BASF - nowe trendy w kolorach samochodów.

28.7.2014

Projektanci z działu Powłok BASF opublikowali swoje trendy w kolorach samochodów na sezon 2014/2015.

Wraz z opracowaną przez nich kolekcją „Na Radarze” na horyzoncie pojawia się nowa paleta kolorów. Opracowanie efektów specjalnych tworzy nowe akcenty i otwiera niezwykłe palety kolorów. Projektanci BASF przewidują, że kolory samochodów będą w przyszłości bardziej złożone i indywidualne. Zdolność wyróżniania się z tłumu zaspokaja potrzeby klientów, ponieważ temat indywidualizacji odgrywa coraz ważniejszą rolę, zwłaszcza podczas kupna samochodu.

Efekty specjalne zapewniają dynamikę i złożoność

Projektanci obserwują społeczną zmianę polegającą na przesunięciu od luksusu do w stronę większej świadomości jakości i wartości. W przypadku kolorów samochodów oznacza to, że liczy się nie zwracanie uwagi, lecz raczej głębsze wrażenie po drugim spojrzeniu.

Innowacyjne efekty specjalne tworzą te akcenty. Nowa kolekcja obejmuje na przykład nowo opracowaną powłokę specjalną XSpark®. XSpark zawiera bardzo drobne cząsteczki szkła, które odbijają światło, tworząc charakterystyczny blask, który jest szczególnie widoczny tylko w świetle. „XSpark otwiera zupełnie nowe możliwości przekładania nowych wartości i świadomości w zakresie jakości na kolor samochodu” – mówi projektant koloru wBASF Florina Trost.

Dzięki nakierowanym efektom specjalnym, klasyczne kolory takie jak niebieski i srebrny rozwijają zupełnie indywidualne zachowania. W związku z tym wizualnie podkreślają geometrię nadwozia i ożywiają duże powierzchnie dzięki pięknemu blaskowi (XSpark).

Mark Gutjahr, dyrektor ds. Projektowania w BASF Europe, wyjaśnia znaczenie specjalnych powłok: „Od lat rozróżnialiśmy zasadniczo lakiery zwykłe, perłowe i metaliczne. Obecnie zaczęliśmy dostrzegać pewne możliwości w tym obszarze. Nakierowane interakcje pomiędzy kolorem i efektami specjalnymi sprawiają, że lakiery samochodowe są bardziej złożone i wielofasetowe. Zmiany te będą nam towarzyszyć przez kilka lat. Nie wyczerpaliśmy jeszcze potencjału palety efektów specjalnych”.

Mocne kolory jako demonstracja indywidualności

Niezwykłe kolory w nowej kolekcji określają również trend dążenia do większej indywidualności. „Śmiałe kolory takie jak czerwień będą kształtować nasz wizerunek indywidualnej mobilności” – twierdzi Gutjahr. Na drogach już zauważalna jest coraz większa ilość mocnej czerwieni. Zgodnie z opinią projektantów, w nadchodzących latach popularność czerwieni będzie rosnąć, a także przesuwać się w stronę palety mocnej, ciemnej purpury. Potencjał zieleni będzie nadal widoczny w szerokiej gamie odcieni, od intensywnego turkusowego do błyszczącej zieleni mchu.

„Trend dążenia do indywidualności rozwinął się dalej. Nie chodzi tylko o usuwanie ograniczeń i wyróżnianie się. Zamiast tego coraz ważniejsze staje się przekazywanie określonej postawy, a to otwiera przestrzeń dla koloru i dodaje mu większej wagi” – mówi Astrid Van der Auwera z globalnego zespołu projektowego BASF, podsumowując ten trend.

Więcej informacji na temat BASF można uzyskać pod adresem: www.basf.com.

O Autorze

autoEXPERT – specjalistyczny miesięcznik motoryzacyjny, przeznaczony dla osób zajmujących się zawodowo naprawą, obsługą, diagnostyką i sprzedażą samochodów oraz produkcją i sprzedażą akcesoriów motoryzacyjnych, części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych.

Tagi artykułu

Zobacz również

autoExpert 12 2025

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę