ZF i IG Metall zawarły porozumienie o restrukturyzacji Dywizji E

ZF wzmacni konkurencyjność dzięki umowie z pracownikami ZF Aftermarket

Po intensywnych i konstruktywnych negocjacjach w ramach Sojuszu na rzecz Konkurencyjności i Bezpieczeństwa Zatrudnienia firma ZF uzgodniła z ogólną radą zakładową oraz związkiem zawodowym IG Metall kompleksowy pakiet działań. Zdecydowano o restrukturyzacji Dywizji E, która pozostanie integralną częścią ZF.

Wspólny wysiłek partnerów przynosi zestaw rozwiązań mających na celu wzmocnienie konkurencyjności, spójną orientację asortymentową oraz jasną ścieżkę prowadzącą do ewentualnych częściowych partnerstw w ramach „ekosystemu”. Technologia układów napędowych do samochodów osobowych nadal będzie stanowić kluczowy element działalności ZF.

W ramach negocjacji uzgodniono także wkład pracowników ze wszystkich oddziałów ZF w Niemczech, co dodatkowo umocni konkurencyjność całej firmy.

Ten sojusz pozwala nam wejść na nowe tory w branży i stanowi kamień milowy dla ZF. Celem jest długoterminowe umocnienie naszej pozycji jako wiodącego gracza technologicznego na rynku oraz znaczne zwiększenie naszej konkurencyjności. Zdajemy sobie sprawę, że droga do tego celu będzie wiązać się z trudnymi wyrzeczeniami dla naszych pracowników. Teraz nadszedł czas, aby wspólnie stawić czoła tym trudnym chwilom dla dobra firmy. Dzięki temu sojuszowi obraliśmy właściwy kurs. – powiedział Mathias Miedreich, dyrektor generalny ZF.

Dzięki temu sojuszowi udało nam się stworzyć jasną perspektywę. Po stronie pracowników dokonaliśmy pewnych ustępstw, to prawda. W zamian oczekujemy, że ZF będzie się pozycjonować jako siła napędowa zatrudnienia i gwarant dobrych warunków pracy w przyszłości. Będziemy rozliczać ZF z tych zobowiązań – dodała Barbara Resch, menedżerka regionalna IG Metall Baden-Württemberg i wiceprzewodnicząca rady nadzorczej ZF.

Działania dla Działu Technologii Zelektryfikowanych Układów Napędowych

Dla największego pod względem sprzedaży i zatrudnienia działu Grupy ZF umowa stanowi fundament silnej pozycji na globalnym rynku napędów – z bogatym doświadczeniem systemowym i szeroką, konkurencyjną ofertą. Zrezygnowano z planów wydzielenia całej dywizji. Zamiast tego oddział odzyska konkurencyjność swoich dotychczasowych produktów dzięki procesowi restrukturyzacji. Partnerstwa ekosystemowe w wybranych obszarach mają zapewnić innowacje i impulsy wzrostu.

W pierwszej kolejności zostanie uporządkowany i wzmocniony obecny asortyment produktów. Zakończone zostaną prace rozwojowe nad wybranymi grupami produktów, takimi jak ładowarki pokładowe, przetwornice prądu stałego i elektryczne osie belkowe (eBeam). Jednocześnie kontynuowany będzie rozwój innowacyjnych rozwiązań, m.in. systemu zarządzania temperaturą ZF TherMaS oraz przekładni hybrydowej plug-in evo o mocy 8 KM. Kwestia zakupu silników elektrycznych i falowników zostanie ponownie przeanalizowana wspólnie przez firmę i przedstawicieli pracowników.

Dobrowolny program i środki transferowe

Głównym celem jest osiągnięcie niezbędnych redukcji zatrudnienia poprzez kompleksowy pakiet działań kadrowych. W pierwszej kolejności planowane są redukcje w ciągu najbliższych trzech lat, zgodne z przedziałem ogłoszonym w ubiegłym roku.

Oprócz dotychczasowych rozwiązań, takich jak częściowe przejście na emeryturę, wprowadzony zostanie program dobrowolnych odpraw, uzupełniony o szkolenia i środki transferowe. ZF będzie także wspierać pracowników z obszarów szczególnie dotkniętych restrukturyzacją w procesie zmiany i poszukiwania nowych perspektyw zawodowych.

Negocjacje zbiorowe i redukcja kosztów operacyjnych w celu przezwyciężenia kryzysu

W ramach negocjacji uzgodniono środki mające na celu szybkie obniżenie kosztów w całej firmie. Wejdą one w życie po zatwierdzeniu przez odpowiednie komitety związkowe. Zaplanowana na kwiecień 2026 r. podwyżka płac o 3,1% dla pracowników godzinowych w Niemczech zostanie przesunięta na październik 2026 r. Zniesiono także coroczny przegląd wynagrodzeń dla pracowników zaszeregowanych. W kolejnych latach część świadczeń wynikających z układów zbiorowych zostanie zastąpiona czasem wolnym lub całkowicie zlikwidowana.

Dodatkowo, do końca 2027 r., tygodniowy czas pracy pracowników Dywizji E w Niemczech oraz zatrudnionych w zakładach w Schweinfurcie i Friedrichshafen w obszarze Z (administracja, badania i rozwój) zostanie skrócony o około 7%.

Dzięki temu sojuszowi podejmujemy jasne decyzje i zapewniamy przejrzystość naszym pracownikom. To jednocześnie wyraźne zobowiązanie do współodpowiedzialności wszystkich stron. W czasach głębokiej transformacji wkraczamy na nowe obszary dzięki przedsiębiorczym decyzjom, szerokiemu wkładowi pracowników oraz ścisłej współpracy z radami zakładowymi i IG Metall – powiedział Lea Corzilius, dyrektor ds. zasobów ludzkich i stosunków pracy w ZF Friedrichshafen AG.

Kluczowe było dla nas, aby układ napędowy samochodów osobowych – serce naszej firmy – miał zapewnioną przyszłość w ZF i aby wyłączenie Dywizji E nie było brane pod uwagę. Postrzegamy ten sojusz także jako sygnał poza firmą: że technologie i produkty Made in Germany mają solidne perspektywy. Naszym wspólnym celem jest przywrócenie ZF pewności siebie, by zmotywowani pracownicy tworzyli innowacyjne produkty i byśmy utrzymali czołową pozycję technologiczną – podsumował Achim Dietrich, przewodniczący Głównej Rady Zakładowej ZF.

Źródło: ZF

Tagi artykułu

autoExpert 12 2025

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę