Zdaniem EXPERTa: Piotr Pyrka z Motul

Piotr Pyrka, Technical support manager w firmie Motul, wypowiada się o olejach o niskiej lepkości.
Nie spodziewamy się, żeby w silnikach, które spełniają wymagania Euro 7, którykolwiek z producentów chciał stosować oleje o niższych lepkościach. Natomiast Motul gotowy jest już dziś dostarczać najbardziej zaawansowane oleje nawet klasy lepkości 0W-4.
Nowe normy a wciąż te same wyzwania...
W praktyce oznacza to konieczność opracowywania i wprowadzania na rynek nowych produktów, które będą spełniać nowe wymagania jakościowe stawiane olejom przez producentów samochodów. Kluczowym obszarem optymalizacji jest obszar wpływu środka smarowego na energochłonność pojazdu. Natomiast niezmiennym kierunkiem rozwoju jest dążenie do uzyskania jeszcze bardziej energooszczędnych olejów silnikowych.
Problemy z wprowadzeniem Euro 7
Regulacje, jakie zostaną wdrożone wraz z nową normą, bardziej kompleksowo podchodzą do kwestii zmniejszania zanieczyszczeń emitowanych przez samochody. Po raz pierwszy np. pojawią się odpowiednie limity dla pojazdów elektrycznych. Norma obejmie również zanieczyszczenia, takie jak cząsteczki opon czy pył hamulcowy wytwarzany podczas jazdy, a testy emisji spalin będą przeprowadzane w bardziej realistycznych warunkach. Dla firmy Motul, jako producenta olejów silnikowych, zmiany te nie będą już jednak większym wyzwaniem.
Im mniejsza jest lepkość olejów, tym trudniej utrzymać odpowiednią warstwę oleju na chronionych elementach silnika
Wygląda na to, że technologiczne granice redukcji lepkości zbliżają się do istniejących minimalnych wymagań dla klasy 0W-8 wg SAE, czyli ok. 4 mm2/s dla lepkości kinematycznej w 100◦C. Można jednak zauważyć że brak zużycia silnika może być obserwowany w przypadku opracowania olejów o lepkości jeszcze o 15% niższej.
Nie spodziewamy się, żeby w silnikach, które spełniają wymagania Euro 7, którykolwiek z producentów chciał stosować oleje o niższych lepkościach. Natomiast Motul gotowy jest już dziś dostarczać najbardziej zaawansowane oleje nawet klasy lepkości 0W-4.
MOŻE ZAINTERESUJE CIĘ TAKŻE
Źródło: Motul