Baterie krzemowe StoreDot zwiększą dostępność elektryków?

Baterie krzemowe StoreDot zwiększą dostępność elektryków? Kindel Media z Pexels

StoreDot, twórca technologii akumulatorów do ekstremalnie szybkiego ładowania (XFC), twierdzi, że wkrótce będzie produkować akumulatory krzemowe, które umożliwią producentom samochodów projektowanie i produkcję tańszych, lżejszych i bardziej ekologicznych pojazdów elektrycznych.

Z myślą o optymalnych doświadczeniach kierowcy przy ekstremalnie szybkim ładowaniu, technologia StoreDot osiągnęła odpowiednią liczbę cykli ładowania i rozładowywania, która umożliwi producentom pojazdów zastosowanie mniejszego pakietu akumulatorów. Mniejsze pakiety z XFC przekładają się na poprawę specyfikacji EV, w tym lepszą wydajność samochodu, większe wykorzystanie hamowania regeneracyjnego, zmniejszenie śladu węglowego i niższe koszty. W rezultacie takie przystępne cenowo i lżejsze pojazdy elektryczne będą służyły szerszemu gronu osób i jeszcze bardziej ułatwią przejście na pojazdy elektryczne.

StoreDot twierdzi, że jest obecnie na dobrej drodze do dostarczenia swoich krzemowych baterii producentom EV OEM do przyszłego roku. Technologia ta zapewni 160 km zasięgu w ciągu zaledwie pięciu minut ładowania. W rezultacie kierowcy samochodów elektrycznych nie będą już musieli martwić się o zasięg między ładowaniami lub czas ładowania, co pozwoli producentom samochodów na ponowną ocenę specyfikacji pojazdów elektrycznych.

Zmniejszenie rozmiaru z przeciętnego pojazdu klasy premium wymagającego akumulatora o pojemności 80 kWh do akumulatora o pojemności 50 kWh mogłoby zaoszczędzić około 200 kg masy pojazdu elektrycznego (odpowiednik masy 3–4 osób) i, co istotne, mogłoby obniżyć koszt budowy samochodu o około 4500 dolarów, w zależności od wahań kosztów metali i poprawy gęstości energii.

Wpływ takiej zmiany na środowisko będzie bardzo znaczący, ponieważ obniży ona ilość surowców wykorzystywanych w każdym pojeździe, zmniejszając tym samym ślad węglowy EV w całym jego cyklu życia. XFC w mniejszych pakietach oznacza również wydajne hamowanie rekuperacyjne.

Dwie bariery stojące na drodze do posiadania EV to obawa przed ładowaniem i koszty, a rozwiązanie XFC firmy StoreDot zostało zaprojektowane właśnie z myślą o pomocy w obu tych kwestiach. Radykalne skrócenie czasu ładowania pozwoli producentom samochodów przemyśleć sposób, w jaki podchodzą do kwestii wielkości i zasięgu baterii. Kiedy czas ładowania przestanie być problemem, o wiele bardziej sensowne stanie się zastosowanie mniejszych zespołów baterii. Oszczędności mogą zmienić dostępność pojazdów elektrycznych i zrównoważenie akumulatorów, dzięki większej wydajności samochodu, mniejszej ilości potrzebnych surowców i mniejszemu recyklingowi po zakończeniu ich eksploatacji w pojeździe

– powiedział rr Doron Myersdorf, prezes StoreDot.

Ogniwa akumulatorowe StoreDot XFC są obecnie testowane przez ponad 15 światowych producentów samochodów.

Źródło: Green Car Congress

Tagi artykułu

autoExpert 04 2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę