Zdaniem EXPERTa: Krzysztof Skrzypczak, przedstawiciel techniczno-handlowy z Działu Wyposażenia Warsztatowego w HELLA Polska

Poznaj zdanie EXPERTa: Krzysztof Skrzypczak z HELLA Polska Raven Media
9.9.2025

Poznaj zdanie EXPERTa: Krzysztof Skrzypczak, przedstawiciel techniczno-handlowy z Działu Wyposażenia Warsztatowego w HELLA Polska, opowiada o SERMI.

O uzyskanie certyfikatu SERMI może starać się każdy warsztat, jednak niektóre wymogi mogą okazać się zbyt dużymi barierami, zwłaszcza dla najmniejszych firm.

Krzysztof Skrzypczak, przedstawiciel techniczno- handlowy z Działu Wyposażenia Warsztatowego w HELLA Polska, wymienia najważniejsze wymogi formalno-administracyjne, które są niezbędne do pozytywnego przejścia procesu certyfikacji: 

Powiązane firmy

HELLA Polska Sp. z o.o.
  • obowiązkowe ubezpieczenie OC (min. 1 mln euro za szkody osobowe i 0,5 mln euro za szkody majątkowe),
  • certyfikacja tylko dla pracowników zatrudnionych na umowę o pracę i z zaświadczeniem o niekaralności,
  • uzyskanie indywidualnego certyfikatu dla każdego pracownika,
  • konieczność przechowywania dokumentacji napraw do 5 lat, 
  • ryzyko utraty certyfikatu m.in. za działania wpływające na emisję spalin lub bezpieczeństwo (np. chiptuning, usuwanie immobiliserów).

– Fragmentacja wymagań producentów i złożoność procesu certyfikacji nadal są istotnym wyzwaniem dla warsztatów w Polsce. Do tego producenci wciąż różnicują zakres udostępnianych danych, co utrudnia przejrzystość i planowanie prac – mówi Krzysztof Skrzypczak. I dodaje, że wokół tematu SERMI narosło wiele mitów, często powielanych w mediach społecznościowych. Warto więc sięgać do sprawdzonych źródeł, np. dedykowanych stron internetowych DEKRA Certification czy Hella Gutmann.

Warsztaty mogą liczyć na wsparcie

– W Texa nieustannie monitorujemy zmiany w przepisach i standardach branżowych, aby zapewnić pełną zgodność naszych produktów z obowiązującymi regulacjami – podkreśla Kamil Broncel. I dodaje: – Warto też pamiętać, aby nie mylić funkcji zabezpieczonych certyfikatem SERMI, odpowiedzialnych za zabezpieczenie czy też rozruch pojazdu od zabezpieczenia pojazdu przez cyberatakami lub nieuprawnionym dostępem, czyli tzw. SGW. Texa na drodze umów z producentami pojazdów odblokowuje samochody osobowe i dostawcze wyposażone w SGW, potocznie zwane bramkami diagnostycznymi. Tutaj również warto podkreślić, że nasi klienci mogą spać spokojnie, bo odblokowanie bramek odbywa się niezależnie od posiadania certyfikatu SERMI.

Tagi artykułu

autoExpert 12 2025

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę