Firma Castrol wprowadziła na rynek TRANSMAX DUAL MULTIVEHICLE, nowy, w pełni syntetyczny olej przekładniowy przeznaczony specjalnie do przekładni dwusprzęgłowych (DCT/DSG) wyposażonych w mokre sprzęgła.
Najpopularniejsze skrzynie dwusprzęgłowe typu DQ 250 i DQ 200, które są stosowane w pojazdach koncernu Volkswagen, mimo wspólnej zasady działania (opartej na przenoszeniu momentu obrotowego w sposób ciągły) różnią się budową.
Firma BorgWarner opracowała pierwszy na świecie moduł podwójnego sprzęgła do zautomatyzowanych skrzyń biegów. DualTronic pomaga zapewnić oszczędność paliwa jak w przypadku skrzyń jednosprzęgłowych, a płynna zmiana biegów dorównuje najlepszym konwencjonalnym automatycznym skrzyniom biegów.
Wymiana tarcz sprzęgła w skrzyni dwusprzęgłowej jest bardziej skomplikowana niż w przypadku konstrukcji jednotarczowej.
Niezauważalna i nieodczuwalna zmiana biegów, tak jak w automacie dobrej klasy, a przy tym brak zwiększonego zużycia paliwa, a nawet zmniejszone. To podstawowe cechy skrzyń dwusprzęgłowych.
Sprzęgło jest mechanizmem służącym do rozłączania oraz płynnego sprzęgania wału korbowego silnika z pozostałym elementami układu napędowego samochodu. Moment obrotowy jest przekazywany przez sprzęgło na wałek wejściowy skrzyni biegów, a dalej przez skrzynię biegów na koła pojazdu.
Idea skonstruowania zautomatyzowanej skrzyni biegów, która pozwalałaby pozbyć się przerw w przeniesieniu napędu podczas zmiany biegów, sięga lat czterdziestych ubiegłego wieku.
Nawet najlepszy olej przekładniowy w pewnym momencie nie nadaje się już do dalszej pracy. A następstwem niewymieniania oleju jest zwiększone zużywanie się współpracujących elementów wewnątrz skrzyni biegów.
Chcesz otrzymać nasze czasopismo?