Zdaniem EXPERTa: Krzysztof Wiśniewski, właściciel firmy CARTEC

Jednym z największych wyzwań stojących przed warsztatami jest konieczność inwestycji w drogie, zaawansowane technologicznie urządzenia diagnostyczne i kalibracyjne. Problem potęguje brak jednolitego standardu dla kalibracji ADAS wśród producentów pojazdów.
Krzysztof Wiśniewski, właściciel firmy CARTEC, przedstawia rzeczywiste koszty i perspektywę zwrotu z inwestycji:
– Sprzęt do diagnostyki i kalibracji ADAS to koszt rzędu 30 000 – 50 000 zł. Średniej wielkości warsztat posiadający takie fundusze najpierw zainwestuje w sprzęt, który zwróci się szybko tzn. dźwigniki samochodowe czy urządzenie do kontroli i regulacji geometrii. Jeśli podejmie ryzyko biznesowe i kupi sprzęt do diagnostyki i kalibracji ADAS to czas zwrotu inwestycji zapewne zamknie się w okresie 2-3 lat. Niezwykle istotnym aspektem jest wiarygodność techniczna warsztatu posiadającego tego typu sprzęt. Obiekt taki może określać się mianem: „innowacyjnego i kompetentnego, w pełni zdolnego do obsługi nowoczesnych pojazdów”. Jest to wartość dodana, która pomimo, że w zakresie finansowym procentuje dopiero po czasie, to pozytywnie wpływa na jego ocenę przez klientów.
Producenci sprzętu diagnostycznego dostrzegają obawy warsztatów związane z wysokimi kosztami inwestycji i oferują rozwiązania dostosowane do ich możliwości.
Jednym z istotnych wyzwań stojących przed warsztatami jest ustalenie odpowiednich cen za usługi związane z ADAS. Z jednej strony ceny muszą pokrywać wysokie koszty sprzętu i szkoleń, z drugiej – być akceptowalne dla klientów. Krzysztof Wiśniewski z CARTEC przedstawia realia rynkowe w tym zakresie:
– Trudno jest mówić o strategii cenowej dla usługi, która jest uznawana przez klientów jako zbędny koszt. Usługa powinna być przeprowadzana po każdej wymianie szyby, po każdej regulacji geometrii, że nie wspomnę o kolizji drogowej. W takiej sytuacji każdy samochód wyposażony w systemy wspierania kierowców ADAS powinien być skierowany do warsztatu specjalistycznego posiadającego odpowiednie przyrządy do wykonywania kontroli i kalibracji czujników ADAS. Niestety tak się nie dzieje. Warsztaty ASO i specjalistyczne blacharnie posiadają tego typu sprzęt, ponieważ taki jest wymóg importerów samochodów i firm ubezpieczeniowych w przypadku kolizji. W pozostałych przypadkach żaden warsztat nie wykona usługi w kwocie 400 – 500 zł bez zgody klienta.