Zdaniem EXPERTa: Krzysztof Wiśniewski, właściciel firmy CARTEC, o SKP

Zdaniem EXPERTa: Krzysztof Wiśniewski, właściciel CARTEC Raven Media
21.11.2025

Poznaj zdanie EXPERTa: Krzysztof Wiśniewski, właściciel firmy CARTEC, opowiada o rynku SKP i nowej podwyżce cen za usługę przeglądu diagnostycznego.

Sektor stacji kontroli pojazdów (SKP) to niezwykle specyficzna branża. Z jednej strony jest niezbędna, bo eliminuje z naszych dróg pojazdy z problemami technicznymi. Z drugiej – od ponad dwóch dekad nie podniesiono opłaty za realizowane usługi, więc wiele stacji od dłuższego czasu balansuje na granicy rentowności. Teraz może się to zmienić, ponieważ od września br. ceny za obowiązkowe badania techniczne podrożały o ponad 50%. (…)

Krzysztof Wiśniewski z firmy CARTEC, obserwujący rynek od ponad 30 lat, zauważa wyraźną zmianę w podejściu inwestorów:

– 20 lat temu celem wielu osób było stworzenie samodzielnej okręgowej stacji kontroli pojazdów. Później pojawiła się tendencja do rozbudowy o stanowiska diagnostyczno-naprawcze. Obecnie zdecydowana większość nowych projektów realizowana jest w oparciu o istniejące zaplecze warsztatowe

– Podwyżka opłat za badania techniczne wpłynie na większą skłonność do modernizacji wyposażenia. W krótkiej perspektywie większość przedsiębiorców skoncentruje się jednak na wymianie zużytego sprzętu podstawowego, takiego jak podnośniki, urządzenia do pomiaru siły hamowania czy analizatory spalin – przewiduje właściciel firmy CARTEC.

– Dopiero na dalszym etapie, wraz ze wzrostem przychodów, można spodziewać się szerszego zainteresowania nowoczesnymi technologiami, w tym systemami geometrii 3D, zaawansowaną diagnostyką elektroniczną czy rozwiązaniami dedykowanymi pojazdom elektrycznym i hybrydowym.

Nowe stacje – co stanowi największą barierę?

Firma CARTEC prowadzi inwestora przez cały proces – od etapu koncepcji i projektu, przez dobór technologii, aż po uruchomienie i serwis stacji.

– Takie podejście minimalizuje ryzyko błędów technicznych, projektowych czy formalnych, dzięki czemu nasi klienci nie mają problemów z odbiorami obiektów przez Transportowy Dozór Techniczny – dodaje Wiśniewski

Co dalej z inwestycjami?

Dla dostawców wyposażenia diagnostycznego rysuje się złożony obraz rynku. Potrzeby inwestycyjne są ogromne. 20 lat funkcjonowania na granicy rentowności sprawiło, że wiele stacji pracuje na wyeksploatowanym sprzęcie, którego wymiana jest nie tyle kwestią komfortu, ile konieczności. Z drugiej strony – nagromadzone zadłużenie i lata oszczędzania na wszystkim wykształciły w branży niezwykle ostrożne podejście do wydatków.

– Analizując rynek, można zauważyć dwa wyraźne kierunki inwestycyjne – dodaje Krzysztof Wiśniewski. – Z jednej strony właściciele obiektów działających od ponad 20 lat decydują się na wymianę wyposażenia z powodu tzw. śmierci technicznej urządzeń.

Z drugiej strony nowe inwestycje to koncentrowanie się na nowoczesnych rozwiązaniach technologicznych. Nie tylko w zakresie samej linii diagnostycznej, ale również w budowie zaplecza warsztatowego, które coraz częściej stanowi integralną część całego projektu.

Istotnym czynnikiem, który wpływa na tempo inwestycji, będzie także polityka państwa. Jeśli zapowiedziana waloryzacja opłat o wskaźnik inflacji w przyszłych latach rzeczywiście wejdzie w życie, stacje zyskają stabilność i przewidywalność finansową.

To z kolei ułatwi planowanie wieloletnich inwestycji. Bez takiego mechanizmu istnieje ryzyko, że za kilka lat sytuacja może się powtórzyć.

– Planując inwestycje, warto kierować się zasadą, że najlepszy moment na rozwój to okres przed spodziewanym wzrostem rynku – radzi Krzysztof Wiśniewski. – W praktyce oznacza to, że inwestowanie w czasach mniejszej aktywności gospodarczej pozwala na uzyskanie lepszych warunków finansowych, krótszych terminów realizacji i przewagę konkurencyjną, gdy rynek ponownie przyspieszy. Właściciele SKP powinni więc myśleć długofalowo – przygotowując się już dziś na moment, w którym zwiększone zainteresowanie badaniami technicznymi i usługami warsztatowymi stworzy nowe możliwości rozwoju.

Tagi artykułu

autoExpert 12 2025

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę