Chiny zagrażają europejskiej motoryzacji?

Czy Chiny zagrażają europejskiej motoryzacji? 李 先生 z Pexels

Przejście na pojazdy elektryczne z napędem akumulatorowym zmienia zasady gry dla europejskiego przemysłu motoryzacyjnego. Wraz ze zbliżającym się 2035 rokiem, w którym to nie zarejestrujemy już aut napędzanych silnikiem spalinowym, cały sektor stanie przed poważnym wyzwaniem, jakim jest dostosowanie się do nowych realiów. Trudność wielkiego testu potęguje jednak zagrożenie ze strony Chin. Specjaliści z Allianz Trade omawiają bieżącą sytuację na rynku motoryzacyjnym oraz starają się przepowiedzieć przyszłość.

Przetasowanie kart w globalnej grze motoryzacyjnej?

Rok 2022 był rekordowy w segmencie pojazdów napędzanych energią alternatywną w Europie – sprzedaż gwałtownie wzrosła do poziomu 4,4 mln sztuk (+11% w stosunku do 2021 roku), mimo ogólnego spadku rejestracji nowych pojazdów o -5%. W latach 2019-2022 udział w rynku pojazdów napędzanych energią alternatywną wzrósł z 11% do 47%. Prym wiodą zwłaszcza pojazdy elektryczne o napędzie akumulatorowym (BEV), których sprzedaż wzrosła o 28% i które stanowią obecnie 12% wszystkich rejestrowanych nowych pojazdów, co znacznie przekracza poziom 6% osiągniętych w USA.

Chiny dwukrotnie lepsze na polu pojazdów elektrycznych

Mimo szybkiego wzrostu Europa pod względem przyjęcia pojazdów napędzanych energią alternatywną zajmuje dopiero drugie miejsce na świecie – i to odległe drugie. W 2022 roku w Chinach zarejestrowano ponad 5,4 mln pojazdów elektrycznych z napędem akumulatorowym – dwie trzecie całkowitej liczby na świecie – co stanowi zmianę o +83% w stosunku do 2021. Pojazdy napędzane energią alternatywną stanowią 20% wszystkich rejestracji.

Chiny odzyskują rynek krajowy

Szybkie postępy Chin prowadzą do transformacji rynku krajowego, na którym zagraniczni producenci samochodów dotychczas zajmowali dominującą pozycję. Po raz pierwszy w historii w 2022 roku chińscy producenci samochodów osiągnęli poziom równy z markami zagranicznymi, a w IV kwartale prześcignęli je, zdobywając 51% udziału w rynku (Wykres 1). Ich udział w samym segmencie pojazdów elektrycznych wyniósł 80% i nie wykazywał żadnych oznak spadku w I kwartale 2023 roku.

Udzial_chinskich_marek_w_rejestracjach_aut_osobowych_w_Chinach
Wykres 1: Udział chińskich marek w rejestracjach samochodów osobowych w Chinach (2022)

Co składa się na sukces chińskich marek na krajowym rynku?

  • Znaczna przewaga kosztowa w zakresie produkcji pojazdów elektrycznych z napędem akumulatorowym (BEV), która wynika z większego rozmiaru chińskiego rynku samochodowego i konkurencyjnej bazy dostawców (rafinacja metali krytycznych, produkcja ogniw i modułów akumulatorowych, itp.) Wcześniejsze programy dopłat do zakupów były również ograniczone do pojazdów produkowanych w Chinach;
  • Szersza gama dostępnych pojazdów BEV (w szczególności samochodów miejskich i kompaktowych) w porównaniu z międzynarodowymi konkurentami, którzy jak dotąd koncentrowali się głównie na dużych i drogich sedanach oraz pojazdach sportowo-użytkowych. Najpopularniejszym BEV w Chinach jest czteromiejscowy samochód miejski produkowany przez amerykańsko-chińską spółkę joint-venture, który jest dostępny za równowartość 4300 EUR;
  • Pozytywne recenzje produktów i odbiór przez klientów pojazdów elektrycznych marki chińskiej skutkują dobrą rozpoznawalnością marki, w odróżnieniu od bardziej negatywnego postrzegania chińskich pojazdów z silnikami spalinowymi w przeszłości.

Warto to jeszcze raz podkreślić – w 2022 roku Chiny sprzedały ponad dwukrotnie więcej pojazdów BEV niż Europa i USA razem wzięte, ponadto utrzymują przewagę konkurencyjną w niemal wszystkich aspektach łańcucha wartości pojazdów elektrycznych z napędem akumulatorowym (BEV).

Rejestracje_pojazdow_EV_w_2022_chiny_europa_USA
Wykres 2: Rejestracje pojazdów elektrycznych z napędem akumulatorowym na najważniejszych rynkach (2022)

Sukces Chin zagraża europejskiemu eksportowi o wartości 24 mld EUR

Jak twierdzą eksperci, oczekuje się, że do 2030 roku chińskie firmy odpowiednio powiększą swój udział w rynku i spowodują spadek importu samochodów zagranicznych. Ponieważ europejskie firmy motoryzacyjne są źródłem ponad połowy importu samochodów przez Chiny, to stają tym samym przed istotnym wyzwaniem. 

Rośnie konkurencyjność Chin na rynkach międzynarodowych

Rosnącą konkurencyjność chińskiego przemysłu motoryzacyjnego najlepiej odzwierciedla dwustronna wymiana w zakresie handlu motoryzacyjnego z resztą świata. Patrząc na dane na poziomie produktów dostarczane przez chińskie służby celne, znajdujemy potwierdzenie, że chiński import samochodów spadł z 1,2 mln sztuk w 2017 do 0,9 mln sztuk w 2022 roku – oznacza to spadek o -30% na rynku, który zmniejszył się tylko o -6%. Jeszcze bardziej uderza to, że bilans handlowy w ujęciu wartościowym przeszedł w tym samym okresie z deficytu handlowego o wartości 37 mld USD do nadwyżki handlowej 7 mld USD, co pokazuje, że rosnąca chińska konkurencyjność pozwala krajowi nie tylko na większą samowystarczalność, ale także na ekspansję na rynkach międzynarodowych.

Miedzynarodowy_handel_aut_prowadzony_przez_chiny
Wykres 3: Międzynarodowy handel samochodami prowadzony przez Chiny

Europa i Ameryka forsują samochody made in China

Aby oceni, jak mocno Chiny penetrują rynek, eksperci przeanalizowani najlepiej sprzedające się pojazdy w 2022 roku na największym europejskim rynku motoryzacyjnym, czyli w Niemczech. Patrząc na nie pod kątem kraju montażu, można stwierdzić, że 3 z 10 najlepiej sprzedających się pojazdów BEV zostały w całości lub częściowo sprowadzone z Chin, a zaledwie 5 modeli od czterech europejskich i amerykańskich producentów samochodów dominuje nad rejestracjami wytworzonych w Chinach pojazdów BEV w Europie.

Większość chińskich marek dopiero się rozwija

Tylko jeden BEV marki chińskiej trafił do 50 najlepiej sprzedających się modeli w Niemczech w 2022 roku. Większość chińskich producentów jest nadal na etapie rozpoznawczym na tym największym europejskim rynku motoryzacyjnym. Dane za I kwartał 2023 roku mówią jednak, że postęp jest wyraźny – w Niemczech sprzedaż pojazdów BEV prowadzi obecnie sześć chińskich firm w porównaniu z zaledwie dwiema rok temu, a udział rynkowy tych firm stanowi obecnie 3,7%  całej sprzedaży BEV w Niemczech, w porównaniu z 1,2% rok temu. Ponieważ chińscy gracze oferują 15 z 90 pojazdów BEV dostępnych na rynku niemieckim, sprzedaż będzie rosła w szybkim tempie w 2023 roku i w latach kolejnych. 

Co może zrobić Europa, aby sprostać wyzwaniu ze strony Chin?

Jak twierdzą eksperci z Allianz Trade, biorąc pod uwagę strategiczne znaczenie sektora motoryzacyjnego dla gospodarki europejskiej, decydenci mogliby:

  • Dążyć do uzyskania równoważnych warunków handlowych z Chinami i USA;
  • Promować wdrożenie BEV poprzez poprawę infrastruktury ładowania.

Ponadto dopuszczenie chińskich inwestycji w lokalny montaż samochodów mogłoby spowodować wytworzenie większej wartości dodanej w regionie. Co więcej, zwiększenie samowystarczalności w zakresie surowców niezbędnych do produkcji akumulatorów oraz inwestycje w baterie nowej generacji pomoże dodatkowo europejskiemu sektorowi przygotować się na wyzwania przyszłości.

Pełny raport w języku angielskim można znaleźć na stronie: www.allianz-trade.com.

Źródło: Allianz Trade

Tagi artykułu

Zobacz również

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę