UE zwiększy dopuszczalną masę ciężarówek zeroemisyjnych

UE zwiększa dopuszczalną masę ciężarówek elektrycznych Freepik_wygnerowane przez AI

Ministrowie państw członkowskich UE zakończyli ponad dwuletni impas w negocjacjach nad nowymi przepisami dotyczącymi masy i wymiarów pojazdów ciężarowych. Porozumienie umożliwia zwiększenie dopuszczalnej masy całkowitej dla ciężarówek elektrycznych i wodorowych, co ma istotne znaczenie dla rozwoju bezemisyjnego transportu w Europie.

Po ponad dwóch latach blokady negocjacyjnej ministrowie rządów krajów UE ostatecznie przyjęli stanowisko Rady w sprawie przepisów umożliwiających pojazdom ciężarowym z napędem zeroemisyjnym większą masę całkowitą. Decyzja ta otwiera drogę do trójstronnych rozmów między instytucjami unijnymi. Było to ostatnie możliwe okno czasowe na podjęcie negocjacji w tej kadencji, co podkreśla wagę osiągniętego porozumienia.

Przyjęte stanowisko przewiduje zwiększenie dodatku masowego dla elektrycznych i wodorowych ciągników siodłowych z dotychczasowych dwóch do czterech ton. W praktyce oznacza to, że pojazdy zeroemisyjne będą mogły przejechać dłuższe dystanse na jednym ładowaniu, jednocześnie przewożąc pełen ładunek bez konieczności redukcji masy towarowej. To znaczący krok w przód dla sektora transportu drogowego, który zmaga się z wyzwaniami transformacji energetycznej.

Jak podkreśla Bernardo Galantini, ekspert ds. transportu towarowego w organizacji Transport & Environment, państwa członkowskie w rucszyły końcu z miejsca po latach opóźnień, ratując porozumienie w ostatniej chwili. Choć w dokumencie wciąż jest miejsce na ulepszenia, zwiększenie masy o cztery tony dla niektórych modeli zeroemisyjnych pozwoli na transport pełnych ładunków na większe odległości. Producenci pojazdów ciężarowych otrzymali teraz sygnał do intensyfikacji inwestycji w czystą mobilność.

Obecny system przepisów ograniczał rozwój pojazdów zeroemisyjnych ze względu na znacznie większą masę baterii i systemów napędu wodorowego w porównaniu z tradycyjnymi silnikami spalinowymi. Bez rekompensaty masowej operatorzy transportowi musieliby ograniczać ładunek, co bezpośrednio przekładało się na rentowność przewozów. Nowe przepisy mają ten problem rozwiązać, wyrównując warunki rynkowe dla technologii czystych.

W miarę jak porozumienie przechodzi do etapu trójstronnych negocjacji między Komisją Europejską, Parlamentem Europejskim i Radą, organizacje branżowe zwracają uwagę na kwestie, które pozostają do rozwiązania. Transport & Environment podkreśla, że negocjatorzy powinni jeszcze zwiększyć dodatek masowy dla pozostałych pięcioosiowych zestawów zeroemisyjnych do co najmniej 2,5 tony, aby w pełni wykorzystać potencjał dekarbonizacji transportu ciężkiego.

Nowe przepisy mają kluczowe znaczenie dla realizacji unijnych celów klimatycznych i rozwoju rynku pojazdów zeroemisyjnych w segmencie ciężkim. Transport drogowy odpowiada za znaczną część emisji CO2 w UE, a elektryfikacja i wykorzystanie wodoru w transporcie ciężkim są niezbędne dla osiągnięcia neutralności klimatycznej do 2050 roku.

Źródło: Transport & Environment

Tagi artykułu

autoExpert 12 2025

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę