Zdaniem EXPERTa: Arkadiusz Raczyński, Ekspert ds. szkoleń i wsparcia technicznego w ZF Aftermarket

Procedury kalibracji systemów ADAS wymagają odpowiednich warunków i przestrzeni roboczej. Niektóre systemy potrzebują pomieszczenia o powierzchni nawet 50m², co może być problematyczne dla warsztatów działających w mniejszych lokalach.
Arkadiusz Raczyński, Ekspert ds. szkoleń i wsparcia technicznego w ZF Aftermarket, podkreśla wymogi przestrzenne dla prawidłowej kalibracji:
– Warsztat, który chce mieć w ofercie usługę kalibracji kamer i radarów ADAS powinien spełniać odpowiednie warunki lokalowe, posiadać wystarczającą ilość miejsca przed, za i z boków samochodu, a podłoga w warsztacie musi być wypoziomowana. Zatem aby prawidłowo przeprowadzić kalibrację kamer i radarów, warsztat musi posiadać właściwe zaplecze techniczne i lokalowe, być wyposażony w sprzęt oraz powinien zadbać o przeszkolenie i odpowiednią świadomość techniczną mechaników prowadzących kalibrację.

Obsługa systemów ADAS wymaga od pracowników warsztatów nowych kompetencji, wykraczających daleko poza tradycyjne umiejętności mechaniczne. Konieczna jest znajomość zasad działania elektronicznych systemów wspomagania kierowcy, procedur diagnostycznych specyficznych dla różnych producentów, umiejętności interpretacji danych diagnostycznych oraz prawidłowej kalibracji czujników i kamer. Arkadiusz Raczyński z ZF Aftermarket omawia temat szkoleń:
– Firma ZF Aftermarket od lat wspiera warsztaty i mechaników w rozwoju kompetencji w ramach konceptu warsztatowego ZF [pro]Tech. W ofercie szkoleń teoretyczno-praktycznych konceptu oferujemy kurs Systemy wspomagające kierowcę – ADAS, w ramach którego uczestnicy zapoznają się z funkcją obecnych systemów wspomagających kierowcę i ich współdziałaniem w pojeździe. Podczas części praktycznej mechanicy wykonują prace serwisowe związane z kalibracją kamery i radaru oraz rozwiązaniem symulowanych usterek, uniemożliwiających poprawną kalibrację.
Jednym z istotnych wyzwań stojących przed warsztatami jest ustalenie odpowiednich cen za usługi związane z ADAS. Z jednej strony ceny muszą pokrywać wysokie koszty sprzętu i szkoleń, z drugiej – być akceptowalne dla klientów. Arkadiusz Raczyński z ZF Aftermarket zwraca uwagę na zmieniające się oczekiwania klientów:
MOŻE ZAINTERESUJE CIĘ TAKŻE
– W kontekście pojazdów wyposażonych w systemy ADAS, klienci oczekują przede wszystkim kompleksowego serwisu i całościowego zaopiekowania się ich samochodem. Oznacza to, że po naprawie blacharskiej, wymianie zderzaka, szyby przedniej, lusterek bocznych – czyli podzespołów, na których są umieszczone czujniki i kamery systemu ADAS, warsztat w ramach usługi dokona również profesjonalnej kalibracji kamer i radarów.
