ZF rozwija technologię by-wire dla mobilności przyszłości
Rozwiązania oferowane przez ZF nie wymagają już połączeń mechanicznych ani płynów systemowych. Podstawowym przykładem jest rozwiązanie ZF steer-by-wire.
Firma poinformowała o zawarciu znaczących umów z wieloma głównymi producentami samochodów, które będą realizowane we wszystkich głównych regionach od 2023 roku.
– Inteligentne układy ZF oparte na technologii by-wire kończą erę połączeń mechanicznych i rozpoczynają nową erę w zakresie sterowania pojazdami – powiedział prezes ZF, Wolf-Henning Scheider. – Technologia steer-by-wire firmy ZF umożliwia nowe funkcje bezpieczeństwa i komfortu, takie jak autonomiczne manewry wymijające w sytuacjach awaryjnych lub parkowanie w bardzo ciasnych przestrzeniach. Oznacza ona przełom na drodze do całkowicie samojezdnych samochodów i ciężarówek poprzez dodanie nowej swobody projektowej i inżynieryjnej.
Na przykład, systemy ZF steer-by-wire umożliwiają w pełni autonomiczne sterowanie pojazdem w przypadku wahadłowców i samojezdnych taksówek. W pojazdach osobowych oferują one również wyjątkowe możliwości, takie jak opcja schowania kierownicy w celu uzyskania w pełni zautomatyzowanych trybów jazdy, w pełni adaptacyjne sterowanie układem kierowniczym zmniejszające kąt pochylenia koła ręcznego w przypadku parkowania lub manewrów przy niskich prędkościach oraz zwiększone bezpieczeństwo w razie zderzenia dzięki usunięciu kolumny kierownicy. System by-wire stanowi doskonałe rozwiązanie dla przyszłych pojazdów elektrycznych i zautomatyzowanych.
Grupa ZF liderem transformacji układów steer-by-wire
Grupa ZF po raz pierwszy zaprezentowała swój zaawansowany układ kierowniczy oparty na technologii by-wire i ogłosiła, że technologia ta zostanie w przyszłym roku wdrożona do produkcji przez jednego z głównych światowych producentów samochodów. Ponadto ZF zawarło dodatkowe umowy z klientami we wszystkich głównych regionach na dostawę swoich opartych na technologii by-wire układów kierowniczych na potrzeby produkcji seryjnej, zajmując w tej branży pozycję lidera. ZF jest liderem również w obszarze systemów hamulcowych, np. oferując system zintegrowanego sterownika hamulców, oparty głównie na technologii by-wire.
Dzięki swojemu kompleksowemu portfolio firma ZF ma bardzo dobrą pozycję do zdobycia dalszych znaczących udziałów w rynku w rozwijającej się dziedzinie systemów podwozia typu by-wire i spodziewa się uzyskać znaczący udział w rynku systemów steer-by-wire do 2030 roku.
– ZF aktywnie kształtuje czystą i autonomiczną przyszłość mobilności, wprowadzając zaawansowane systemy zawieszenia, sterowania i hamowania typu by-wire, które staną się bardziej powszechne ze względu na wiele zalet, jakie oferują. A oprogramowanie i wysokowydajne platformy obliczeniowe firmy ZF, takie jak cubiX i Vehicle Motion Domain Controller, dopełniają ten obraz i razem tworzą nowy poziom wydajności systemu. Jest to doskonały przykład, jak bardzo firma ZF zmieniła się w firmę technologiczną poprzez postrzeganie cyfryzacji i dekarbonizacji jako szans rozwoju – podsumował Wolf-Henning Scheider.
Napędzając przyszłość technologią by-wire
ZF jest wiodącym deweloperem i producentem pełnej gamy systemów by-wire, które nie wymagają bezpośredniego połączenia fizycznego:
- Steer-by-wire, w tym układu sterującego tylnych kół
- Brake-by-wire, ze zintegrowanym systemem kontroli hamowania
- Elektronicznie sterowanego aktywnego zawieszenia
Niniejsze technologie łączy się ze sobą z myślą o dostarczeniu systemowych rozwiązań oferujących usprawnienia o zakresie większym, niż mogłyby zapewnić w pojedynkę. Kluczową rolę odgrywają tu oprogramowanie i architektura elektryczna/elektroniczna. Układy oparte na technologii by-wire oferują większy zakres sterowania pojazdami, krótszą drogę hamowania, większą swobodę podczas manewrów, większą stabilność przy dużych prędkościach oraz większy zasięg i wydajność.
Dzięki technologiom by-wire zakres wspomagania kierownicy lub momentu hamującego może zostać dostosowany tak, by odzwierciedlał typowe oczekiwane przez kierowców odczucie, lecz może również zostać natychmiast ustawiony na zwiększenie siły hamowania, aby skrócić jego drogę lub ominąć przeszkodę w sposób bardziej profesjonalny, niż mogliby to zrobić sami kierowcy.
Oferowany przez ZF układ hamowania IBC umożliwia hamowanie rekuperacyjne i odzysk energii, pomagając ładować akumulatory w pojazdach elektrycznych. Pokazuje to, jak zawieszenie i napędy eDrive mogą razem zwiększać zakres sterowania ruchem, wydłużyć zasięg jazdy pojazdu i zapewnić bardziej zwarty układ.