Audi chce startować w Formule 1. Rozbudowuje Centrum Kompetencji Sportów Motorowych
Audi, na potrzeby zaangażowania marki w serię wyścigów Formuła 1, rozbudowuje Centrum Kompetencji Sportów Motorowych na terenie zakładów w Neuburgu nad Dunajem w Niemczech. W nowym budynku o powierzchni około 3000 m2 zainstalowane zostaną przede wszystkim nowe stanowiska testowe do prac rozwojowych nad jednostkami napędowymi. Prace budowlane rozpoczęły się w tym tygodniu, a począwszy od sezonu 2026 Audi będzie startować w wyścigach Formuły 1 – topowej klasie sportów motorowych. Bolid Audi napędzany będzie jednostką produkowaną właśnie w Neuburgu.
- Na terenie zakładu w Neuburgu powstał nowy budynek o powierzchni ok. 3000 m2;
- Nowe stanowiska testowe do prac rozwojowych nad jednostkami napędowymi;
- Członek zarządu AUDI AG ds. rozwoju technicznego Oliver Hoffmann, mówi: „Tworzymy najlepsze z możliwych warunki, by móc osiągać sukcesy w najwyższej klasie sportów motorowych”.
Centrum Kompetencji Sportów Motorowych w Neuburgu zostało uruchomione latem 2014 roku i jest uważane za jedną z najnowocześniejszych placówek tego typu. Z tego miejsca koordynowane są wszystkie fabryczne operacje wyścigowe, a także tzw. wyścigi klienckie. W Centrum w Neuburgu powstało zbudowane specjalnie z myślą o Rajdzie Dakar futurystyczne Audi RS Q e-tron z innowacyjnym układem napędowym, a także różne wersje hybrydowego samochodu wyścigowego Audi R18 e-tron quattro, Audi RS 5 DTM i w pełni elektryczny bolid wyścigowy Formuły E.
W tej chwili w Neuburgu opracowywany jest zespół napędowy dla nowego projektu Audi: startów w Formule 1. Zespół ten składa się z systemu odzyskiwania energii, silnika elektrycznego, akumulatora, wysokowydajnego silnika spalinowego i skrzyni biegów. Około 50% mocy układu stanowić będzie energia elektryczna. Audi, wraz ze swoim strategicznym partnerem firmą Sauber, w Formule 1 po raz pierwszy jako zespół fabryczny wystartuje w sezonie 2026.
– Centrum Kompetencji Sportów Motorowych to idealna baza dla naszego projektu Formuła 1. Od początku zaprojektowane tak, by sprostać najbardziej wymagającym projektom z dziedziny sportów motorowych. Taka dalekowzroczność się nam opłaciła. Dzięki istniejącym obiektom mogliśmy od razu przystąpić do realizacji projektów związanych z Formułą 1. Rozbudowa w dłuższej perspektywie stworzy niezbędną infrastrukturę dla rozwoju naszej jednostki napędowej F1. Dzięki nowemu budynkowi i instalacji w nim najnowocześniejszych stanowisk testowych, dajemy naszemu zespołowi rozwojowemu najlepsze możliwe warunki do odniesienia sukcesu w najwyższej klasie sportów motorowych – mówi Oliver Hoffmann, członek zarządu AUDI AG ds. rozwoju technicznego.
Nowy budynek, nazwany F7.2, powstanie na południowo-zachodnim krańcu istniejącego kompleksu fabrycznego, na dotychczas niewykorzystanym terenie i będzie połączony z budynkiem F7 krytą kładką transportową. Oprócz stanowisk testowych zespołu napędowego i silników, na łącznej powierzchni 3000 metrów kwadratowych znajdą się pomieszczenia techniczne, warsztat mechaniczny oraz miejsca pracy dla około 60 pracowników. Zakończenie rozbudowy planowane jest na pierwszy kwartał 2024 roku. Część nowego budynku ma zostać oddana do użytku już w marcu przyszłego roku.
Zaopatrzenie w energię elektryczną i cieplną jest już w Neuburgu neutralne pod względem emisji CO2. Zakład jest zaopatrywany w ciepło powstające z odpadów przemysłowych i w zieloną energię elektryczną z elektrowni wodnych. FIA (Fédération Internationale de l'Automobile) przyznała obiektowi trzygwiazdkową pieczęć środowiskową – najwyższe wyróżnienie za ochronę środowiska i zrównoważony rozwój. Celem Audi jest w perspektywie średnioterminowej w pełni samodzielne i regeneracyjne wytwarzanie energii dla projektu Formuły 1 w zakładzie w Neuburgu.
W Neuburgu rozbudowywana jest nie tylko infrastruktura. Systematycznie rozwija się również zespół pracowników. Obecnie do projektu Formuły 1 zatrudniono tam około 220 osób. Docelowo, do połowy 2023 roku, będzie ich ponad 300.
– Opracowanie tu na miejscu, w Niemczech, jednostki napędowej dla najbardziej wymagającej na świecie serii wyścigowej, to wielkie wyzwanie – mówi Adam Baker, dyrektor zarządzający Audi Formula Racing GmbH, spółki założonej specjalnie na potrzeby projektu – W naszym zakładzie w Neuburgu nad Dunajem mamy już w tym celu świetny zespół, który cały czas się powiększa – dodaje Baker.
Źródło: Audi