Baczność! Wysokie napięcie!

Robert Bosch
Maciej Blum
7.10.2019

Obsługa pojazdów hybrydowych i elektrycznych wymaga specjalistycznej wiedzy oraz użycia odpowiednich narzędzi. Powodem tego jest wysokie napięcie w sieci pokładowej, dochodzące niekiedy nawet do 1000 V.

Podczas naprawy pojazdu elektrycznego najważniejsze jest pytanie: „Jest napięcie, czy go nie ma?”. W samochodzie elektrycznym i hybrydowym – inaczej niż w tradycyjnym pojeździe z instalacją o napięciu 12 V – mamy do czynienia z napięciami dochodzącymi nawet do 1000 V. Należy przy tym pamiętać, że napięcia wyższe od 60 V dla prądu stałego i od 25 V dla prądu zmiennego są groźne dla życia i zaliczane do napięć wysokich. W przypadku pojazdów hybrydowych teoretycznie więc konieczne jest odpowiednie przeszkolenie pracownika z zakresu pracy z wysokimi napięciami, używanie przez niego odpowiednich przyrządów i narzędzi oraz odpowiednie zabezpiecze miejsca pracy, aby nie stwarzać zagrożenia dla osób przebywających w pobliżu.

Zanim rozpoczniemy diagnostykę czy naprawę systemów elektrycznych w pojazdach z takim napędem, najpierw musimy zabezpieczyć obwód przed przepływem prądu. Można to zrobić, odpinając baterie akumulatorów zgodnie z procedurą serwisową albo włączając odpowiednie zabezpieczenia. Niektóre urządzenia diagnostyczne pozwalają „podejrzeć” miejsce montażu tych zabezpieczeń oraz procedury odłączania zasilania dzięki zawartym w oprogramowaniu informacjom technicznym. Sam przebieg testu jest zaprogramowany. Urządzenie prowadzi mechanika krok po kroku, mówiąc, gdzie i co należy mierzyć. Wszystkie zmierzone wartości są porównywane z wartościami nominalnymi, dzięki czemu urządzenie od razu sygnalizuje usterkę lub nieprawidłowe wskazanie.

Ważnym krokiem podczas przeprowadzania testu instalacji wysokiego napięcia jest sprawdzenie izolacji przewodów. Przewody są zbudowane w sposób dwuwarstwowy, co zabezpiecza przed przebiciem do masy pojazdu. Do takiego przebicia może dojść np. podczas wypadku drogowego, kiedy uszkodzony zostanie przewód wysokiego napięcia. Dwuwarstwowa konstrukcja sprawia, że przebicie elektryczne wystąpi najpierw między warstwami przewodu, co spowoduje natychmiastowe odcięcie zasilania. Dzięki temu nadwozie i pozostałe podzespoły pojazdu nie będą narażone na wpływ wysokiego napięcia.

© Hella Gutmann Solutions

Każde z dostępnych na rynku urządzeń diagnostycznych ma zaprogramowaną procedurę testową, która sprawdzi wszystkie systemy elektryczne auta.

O Autorze

Tagi artykułu

autoExpert 04 2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę