BMW daje wgląd w układ napędowy BMW i Hydrogen NEXT

BMW
31.3.2020

Poprzez pierwszy wirtualny wgląd w układ napędowy BMW i Hydrogen NEXT producent samochodów premium potwierdza swoje zaangażowanie w przemyślane i konsekwentne dążenie do bezemisyjnej mobilności.

Pierwsze szczegóły techniczne dotyczące napędu w BMW i Hydrogen NEXT

W napędzie BMW i Hydrogen NEXT układ ogniw paliwowych wytwarza moc elektryczną do 125 kW (170 KM) uzyskiwaną w wyniku reakcji chemicznej wodoru i pozyskiwanego z powietrza tlenu – mówi Jürgen Guldner, szef działu technologii wodorowych ogniw paliwowych i projektów pojazdów BMW Group.

Takie samochody emitują więc tylko parę wodną. Konwerter elektryczny umieszczony pod ogniwem paliwowym dostosowuje swoje napięcie do napięcia napędu elektrycznego i akumulatora buforowego. Akumulator ten jest zasilany energią z hamowania i energią ogniwa paliwowego. W samochodzie znajdują się dwa zbiorniki 700-barowe, które mieszczą łącznie sześć kilogramów wodoru. Guldner twierdzi, że „to gwarantuje duży zasięg w każdych warunkach pogodowych. Tankowanie trwa tylko trzy do czterech minut”. BMW i Hydrogen NEXT wyposażone jest również w pełnym zakresie w napęd elektryczny piątej generacji, który po raz pierwszy zastosowany będzie w BMW iX3. Akumulator buforowy znajdujący się nad silnikiem elektrycznym może zapewniać dodatkową dynamikę na przykład podczas wyprzedzania lub przyspieszania.

Całkowita moc systemu wynosi 275 kW (374 KM) i zapewnia typową dla BMW dynamikę jazdy. BMW Group zaprezentuje w 2022 r. niewielką serię bazującą na obecnym BMW X5 wyposażoną w taki napęd z wodorowym ogniwem paliwowym. BMW Group zaoferuje klientom technologię wodorowych ogniw paliwowych najwcześniej w drugiej połowie tego dziesięciolecia – w zależności od wymagań rynku i warunków ogólnych.

BMW Group w projekcie badawczym BRYSON

BMW Group podkreśla również swoją wiarę w przyszłość i potencjał technologii wodorowych ogniw paliwowych poprzez swoje zaangażowanie w projekt badawczy BRYSON (z niemieckiego BauRaumeffiziente HYdrogenSpeicher Optimierter Nutzbarkeit – kompaktowe zasobniki wodoru o zoptymalizowanej funkcjonalności). Celem tego wspólnego projektu BMW, Wyższej Szkoły w Monachium, Leichtbauzentrum Sachsen GmbH, Politechniki Drezdeńskiej i WELA Handelsgesellschaft jest opracowanie nowych typów systemów magazynowania wodoru pod ciśnieniem. Mają one być zaprojektowane tak, aby możliwa była ich łatwa integracja w uniwersalnej konstrukcji pojazdu. Celem projektu jest opracowanie zbiorników o płaskiej konstrukcji. Trzyipółroczny projekt finansowany również przez Federalne Ministerstwo Gospodarki i Energetyki przyczyni się też do obniżenia kosztów produkcji zbiorników wodoru do pojazdów z ogniwami paliwowymi. Poprawi to ich konkurencyjność w stosunku do pojazdów elektrycznych z napędem akumulatorowym.

Perspektywy technologii wodorowych ogniw paliwowych

Choć potencjał napędu ogniw paliwowych w dłuższej perspektywie jest dla BMW Group bezsprzeczny, to koncern nie zaoferuje swoim klientom w najbliższym czasie żadnego seryjnego samochodu z technologią ogniw paliwowych. Wynika to przede wszystkim z aktualnie niedostatecznych warunków ramowych.

Klaus Fröhlich – Naszym zdaniem należy najpierw zapewnić produkcję wodoru jako źródła energii w wystarczających ilościach, z wykorzystaniem ekologicznej energii elektrycznej i w konkurencyjnych cenach. Wodór będzie wtedy wykorzystywany przede wszystkim tam, gdzie nie da się bezpośrednio wprowadzić napędu elektrycznego, na przykład w ciężkim transporcie drogowym na dużych dystansach. Ponadto nie ma jeszcze niezbędnej infrastruktury, takiej jak kompleksowa europejska sieć stacji paliw wodorowych, aby móc zaoferować klientom BMW samochody z takim napędem. BMW Group kontynuuje jednak działania rozwojowe w zakresie technologii wodorowych ogniw paliwowych, wykorzystując ten czas na znaczne obniżenie kosztów produkcji układu napędowego do momentu stworzenia infrastruktury i zapewnienia wystarczających dostaw wodoru produkowanego w sposób zrównoważony. BMW Group już teraz wprowadza na rynek samochody z zasilanymi akumulatorowo silnikami elektrycznymi na energię ze źródeł odnawialnych i do 2023 r. w ofercie będzie szeroka gama zelektryfikowanych pojazdów. W sumie zaplanowanych jest 25 modeli, z których co najmniej dwanaście będzie miało napęd całkowicie elektryczny.

Źródło: BMW

O Autorze

autoEXPERT – specjalistyczny miesięcznik motoryzacyjny, przeznaczony dla osób zajmujących się zawodowo naprawą, obsługą, diagnostyką i sprzedażą samochodów oraz produkcją i sprzedażą akcesoriów motoryzacyjnych, części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych.

Tagi artykułu

Zobacz również

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę