Aerodynamika kluczowym elementem DNA Audi
Wygląd auta to jedna kwestia. Drugą jest to, że ten wygląd musi iść w parze z wydajnością i osiągami.
- Aerodynamika jest nieodłączną częścią języka projektowania Audi
- Marc Lichte, Head of Design i zapalony żeglarz, widzi wiele podobieństw w projektowaniu samochodów i łodzi
- Do finalnej produkcji trafia zawsze projekt z najlepszym współczynnikiem oporu powietrza
– Aerodynamika jest kluczowym elementem DNA Audi, a tym samym jego języka projektowania – mówi Marc Lichte, Head of Design w Audi, i dodaje, że każdy element nadwozia musi być dokładnie przemyślany i zaprojektowany w odpowiedni sposób, aby wszystko ze sobą współgrało.
Zanim samochód trafi do sprzedaży, musi przejść długą drogę, zaczynając od szkicu na kartce papieru. Niczym nowym jest również to, że ostatecznie egzemplarze produkcyjne wyglądają inaczej niż na pierwszych szkicach. Jedno jednak się nie zmienia – ich aerodynamika, która jest kluczowym elementem podczas projektowania nowych modeli Audi.
Proces projektowania w Audi to harmonijne scalanie estetyki i efektywności. Kluczowym elementem jest optymalizacja aerodynamiki, która stanowi integralną część języka projektowego marki. Optymalizacja proporcji i kształtów odgrywa kluczową rolę w osiągnięciu najlepszego współczynnika oporu powietrza.
Jako żeglarz, Marc Lichte, Head of Design, widzi tu wiele podobieństw związanych z projektowaniem łodzi:
– W przypadku estetyki i wydajności nie ma dla mnie miejsca na albo-albo. Oba te elementy muszą łączyć się w doskonałości. Dla mnie żeglarstwo to zawsze wydajność. Pływam tylko szybkimi łodziami, bardzo szybkimi. Ale moje łodzie zawsze muszą być niezwykle estetyczne, każda z nich. Dotyczy to również Audi: jedną z podstawowych wartości Audi są osiągi. I oczywiście maksymalna estetyka – mówi Marc Lichte.
Dodaje również, że zarówno płaski kadłub łodzi, jak i aerodynamiczny kształt samochodu podążają za wspólną zasadą: proporcje są podstawą doskonałego projektu.
MOŻE ZAINTERESUJE CIĘ TAKŻE
Na wczesnym etapie projektowania nowych modeli, zespół Marca Lichtego wykorzystuje tunel aerodynamiczny do sprawdzania przepływu powietrza w poszczególnych projektach. Ten, który będzie miał najlepszy współczynnik, trafi do produkcji seryjnej. Jednym z takich elementów są wloty powietrza, które kierują powietrze z przodu auta do nadkoli, aby zoptymalizować jego przepływ.
– Jest to genialny detal, który teraz stosujemy we wszystkich naszych elektrycznych modelach – podsumowuje Marc Lichte.
Źródło: Audi