Zdaniem EXPERTa: Andrzej Chmielewski, Specjalista ds. Produktowo-Technicznych w KYB Europe Sp. z o.o. Oddział w Polsce

W miarę jak konstrukcje pojazdów stają się coraz bardziej zaawansowane, diagnostyka podwozia wymaga specjalistycznych narzędzi i wiedzy. Dotyczy to szczególnie pojazdów wyposażonych w zawieszenia adaptacyjne i elektronicznie sterowane.
Andrzej Chmielewski, Specjalista ds. Produktowo-Technicznych w KYB Europe Sp. z o.o. Oddział w Polsce, zwraca uwagę na wyzwania związane z diagnostyką nowoczesnych amortyzatorów:
– Wyposażenie warsztatów w zaawansowane urządzenia diagnostyczne jest ogromnie ważne z punktu widzenia prawidłowej diagnostyki amortyzatorów. Nowoczesne zawieszenia często wymagają zastosowania specjalistycznego sprzętu do wykrywania usterek elementów tłumiących drgania w pojeździe. Nawet w przypadku klasycznych amortyzatorów właściwa diagnostyka z wykorzystaniem odpowiednich narzędzi dostępnych na rynku przynosi wymierne korzyści zarówno dla mechanika jak i klienta. Zdecydowanie wpływa to na większą świadomość użytkowników pojazdów oraz przekłada się na wzrost sprzedaży amortyzatorów.
W odniesieniu do konstrukcji nowoczesnych amortyzatorów, ekspert KYB dodaje:
– Konstrukcje nowoczesnych amortyzatorów to bardziej zaawansowana technologia niż klasyczne rozwiązania. Dla zawieszeń adaptacyjnych niezbędne jest stosowanie właściwych procedur, zalecanych przez producenta pojazdu z użyciem dedykowanego diagnozera samochodowego. Proces diagnostyki oraz wymiany takich elementów jest dużo bardziej skomplikowany i przewiduje znacznie więcej czynności, które należy wykonać w odpowiedniej kolejności, np. takich jak adaptacja czy kalibracja całego układu. Zawieszenia aktywne i półaktywne są zdecydowanie bardziej wymagające podczas standardowej obsługi pojazdów, co wiąże się z wyższymi kosztami takiej usługi.