Audi Activesphere Concept, czyli od coupé do pick-upa w sekundę
Audi Activesphere Concept to kulminacja stworzonej przez markę Audi rodziny pojazdów koncepcyjnych Sphere. To wszechstronny pojazd rekreacyjny, którego układ napędowy i zawieszenie sprawiają, że jest wyjątkowo sprawny zarówno na utwardzonej drodze, jak i poza nią. Kierownica i pedały pozwalają kierowcy aktywnie prowadzić samochód, ale oferują jednocześnie możliwość autonomicznej jazdy. Jako coupé, które jest równie eleganckie, co dynamiczne, samochód charakteryzuje się klasycznymi proporcjami i liniami – jednakże w ciągu kilku sekund może przekształcić się w pick-upa, w którym zmieszczą się nawet dwa e-rowery.
- Audi przedstawia studium crossovera z elektrycznym napędem i układem quattro.
- Activesphere Concept to luksusowe coupé, które w chwile może zmienić się w pick-upa.
- Audi wprowadza innowacyjną koncepcję obsługi z zestawem okularów mieszanej rzeczywistości.
Audi Activesphere dołącza do rodziny pojazdów koncepcyjnych Sphere, bazując na modułowym systemie płyty PPE. Zapewnia ona pojazdowi elektrycznemu napęd i technologię szybkiego ładowania, nie emitując lokalnie żadnych zanieczyszczeń.
Możliwość autonomicznej jazdy w odpowiednim terenie to dla kierowcy i pasażerów nowy poziom wolności, który dzięki nowej technologii wyświetlaczy i nowej koncepcji obsługi, może być wykorzystany w Activesphere na wiele sposobów. Innowacyjna koncepcja obsługi, Audi Dimensions, wyświetlając w czasie rzeczywistym w polu widzenia pasażerów cyfrowe treści, łączy świat fizyczny i wirtualny, tworząc tzw. Mixed Reality.
Nowoczesne zestawy okularowe dają widok rzeczywistego otoczenia i drogi, wyświetlając jednocześnie indywidualnie konfigurowane dla kierowcy i pasażerów trójwymiarowe treści i elementy interaktywne. Oznacza to, że można w nich wyświetlić wszystkie istotne dla kierowcy informacje, takie jak status jazdy czy nawigacja. Użytkownicy ujrzą we wnętrzu pojazdu ukryte dla postronnych panele sterowania i inne wirtualne wyświetlacze o schludnym, minimalistycznym designie.
Zmienna architektura pojazdu
W razie potrzeby zmiany formy przezroczyste elementy, po których przesuwa się tylna szyba, niemal płasko wkomponowują się w dach Audi Activesphere, a dolny, pionowy segment tyłu składa się poziomo. W ten sposób otwiera się obszerna przestrzeń bagażowa zwana active back, w której znajdują się uchwyty np. na e-rowery. Dynamiczna sylwetka Activesphere zostaje jednak zachowana. Boczne powierzchnie tyłu, czyli słupki C, pozostają na swoim miejscu, a zza tylnych siedzeń wysuwa się przegroda oddzielająca kabinę od przestrzeni bagażowej.
W centralnej części konstrukcji dachu zamontowano bagażnik na narty. Praktycznie niewidoczny, schowany w łuku dachu, w razie potrzeby wysuwa się, by można było bezpiecznie przymocować i przewieźć narty.
Wnętrze funkcjonalne i minimalistyczne
Gdy Audi Activesphere Concept porusza się w trybie autonomicznym, deska rozdzielcza, kierownica i pedały automatycznie się chowają. Szczególnie w pierwszym rzędzie siedzeń, przed kierowcą, otwiera się szeroka przestrzeń. W pełni przeszklona rama Singleframe zapewnia pasażerom niezakłócony widok na drogę przed pojazdem. Deska rozdzielcza funkcjonuje zaś jako duży soundbar, a także jako sprytny, pełnowymiarowy nawiew.
MOŻE ZAINTERESUJE CIĘ TAKŻE
Jeśli kierowca chce przejąć stery, deska rozdzielcza wraz z kierownicą „wyjeżdża” ze swojej płaskiej pozycji pod przednią szybą. Bezdotykowe elementy obsługi MMI w drzwiach, np. do obsługi okien i regulacji foteli, są zawsze w zasięgu wzroku i ręki.
Audi dimesions – przemierzanie świata
Siła Audi Activesphere Concept to przekraczanie granic. Dotyczy to także połączenia samochodu, użytkowników i otoczenia. Po raz pierwszy nowy system łączy rzeczywistość fizyczną i sferę cyfrową, tworząc nowy świat: Audi dimesions.
Centralnym elementem nowego systemu są innowacyjne zestawy okularowe rzeczywistości mieszanej (Mixed Reality) – dostępne indywidualnie dla kierowcy i dla każdego pasażera. Użytkownicy, podczas zasiadania w Audi Activesphere, mają dostęp do kompleksowego, cyfrowego ekosystemu.
W początkowym okresie gogle VR ograniczały się do przedstawiania wirtualnej rzeczywistości bez żadnych elementów świata rzeczywistego. Jednak technologia ewoluowała w kierunku rzeczywistości rozszerzonej, w której świat rzeczywisty jest nakładany na treści wirtualne. Rzeczywistość mieszana jest obecnie w stanie przedstawiać treści wirtualne z przestrzennym odniesieniem do trójwymiarowego świata rzeczywistego.
Innymi słowy, dzięki zestawom okularowym użytkownik może oglądać wirtualne treści, które początkowo mają charakter wyłącznie informacyjny. Jeśli jednak dana osoba skupi się wzrokiem na konkretnej informacji, sygnalizując w ten sposób zainteresowanie, system wyświetla jej szczegóły. Treść staje się więc elementem aktywnym i interaktywnym w momencie, gdy użytkownik skupi się na niej i zaangażuje np. za pomocą gestów.
Szybkie ładowanie pod napięciem 800 volt
Sercem techniki napędowej we wszystkich przyszłych modelach PPE będzie technologia ładowania 800 V. W ciągu niespełna 25 minut akumulator o pojemności 100 kWh ładuje się od 5 do 80%. W ten sposób, w połączeniu z zasięgiem ponad 600 km, Audi Activesphere pozycjonuje się jako pojazd bezwarunkowo nadający się do pokonywania długich dystansów. Technologia PPE umożliwia czas ładowania zbliżony do konwencjonalnego postoju na tankowanie samochodu z silnikiem spalinowym. Już 10 minut to wystarczający czas, by zabrać na pokład wystarczającą ilość energii do zasilenia samochodu na ponad 300 kilometrów.
Źródło: Audi