BASF oficjalnym partnerem Alex Thompson Racing

12.10.2015
Reklama
Reklama

Oddanie do eksploatacji pierwszego na świecie całkowicie czarnego jachtu wyścigowego IMOCA 60 było możliwe między innymi dzięki pigmentom funkcjonalnym odbijającym ciepło.

Nowy jacht wyścigowy Alexa Thompsona, IMOCA 60, którego sponsorem jest także producent samochodów segmentu premium Mercedes-Benz, to pierwszy całkowicie czarny jacht IMOCA 60 na świecie. Było to możliwe za sprawą pokrycia pokładu powłokami opracowanymi przez BASF, których podstawą są pigmenty funkcjonalne tej samej firmy. Jacht, za którego sterem stoi jeden z najlepszych brytyjskich żeglarzy, Alex Thompson, w październiku tego roku weźmie udział w swoich pierwszych regatach oceanicznych – Transat Jacques Vabre.

Jachty o czarnych żaglach czy kadłubie to żadna nowość. Jednak całkowicie czarna struktura pokładu – zdecydowanie tak. Wynika to z faktu, że intensywne promienie słoneczne na ogół bardzo mocno rozgrzewają czarne powierzchnie. Powoduje to ogrzanie kabin znajdujących się pod pokładem, co w znacznym stopniu obniża komfort przebywania na jachcie, a w skrajnych przypadkach może naruszyć integralność strukturalną materiałów kompozytowych. I to właśnie zadecydowało o wykorzystaniu funkcjonalnych pigmentów BASF w celu opracowania odpowiedniej powłoki. Dzięki nim powierzchnie pomalowane na ciemne kolory – które odbijają promienie słońca, ale nie przyjmują ich – mogą pozostać dużo chłodniejsze w gorące dni. Konstruktorzy łodzi użyli specjalnych pigmentów sprzedawanych pod marką Paliogen®, które pozostają przezroczyste dla promieni bliskiej podczerwieni (NIR), a także funkcjonalnych pigmentów odbijających NIR z linii produktów Sicopal®.

Reklama

Odbicie większości promieni słonecznych

Pigmenty to rozwiązanie w zakresie zarządzania ciepłem słonecznym: ich zastosowanie powoduje, że ciemne powierzchnie pokładu odbijają większość padających na nie promieni słonecznych. Promienie słoneczne przebijają się przez powłokę bazową, a umieszczony pod nią wypełniacz odbija promienie, sprawiając, że temperatury powleczonych powierzchni oraz wnętrze łodzi są dużo niższe niż gdyby użyto typowych, czarnych pigmentów.

Reklama

Ogromny potencjał dla branży motoryzacyjnej

Farby, których podstawą są pigmenty funkcjonalne, można stosować nie tylko na jachtach i statkach, ale mogą również okazać się przydatne w sektorze motoryzacyjnym. „I dlatego Mercedes-Benz brał udział w procesie rozwoju tych produktów przez firmę BASF już na wczesnym etapie. Gruntownie przetestowaliśmy te farby na naszych samochodach. Chcemy użyć ich na różnych modelach w najbliższych latach” – mówi Martin Bremer, Szef Działu Projektowania Kolorów w firmie Mercedes-Benz. Ponieważ wnętrze pojazdu nagrzewa się w dużo mniejszym stopniu, rzadziej korzysta się z klimatyzacji. Może to mieć ogromne znaczenie w krajach o wysokich średnich temperaturach, jednocześnie ograniczając emisję CO2 z pojazdów.

Źródło: BASF

Reklama

O Autorze

autoEXPERT – specjalistyczny miesięcznik motoryzacyjny, przeznaczony dla osób zajmujących się zawodowo naprawą, obsługą, diagnostyką i sprzedażą samochodów oraz produkcją i sprzedażą akcesoriów motoryzacyjnych, części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych.

Tagi artykułu

Zobacz również

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę
Reklama