączna moc systemu wynosi 469 KM (463 KM według amerykańskich standardów) z momentem obrotowym 645 Nm.
MOŻE ZAINTERESUJE CIĘ TAKŻE
Taka konfiguracja pozwala na przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 4,9 sekundy, przy prędkości maksymalnej ograniczonej do 210 km/h. BMW świadomie unikało zastosowania wyłącznie silników z magnesami trwałymi, które wymagają dużych ilości pierwiastków ziem rzadkich.
Przełomowa technologia baterii
Wysokowoltowa bateria o pojemności 108,7 kWh brutto wykorzystuje cylindryczne ogniwa litowo-jonowe, które oferują o 20% większą gęstość energii niż pryzmatyczne baterie stosowane w piątej generacji napędów elektrycznych BMW. Zasięg pojazdu wynosi do 805 km według normy WLTP (720-805 km w zależności od wersji wyposażenia).
Dzięki technologii 800V i mocy ładowania do 400 kW, BMW iX3 może dodać 350 km zasięgu w zaledwie 10 minut ładowania. Pełne ładowanie od 10 do 80% zajmuje 21 minut.
Funkcje dwukierunkowego ładowania – planowane na przyszłość
BMW iX3 będzie pierwszym seryjnie produkowanym modelem BMW przygotowanym do obsługi zaawansowanych funkcji dwukierunkowego ładowania, jednak funkcje te nie będą dostępne od momentu wprowadzenia pojazdu na rynek. Vehicle-to-Load (V2L) pozwoli wykorzystać pojazd jako mobilny powerbank o mocy do 3,7 kW w Europie, umożliwiając zasilanie różnych urządzeń elektrycznych.
Vehicle-to-Home (V2H) umożliwi użycie samochodu jako domowego magazynu energii, co będzie szczególnie atrakcyjne dla właścicieli instalacji fotowoltaicznych. Vehicle-to-Grid (V2G) pozwoli na sprzedawanie energii do sieci energetycznej w najbardziej opłacalnych momentach.
Funkcje te będą dostępne w połączeniu z dodatkową opcją wyposażenia "Szybkie ładowanie AC Professional" oraz akcesoryjnym BMW Wallbox Professional od marca 2026 roku. Opcja „Szybkie ładowanie AC Professional” będzie dostępna w ofercie od stycznia 2026 roku, w zależności od rynku. Obecnie kompatybilność z domowymi systemami zarządzania energią (HEMS) lub magazynami energii nie jest jeszcze zapewniona.
Nowy rozdział w strategii BMW
BMW iX3 stanowi symboliczny początek nowej ery dla bawarskiego producenta. Marka, która przez dziesięciolecia budowała swoją pozycję na fundamencie „radości z jazdy”, teraz przenosi tę filozofię w świat elektromobilności przy pomocy zaawansowanych technologii i centralnej architektury komputerowej.
W ramach strategii Neue Klasse do 2027 roku BMW planuje wprowadzenie 40 nowych modeli i liftingów. iX3 wyznacza kierunek rozwoju dla całej gamy przyszłych pojazdów marki, łącząc tradycyjne wartości BMW z wymaganiami nowoczesnej elektromobilności.
BMW deklaruje, że ślad węglowy iX3 w całym cyklu życia jest o 34% mniejszy niż u poprzednika, a około jedna trzecia pojazdu została wykonana z materiałów pochodzących z recyklingu, co podkreśla zaangażowanie marki w zrównoważony rozwój.
Źródło: BMW









