ZF liderem w technologii podwozi samochodowych
ZFPrzed targami IAA Mobility 2025, ZF Chassis Tech Day oferuje wgląd w technologię i strategię w branży podwozi samochodów osobowych, która jest jednym z kluczowych obszarów zainteresowania Grupy. Jako światowy lider rynku, firma ZF czerpie korzyści z rosnącego znaczenia technologii podwozi – napędzanej przez przyszłościowe trendy, takie jak mobilność elektryczna, pojazdy definiowane programowo i zautomatyzowana jazda. Dzięki inteligentnym siłownikom, a także dogłębnej wiedzy na temat systemów i oprogramowania, firma ZF zaspokaja globalne zapotrzebowanie na nowe funkcje napędowe i zdobywa nowe kontrakty z klientami na całym świecie.
- Pojazdy definiowane programowo, zautomatyzowana jazda i e-mobilność: globalne megatrendy napędzają rosnące znaczenie technologii podwozi
- Firma ZF odniosła już sukces dzięki modułowemu podejściu do podwozia 2.0: inteligentne siłowniki w połączeniu z doświadczeniem systemowym i know-how w zakresie oprogramowania uwalniają nowy potencjał wzrostu
- Firma ZF osiąga sukcesy dzięki uznanym globalnym producentom OEM, szybko rozwijającym się azjatyckim producentom i innowacyjnym start-upom
Pojazd definiowany programowo staje się rzeczywistością. Nowe, wydajne sterowniki centralne lub domenowe już teraz konsolidują kontrolę nad wieloma komponentami, w tym kluczowymi funkcjami podwozia, takimi jak hamowanie, kierowanie i tłumienie.
– W ZF czerpiemy korzyści z tego trendu na dwa sposoby – wyjaśnia dr Peter Holdmann, członek zarządu ZF i szef działu Chassis Solutions: – Po pierwsze, poprzez spodziewany globalny wzrost popytu na komponenty gotowe do pracy w systemie, takie jak nasze rozwiązania steer-by-wire lub brake-by-wire. Ponadto istnieje duże zapotrzebowanie na nowe, atrakcyjne funkcje, które płynnie koordynują te komponenty i zapewniają ogromne korzyści klientom końcowym.

Chassis 2.0: Silna pozycja rynkowa dla produktów wzajemnie łączonych
Podejście ZF Chassis 2.0 wykorzystuje inteligentne, wzajemnie łączone siłowniki, aby umożliwić nowe funkcje podwozia oparte na oprogramowaniu. Wszystkie te produkty są już częścią obecnego portfolio działu ZF Chassis Solutions. U podstaw tych wysiłków leży uprzemysłowienie technologii by-wire, w których systemy takie jak hamowanie i układ kierowniczy działają bez żadnego mechanicznego połączenia między kierownicą a przekładnią kierowniczą lub między pedałem hamulca a układem hamulcowym. Na początku roku NIO ET9 stał się pierwszym pojazdem na rynku chińskim, który wszedł do produkcji seryjnej z pełnym systemem steer-by-wire – opracowanym przez ZF. Otrzymano już dwa dodatkowe kontrakty od chińskich producentów samochodów. ZF pozyskał również kontrakt z Mercedes-Benz, a produkcja seryjna ma rozpocząć się w 2026 roku.
Portfolio produktów ZF Chassis 2.0 obejmuje również aktywne i półaktywne systemy tłumienia. System aktywnego podwozia sMOTION firmy ZF rozwiązuje wieloletni problem związany z projektowaniem podwozi samochodów osobowych: stabilność i dynamika nie kosztują już komfortu – teraz mogą iść w parze. Firma ZF wprowadziła na rynek swój pierwszy półaktywny system CDC (Continuous Damping Control) 25 lat temu. Obecnie firma ZF zaopatruje 40% światowego rynku w tym segmencie. Firma ma jeszcze silniejszą pozycję na rynku skrętnej tylnej osi dzięki systemowi AKC. W 2024 roku firma ZF osiągnęła dzięki temu systemowi udział w rynku światowym na poziomie 73%, a nawet imponujące 80% pokrycia na rynku azjatyckim.
– Dzięki naszemu podejściu do podwozia 2.0 dokładnie spełniamy dzisiejsze wymagania rynku – stwierdza dr Peter Holdmann. – Przewidujemy, że do końca tej dekady tylko ten segment naszego portfolio produktów będzie stanowił około 33 procent światowego rynku, generując łączne przychody w wysokości około 4,8 mld euro. Jesteśmy gotowi do osiągnięcia wiodącej pozycji na rynku i technologii we wszystkich kluczowych segmentach naszego portfolio Chassis 2.0.
Linia produktów Chassis 2.0 jest atrakcyjna dla wszystkich grup klientów, co wyraźnie pokazują ostatnie zamówienia: firma ZF już teraz zdobywa kontrakty od działających na całym świecie producentów z Europy i Ameryki Północnej, dynamicznych chińskich producentów OEM i zwinnych start-upów ukierunkowanych na rynki niszowe.
Doskonałość oprogramowania – niezależna od sprzętu
Firma ZF jest jednym z niewielu partnerów technologicznych, którzy oferują specjalistyczną wiedzę w zakresie oprogramowania niezależnie od tego, czy powiązane siłowniki są objęte zakresem dostawy. Kluczem do tego jest platforma oprogramowania cubiX, która płynnie koordynuje wszystkie komponenty zaangażowane w dynamikę wzdłużną, poprzeczną i pionową za pomocą ujednoliconej logiki sterowania. Zapewnia harmonijny ruch pojazdu zgodnie ze specyfikacją producenta, nawet gdy część elementów podwozia zamontowanych w pojeździe nie pochodzi z firmy ZF.
MOŻE ZAINTERESUJE CIĘ TAKŻE
Grupa technologiczna oferuje już cubiX w produkcji seryjnej, a teraz podejmuje kolejny logiczny krok dzięki narzędziu deweloperskiemu cubiX Tuner. Zaprojektowany jako intuicyjne rozwiązanie dla producentów pojazdów, automatycznie oblicza współzależności między siłownikami. Elektroniczną jednostkę sterującą można teraz skonfigurować za pomocą kilku kliknięć z unikalnym "DNA marki" producenta. To innowacyjne narzędzie wspiera inżynierów w złożonym zadaniu kalibracji podwozia, zapewniając znaczną wartość dodaną, szczególnie w zakresie skrócenia czasu projektowania.
– Jest to bezpośrednia odpowiedź na kluczowe zapotrzebowanie klientów ze wszystkich rynków, w szczególności w Azji, na przyspieszenie procesów rozwojowych i obniżenie kosztów – wyjaśnia Philippe Gasnier, dyrektor ds. rozwoju w dziale Chassis Solutions.
"Monitor fitness" w obudowie – zasilany przez synergię danych, oprogramowania i sterowania
Ścisła integracja wiedzy specjalistycznej w zakresie sprzętu i know-how w zakresie oprogramowania w firmie ZF, napędzana rosnącym zapotrzebowaniem na nowe funkcje obudowy, jest wyraźnie zilustrowana przez aktualny przykład produktu: Smart Chassis Sensor. Zintegrowany z przegubem kulowym, mierzy względny ruch nadwozia pojazdu. Czujnik i jego dane umożliwiają już sterowanie istotnymi funkcjami podwozia. W tym roku wszedł do produkcji seryjnej w modelu Cadillac CELESTIQ.
Najnowsze osiągnięcie firmy ZF umożliwia systemowi rejestrowanie przyspieszenia podwozia we wszystkich trzech wymiarach. Dzięki tym danym o wysokiej rozdzielczości możliwe są teraz dodatkowe funkcje, takie jak te w ramach koncepcji "Chassis Health" firmy ZF: Dane przyspieszenia z czujnika Smart Chassis Sensor w sposób ciągły rejestrują siły działające na podwozie i nadwozie pojazdu. Następnie algorytmy obliczają w czasie rzeczywistym, w jaki sposób te zdarzenia mogą wpłynąć na funkcjonalność obudowy. Interakcja między sprzętem a oprogramowaniem umożliwia ciągłe monitorowanie stanu komponentów podwozia w czasie rzeczywistym.
Dane przesyłane za pośrednictwem połączenia z chmurą pojazdu są przesyłane za pośrednictwem standardowych interfejsów i analizowane za pomocą algorytmów opartych na sztucznej inteligencji. Rozwiązanie to zapewnia krytyczny wgląd w obciążenia mechaniczne i istotne dla bezpieczeństwa warunki podwozia – zasadniczo działając jako "cyfrowy monitor kondycji" pojazdu. Koncepcja "Chassis Health" firmy ZF, zintegrowana z systemami zaplecza, umożliwia rozwój oparty na danych, pomagając jednocześnie ograniczyć nieplanowane przestoje i wizyty w warsztacie.
Na targach Chassis Tech Day 2025 we Friedrichshafen firma ZF prezentuje swoją wiedzę i portfolio technologii podwozi na podstawie pojazdów testowych i modeli produkcyjnych. Po raz pierwszy w Europie odwiedzający będą mieli również okazję zobaczyć NIO ET9 – należący do ZF – z pierwszej ręki. Do tego pojazdu firma ZF dostarcza zarówno siłownik kierownicy – odpowiedzialny za kierowanie i zapewniający pożądane wyczucie kierownicy – jak i redundantny siłownik przekładni kierowniczej wraz z odpowiednim oprogramowaniem, które NIO opracowało wspólnie z ZF. W rezultacie flagowy Smart Electric Executive działa bez mechanicznego połączenia między kierownicą a kołami przednimi.
Źródło: ZF

![Prezentacja strategii rozwoju konceptu warsztatowego ZF [pro]Service](https://cms.autoexpert.pl/media/cache/resolve/index_big%2Fmedia%2Fartykuly%2FZF%25202025.jpg)






