Audi Activesphere Concept, czyli od coupé do pick-upa w sekundę

Audi Activesphere Concept – od coupé do pick-upa w sekundę Audi

Audi Activesphere Concept to kulminacja stworzonej przez markę Audi rodziny pojazdów koncepcyjnych Sphere. To wszechstronny pojazd rekreacyjny, którego układ napędowy i zawieszenie sprawiają, że jest wyjątkowo sprawny zarówno na utwardzonej drodze, jak i poza nią. Kierownica i pedały pozwalają kierowcy aktywnie prowadzić samochód, ale oferują jednocześnie możliwość autonomicznej jazdy. Jako coupé, które jest równie eleganckie, co dynamiczne, samochód charakteryzuje się klasycznymi proporcjami i liniami – jednakże w ciągu kilku sekund może przekształcić się w pick-upa, w którym zmieszczą się nawet dwa e-rowery.

  • Audi przedstawia studium crossovera z elektrycznym napędem i układem quattro.
  • Activesphere Concept to luksusowe coupé, które w chwile może zmienić się w pick-upa.
  • Audi wprowadza innowacyjną koncepcję obsługi z zestawem okularów mieszanej rzeczywistości.

Audi Activesphere dołącza do rodziny pojazdów koncepcyjnych Sphere, bazując na modułowym systemie płyty PPE. Zapewnia ona pojazdowi elektrycznemu napęd i technologię szybkiego ładowania, nie emitując lokalnie żadnych zanieczyszczeń.

Możliwość autonomicznej jazdy w odpowiednim terenie to dla kierowcy i pasażerów nowy poziom wolności, który dzięki nowej technologii wyświetlaczy i nowej koncepcji obsługi, może być wykorzystany w Activesphere na wiele sposobów. Innowacyjna koncepcja obsługi, Audi Dimensions, wyświetlając w czasie rzeczywistym w polu widzenia pasażerów cyfrowe treści, łączy świat fizyczny i wirtualny, tworząc tzw. Mixed Reality.

Nowoczesne zestawy okularowe dają widok rzeczywistego otoczenia i drogi, wyświetlając jednocześnie indywidualnie konfigurowane dla kierowcy i pasażerów trójwymiarowe treści i elementy interaktywne. Oznacza to, że można w nich wyświetlić wszystkie istotne dla kierowcy informacje, takie jak status jazdy czy nawigacja. Użytkownicy ujrzą we wnętrzu pojazdu ukryte dla postronnych panele sterowania i inne wirtualne wyświetlacze o schludnym, minimalistycznym designie.

audi_mixed_reality_VR_wnetrze_activesphere Audi

Zmienna architektura pojazdu

W razie potrzeby zmiany formy przezroczyste elementy, po których przesuwa się tylna szyba, niemal płasko wkomponowują się w dach Audi Activesphere, a dolny, pionowy segment tyłu składa się poziomo. W ten sposób otwiera się obszerna przestrzeń bagażowa zwana active back, w której znajdują się uchwyty np. na e-rowery. Dynamiczna sylwetka Activesphere zostaje jednak zachowana. Boczne powierzchnie tyłu, czyli słupki C, pozostają na swoim miejscu, a zza tylnych siedzeń wysuwa się przegroda oddzielająca kabinę od przestrzeni bagażowej.

W centralnej części konstrukcji dachu zamontowano bagażnik na narty. Praktycznie niewidoczny, schowany w łuku dachu, w razie potrzeby wysuwa się, by można było bezpiecznie przymocować i przewieźć narty.

audi_activesphere_active_back Audi

Wnętrze funkcjonalne i minimalistyczne

Gdy Audi Activesphere Concept porusza się w trybie autonomicznym, deska rozdzielcza, kierownica i pedały automatycznie się chowają. Szczególnie w pierwszym rzędzie siedzeń, przed kierowcą, otwiera się szeroka przestrzeń. W pełni przeszklona rama Singleframe zapewnia pasażerom niezakłócony widok na drogę przed pojazdem. Deska rozdzielcza funkcjonuje zaś jako duży soundbar, a także jako sprytny, pełnowymiarowy nawiew.

Jeśli kierowca chce przejąć stery, deska rozdzielcza wraz z kierownicą „wyjeżdża” ze swojej płaskiej pozycji pod przednią szybą. Bezdotykowe elementy obsługi MMI w drzwiach, np. do obsługi okien i regulacji foteli, są zawsze w zasięgu wzroku i ręki.

Audi dimesions – przemierzanie świata

Siła Audi Activesphere Concept to przekraczanie granic. Dotyczy to także połączenia samochodu, użytkowników i otoczenia. Po raz pierwszy nowy system łączy rzeczywistość fizyczną i sferę cyfrową, tworząc nowy świat: Audi dimesions.

Centralnym elementem nowego systemu są innowacyjne zestawy okularowe rzeczywistości mieszanej (Mixed Reality) – dostępne indywidualnie dla kierowcy i dla każdego pasażera. Użytkownicy, podczas zasiadania w Audi Activesphere, mają dostęp do kompleksowego, cyfrowego ekosystemu.

W początkowym okresie gogle VR ograniczały się do przedstawiania wirtualnej rzeczywistości bez żadnych elementów świata rzeczywistego. Jednak technologia ewoluowała w kierunku rzeczywistości rozszerzonej, w której świat rzeczywisty jest nakładany na treści wirtualne. Rzeczywistość mieszana jest obecnie w stanie przedstawiać treści wirtualne z przestrzennym odniesieniem do trójwymiarowego świata rzeczywistego.

audi_mixed_reality_VR Audi

Innymi słowy, dzięki zestawom okularowym użytkownik może oglądać wirtualne treści, które początkowo mają charakter wyłącznie informacyjny. Jeśli jednak dana osoba skupi się wzrokiem na konkretnej informacji, sygnalizując w ten sposób zainteresowanie, system wyświetla jej szczegóły. Treść staje się więc elementem aktywnym i interaktywnym w momencie, gdy użytkownik skupi się na niej i zaangażuje np. za pomocą gestów.

Szybkie ładowanie pod napięciem 800 volt

Sercem techniki napędowej we wszystkich przyszłych modelach PPE będzie technologia ładowania 800 V. W ciągu niespełna 25 minut akumulator o pojemności 100 kWh ładuje się od 5 do 80%. W ten sposób, w połączeniu z zasięgiem ponad 600 km, Audi Activesphere pozycjonuje się jako pojazd bezwarunkowo nadający się do pokonywania długich dystansów. Technologia PPE umożliwia czas ładowania zbliżony do konwencjonalnego postoju na tankowanie samochodu z silnikiem spalinowym. Już 10 minut to wystarczający czas, by zabrać na pokład wystarczającą ilość energii do zasilenia samochodu na ponad 300 kilometrów.

audi_activesphere_informacje Audi

Źródło: Audi

Tagi artykułu

autoExpert 10 2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę