ZF współpracuje z chińskimi producentami samochodów

ZF zaprezentowała swoje innowacyjne portfolio technologiczne ZF

Firma technologiczna ZF zaprezentowała swoje innowacyjne portfolio technologiczne ponad 600 przedstawicielom około 40 chińskich producentów samochodów podczas spotkania z klientami „Next Generation Mobility Days” w Szanghaju.

Podczas prezentacji i dyskusji technicznych klienci mogli zapoznać się z najnowszymi rozwiązaniami w zakresie elektromobilności, autonomicznej jazdy, bezpieczeństwa biernego i technologii podwozi dla pojazdów definiowanych programowo. Najważniejsze wydarzenia na torze Formuły 1 w Szanghaju obejmowały pierwszą prezentację czysto elektromechanicznego układu hamulcowego „dry brake-by-wire”, a także chińskie premiery elektrycznie napędzanego pojazdu koncepcyjnego EVbeat i silnika elektrycznego bez magnesów I2SM.

Przyszłość mobilności szybko zmienia się w kierunku pojazdów zasilanych elektrycznie, zautomatyzowanych i zdefiniowanych programowopowiedział Stephan von Schuckmann, członek zarządu ZF. – W Chinach, największym i najbardziej dynamicznym rynku motoryzacyjnym na świecie, będziemy nadal inwestować i rozwijać się wspólnie z naszymi chińskimi klientami w Chinach i na całym świecie – z „chińską prędkością”. Dostrzegamy duży potencjał do zwiększenia naszego udziału w rynku chińskim i jego udziału w naszej globalnej dystrybucji, który obecnie wynosi 17 % dodaje

Światowa premiera: czysto elektromechaniczny układ hamulcowy

Nowy elektromechaniczny układ hamulcowy, znany również jako „suchy” brake-by-wire, został zaprezentowany publicznie po raz pierwszy na świecie w Szanghaju. Ten typ układu hamulcowego nie wymaga już płynu hamulcowego, więc siła hamowania nie jest już generowana przez ciśnienie płynu hamulcowego, ale przez silniki elektryczne. Sygnały hamowania z pedału hamulca do silnika elektrycznego są również przekazywane wyłącznie elektrycznie.

W porównaniu z konwencjonalnymi układami hamulcowymi, nowy system „brake-by-wire”, podobnie jak wprowadzony już Integrated Brake Control (IBC), umożliwia krótszą drogę hamowania, lepszy odzysk energii hamowania i niższe koszty serwisowania.

Innowacyjny układ hamulcowy dla pojazdów definiowanych programowo został opracowany w sieci ośrodków rozwojowych ZF w Chinach, USA i Niemczech.

Premiera w Chinach: samochód koncepcyjny EVbeat i silnik elektryczny bez magnesów

W Szanghaju po raz pierwszy w Chinach zaprezentowano 2 główne osiągnięcia w dziedzinie e-mobilności: pojazd koncepcyjny EVbeat z napędem elektrycznym EVSys800 i silnik elektryczny bez magnesów I2SM.

Napęd EVSys800 w pojeździe koncepcyjnym EVbeat jest modułowym napędem 800 V i składa się z elektroniki mocy z węglika krzemu, silnika elektrycznego i przekładni redukcyjnej.

Napęd_ZF_ EVSys800
Napęd elektryczny EVSys800, ​​​​źródło: ZF

Pomimo niezwykle kompaktowej konstrukcji i niewielkiej masy, pojazd koncepcyjny ma maksymalny moment obrotowy wynoszący 5200 Nm. Napęd dostępny jest na tylnej osi i charaktryzuje się wyjątkowo wysoką gęstością momentu obrotowego dla samochodów z dopuszczeniem do ruchu drogowego, która wynosi 70 Nm/kg masy napędu.

Dzięki kompaktowej przekładni redukcyjnej i opatentowanej przez ZF technologii „plecionego uzwojenia” silnika elektrycznego, napęd pozwala zaoszczędzić 50 mm przestrzeni montażowej na całej szerokości, a tym samym umożliwia oszczędność miejsca i współosiowy montaż na osi napędowej.

Przy całkowitej masie 74 kg, EVSys800, znormalizowany do tej samej mocy co najnowszy napęd serii ZF 800 Volt, jest lżejszy o około 40 kg.

Zaprezentowany przez firmę ZF silnik I2SM jest obecnie najbardziej kompaktowym i hermetycznym silnikiem elektrycznym na świecie, który nie posiada magnesów i metali ziem rzadkich.

ZF_silnik I2SM
Silnik elektryczny I2SM, źródło: ZF

Będzie to zrównoważona i wydajna alternatywa dla konwencjonalnych napędów elektrycznych. W przeciwieństwie do bezmagnesowych koncepcji tak zwanych silników elektrycznych wzbudzanych zewnętrznie, które są już obecnie dostępne, silnik I2SM (In-Rotor Inductive-Excited Synchronous Motor) firmy ZF przekazuje energię do pola magnetycznego za pośrednictwem wzbudnicy indukcyjnej znajdującej się w wałku wirnika. Sprawia to, że silnik jest wyjątkowo kompaktowy przy maksymalnej gęstości mocy i momentu obrotowego.

Pozycja Chin jako strategicznego rynku została jeszcze bardziej wzmocniona

Technologie zaprezentowane podczas Next Generation Mobility Days zostały opracowane wspólnie przez globalne i lokalne zespoły ZF, a wiele produktów zostało opracowanych przez chińskich specjalistów. Obsługa rynku chińskiego za pomocą najlepszych produktów i technologii jest długoterminowym zobowiązaniem ZF wobec rynku chińskiego.

Od czasu wejścia ZF na rynek chiński w 1981 r., Chiny stale umacniają swoją pozycję jako jeden ze strategicznych rynków firmy. Chiny stają się dla ZF ważną lokalizacją dla globalnego wprowadzania produktów i technologii. Na przykład cubiX, oprogramowanie do sterowania ruchem pojazdów lub napędy elektryczne z 800-woltowym węglikiem krzemu zostały po raz pierwszy wprowadzone do produkcji seryjnej właśnie w Chinach.

W ciągu ostatnich pięciu lat firma ZF zwiększyła swoje inwestycje w badania i rozwój w regionie Azji i Pacyfiku z 220 mln euro w 2019 r. do 380 mln euro w 2022 r. Udział badań i rozwoju w sprzedaży wzrósł z 2,8% do 4%.

Źródło: ZF
 

Tagi artykułu

autoExpert 10 2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę