Zdaniem EXPERTa: Jarosław Cichoń, prezes zarządu WSOP, o SKP
Raven MediaPoznaj zdanie EXPERTa: Jarosław Cichoń, prezes zarządu WSOP, o SKP, podwyżkach opłat za przegląd pojazdów i skutkach tych decyzji dla każdej ze stron.
Nowa rzeczywistość cenowa
Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z 3 września 2025 r. wprowadziło pierwszą od 2004 r. waloryzację opłat za badania techniczne. Opłata za badanie techniczne samochodu osobowego wzrosła z 98 zł do 149 zł.
Zmiany objęły jednak wszystkie kategorie pojazdów. Właściciele motocykli zapłacą teraz 94 zł zamiast 62 zł, a za badanie samochodu z instalacją LPG trzeba obecnie zapłacić 246 zł (wcześniej 162 zł).
– Mimo że aktualna kwota jest częściową waloryzacją, to wiceministrowi infrastruktury Stanisławowi Bukowcowi należą się podziękowania i szacunek za podjęcie decyzji, której wielu jego poprzedników nie chciało lub nie potrafiło podjąć – podkreśla Jarosław Cichoń, prezes zarządu WSOP.
– Dodatkowe fundusze, które zaczęły płynąć do SKP, pozwolą im na ustabilizowanie sytuacji finansowej na tyle, aby zahamować masowe zamykanie SKP. Nie wystarczą im jednak na większe inwestycje odtworzeniowe. A że taka konieczność nadejdzie, wiemy już od ponad 10 lat, kiedy to ogłoszono Dyrektywę 2014/45/UE.
W co inwestują SKP?
Czy podwyżka opłat przełoży się na ożywienie inwestycyjne w branży SKP? Odpowiedź nie jest jednoznaczna.
Z jednej strony po raz pierwszy od dwóch dekad stacje otrzymały szansę na poprawę rentowności. Z drugiej – nagromadzone zadłużenie i lata funkcjonowania na granicy opłacalności sprawiły, że wiele placówek najpierw musi ustabilizować swoją sytuację finansową.
Jarosław Cichoń z WSOP dodaje: – Obecnie wykonujemy sporo modernizacji linii diagnostycznych różnych producentów, zmieniając je na najnowszą wersję CERTUS4 z unikalnym, otwartym oprogramowaniem webowym OPTIDESK, który otrzymał Złoty Medal MTP 2024.
Oprogramowanie to ma możliwość wymiany danych z innymi systemami informatycznymi i pozwala na wykonywanie badań w systemie potokowym. Znacząco zwiększa to przepustowość technologiczną stacji. Największą korzyść odczują właściciele stacji okręgowych z uniwersalną linią diagnostyczną.
MOŻE ZAINTERESUJE CIĘ TAKŻE
Wyzwania technologiczne przyszłości
Planowane zmiany regulacyjne, w tym wymóg dokumentacji fotograficznej i daleko posunięta cyfryzacja procesów, wymuszą kolejne nakłady. Branża stoi przed koniecznością modernizacji nie tylko sprzętu, ale całych procedur operacyjnych.
Również Jarosław Cichoń oczekuje wprowadzenia obowiązku pomiaru ilości cząstek stałych w spalinach silników wysokoprężnych od 2027 r. Dodatkowym wyzwaniem są rosnące wymagania technologiczne.
Branża SKP stoi przed koniecznością dostosowania się do zmieniającej się rzeczywistości. Nowoczesne pojazdy – elektryczne, hybrydowe, wyposażone w zaawansowane systemy wspomagania kierowcy (advanced driver assistance systems – ADAS) – wymagają zupełnie innego podejścia diagnostycznego niż tradycyjne auta spalinowe.








