DualTronic optymalizuje pracę skrzyni biegów

Dwusprzęgłowa zautomatyzowana skrzynia biegów BorgWarner

Firma BorgWarner opracowała pierwszy na świecie moduł podwójnego sprzęgła do zautomatyzowanych skrzyń biegów. DualTronic pomaga zapewnić oszczędność paliwa jak w przypadku skrzyń jednosprzęgłowych, a płynna zmiana biegów dorównuje najlepszym konwencjonalnym automatycznym skrzyniom biegów.

W przemyśle samochodowym nieustannym celem jest poprawa wydajności układu napędowego. Stanowi to nie tylko cenny wkład w zmniejszenie zużycia paliwa i emisji spalin, ale również może poprawić dynamikę pojazdu i zwiększyć komfort jazdy. Automatyzacja czynności związanych z obsługą sprzęgła i zmiany biegów przyczynia się także do zmniejszenia strat energii podczas ręcznej zmiany biegów wykonywanej przez kierowcę.

Powiązane firmy

Delphi Technologies

W zautomatyzowanej manualnej skrzyni biegów czujniki przesyłają stosowne informacje do elektronicznej jednostki sterującej (ECU), która na podstawie uzyskanych danych wylicza optymalne momenty przełączenia biegów. Następnie elektromechaniczne lub hydrauliczne siłowniki uruchamiają sprzęgło i zmieniają biegi z minimalnym przerwaniem momentu obrotowego.

Jak działa dwusprzęgłowa zautomatyzowana skrzynia biegów ?

Wewnętrzny układ typowej dwusprzęgłowej zautomatyzowanej skrzyni biegów przypomina dwie manualne skrzynie biegów w jednej obudowie, z której każda posiada sprzęgło. Jedno sprzęgło służy do obsługi określonego zestawu biegów za pośrednictwem solidnego wałka wejściowego, podczas gdy drugie sprzęgło obsługuje pozostałe biegi za pomocą drugiego, wałka wejściowego. Dzięki zastosowaniu niezależnych wałków wejściowych można jednocześnie załączyć dwa biegi.

Moment obrotowy silnika dzięki sprzężeniu przekazywany jest na jedną część skrzyni biegów, podczas gdy kolejny bieg jest wybrany wstępnie w drugiej części przekładni. Podczas zmiany biegu jedno sprzęgło otwiera się, a drugie zamyka w ciągu kilku milisekund, umożliwiając niezauważalną zmianę przełożenia pod obciążeniem, bez przerywania momentu obrotowego lub przyczepności.

Regulowana wydajność, większa oszczędność paliwa i płynna zmiana biegów

Firma BorgWarner opracowała pierwszy na świecie produkowany seryjnie moduł podwójnego sprzęgła do zautomatyzowanych ręcznych skrzyń biegów — DualTronic Clutch System — i obecnie produkuje prawie milion sztuk rocznie.  Elektroniczne sterowanie sprzęgłami i skrzynią biegów umożliwia dopasowanie parametrów rozpoczęcia jazdy i zmiany biegów poprzez regulację momentu obrotowego i szybkości zmiany biegów. Pozwala to również na dostosowanie stylu jazdy od spokojnego do sportowego oraz do aktualnie panujących warunków na drodze lub do sytuacji szczególnych, takich jak np. ciągnięcie przyczepy.

Skrzynia biegów wyposażona w DualTronic zapewnia oszczędność paliwa, która dorównuje zautomatyzowanym skrzyniom biegów z jednym sprzęgłem; zapewnia również jakość zmiany biegów porównywalną z najlepszymi konwencjonalnymi automatycznymi skrzyniami biegów, ale w pakiecie, który jest lżejszy i bardziej kompaktowy, a jednocześnie konkurencyjny cenowo.

Skrzynia biegów z układem DualTronic umożliwia zmniejszenie zużycia paliwa w porównaniu do automatycznej skrzyni biegów z pojedynczym sprzęgłem. Pozwala również uzyskać płynną zmianę bieg ów porównywalną z najlepszymi, konwencjonalnymi skrzyniami automatycznymi. Konstrukcja jest lżejsza i bardziej kompaktowa i jednocześnie bardziej atrakcyjna cenowo.

Charakterystyka konstrukcji

Tarcze sprzęgła DualTronic wykonane są z wysokoenergetycznych, mokrych materiałów ciernych. W porównaniu z suchym układem sprzęgła poprawiono trwałość i niezawodność. Większa energia tarcia umożliwia płynne i dynamiczne ruszanie z miejsca oraz zatrzymanie i pokonywanie wzniesień. Przez cały okres użytkowania, mokre sprzęgło zachowuje bardziej stabilną charakterystykę cierną i tłumienia przy zmniejszonych wahaniach temperatury pracy.

Pakiet sprzęgła ma konstrukcję modułową: poprzez zmianę ilości i wielkości tarcz ciernych, może być zoptymalizowany do uzyskania krótkiego wymiaru osiowego lub minimalnego wymiaru promieniowego w zależności od konstrukcji skrzyni biegów

Można go również skonfigurować tak, aby obsługiwał moment obrotowy silnika do 1500 Nm lub prędkość wejściową przekraczającą 9000 obr/min, co pozwala na obsługę najszerszego zakresu zastosowań pojazdów w tym segmencie. Uruchamianie może odbywać się za pośrednictwem przepływu oleju lub za pomocą siłownika hydraulicznego z łożyskiem oporowym.

Zoptymalizowana efektywność z energiczną wydajnością

Przekładnia wyposażona w system BorgWarner DualTronic zapewnia komfort i wygodę automatycznej skrzyni biegów, a także lepszą dynamikę manualnej skrzyni biegów. Umożliwia osiągnięcie większych przyspieszeń oraz niezwykle płynną zmianę biegów bez przerw w dostarczaniu momentu obrotowego. Technologia sprzęgła DualTronic, poprawia również wydajność układu napędowego, co przyczynia się do redukcji emisji CO2.

Źródło: BorgWarner
 

Tagi artykułu

autoExpert 11 2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę