Biały pozostaje najpopularniejszym kolorem samochodów
Firma BASF po raz kolejny przeanalizowała trendy kolorystyczne w europejskim sektorze motoryzacyjnym. W ubiegłym roku najpopularniejszym kolorem był biały, a wśród lakierów chromatycznych - niebieski. Coraz bardziej widoczny jest również trend indywidualizacji wśród właścicieli samochodów.
Kolor biały, z wynikiem 29%, pozostaje najpopularniejszym kolorem samochodu w Europie. Tuż za nim plasuje się czerń — 19%, a następnie kolor szary — 18%. Biały lakier okazał się najpopularniejszym kolorem przede wszystkim wśród najmniejszych aut na rynku (segment małych aut oraz kompaktów i średnich). Wśród modeli z segmentu dużych aut najczęściej wybierany jest czarny kolor, z kolei w segmencie aut sportowych i kabrioletów na czele znalazły się biały i szary.
W 2016 r. niemal 80% kolorów zastosowanych w przemyśle motoryzacyjnym należało do kategorii barw achromatycznych. Wśród barw chromatycznych, najpopularniejszym kolorem pozostaje niebieski — 10%. Na drugim i trzecim miejscu znajdują się kolory czerwony i brązowy. Porównując dane dla poszczególnych rodzajów pojazdów, można zaobserwować, że podczas gdy małe samochody produkowane są często w kolorze białym lub w barwach chromatycznych, w przypadku pojazdów typu SUV, najpopularniejszym kolorem jest szary.
Mimo że w roku 2016 rozkład kolorów pozostał niemal niezmienny, odnotowano wzrost różnorodności kolorów w poszczególnych grupach kolorystycznych. Wynika to z ciągłego opracowywania nowych kolorów oraz obserwowanego powszechnie, dużego zapotrzebowania na efekty specjalne. Łączenie już istniejących kolorów z różnymi cząsteczkami pozwala uzyskać zindywidualizowane efekty w postaci perłowego lub metalicznego połysku. Duża liczba możliwych kombinacji zapewnia otrzymanie niezwykle bogatej palety kolorów.
– Ten szeroki wachlarz możliwości w zakresie kolorów powłok lakierowych jest odpowiedzią na społeczny megatrend, jakim jest tendencja ku indywidualizacji. Obecnie użytkownicy końcowi mają możliwość wybrania unikalnego, spersonalizowanego koloru samochodu – mówi Stefan Sickets, kierownik działu zarządzania projektami w firmie Basecoat.
Efekty specjalne nie tylko przyczyniają się do zwiększenia indywidualności samochodu, lecz także podkreślają kształty jego sylwetki oraz unikalny charakter. Kolor niebieski przoduje pod względem różnorodności — dostępnych jest ponad 100 odcieni tego koloru. Tuż za nim plasuje się kolor szary, który oferowany jest w około 90 odcieniach.
Analiza rozkładu kolorów na europejskim rynku motoryzacyjnym przedstawiona jest w Raporcie BASF. W zakresie kolorów stanowi ona uzupełnienie informacji zawartych w publikacji Trendy kolorystyczne w przemyśle motoryzacyjnym, wydawanej co roku przez dział Coatings firmy BASF.
Źródło: BASF