Zawieszenie pneumatyczne – 6 zasad bezpiecznej obsługi i naprawy

Jak naprawiać zawieszenia pneumatyczne? 6 złotych zasad Arnott

Zawieszenia pneumatyczne zyskują na popularności w nowoczesnych pojazdach, jednak ich serwisowanie wymaga specjalistycznej wiedzy i przestrzegania określonych procedur bezpieczeństwa. Poznaj sześć kluczowych zasad, które pomogą Ci skutecznie i bezpiecznie diagnozować oraz naprawiać układy pneumatyczne.

Zawieszenie pneumatyczne to precyzyjny układ, którego serwisowanie wymaga nie tylko doświadczenia, ale i specjalistycznej wiedzy technicznej. Niewłaściwe postępowanie może prowadzić do kosztownych uszkodzeń komponentów oraz stwarzać realne zagrożenie dla bezpieczeństwa osób pracujących przy pojeździe. Firma Arnott – światowy producent części do zawieszeń pneumatycznych z ponad 35-letnim doświadczeniem – opracowała zestaw sześciu zasad bezpiecznej obsługi tych systemów. Zasady te mają na celu ułatwienie trafnej diagnostyki i skutecznej naprawy, a także zwiększenie świadomości zagrożeń wynikających z pracy z układami działającymi pod ciśnieniem sięgającym nawet 18 barów.

Bezpieczeństwo i przygotowanie stanowiska

Bezpieczeństwo przede wszystkim! Przed rozpoczęciem pracy z zawieszeniem pneumatycznym załóż odpowiednie środki ochrony osobistej: rękawice, okulary ochronne oraz ochronniki słuchu. Pamiętaj, że ciśnienie w tego typu układach może dochodzić do 18 bar.

  • Odłącz zasilanie – przed demontażem jakichkolwiek elementów i odłączeniem przewodów powietrznych upewnij się, że kompresor został odłączony od źródła zasilania, a powietrze zostało całkowicie spuszczone z układu. 
  •  Zapewnij stabilność pojazdu – prawidłowo unieś i zabezpiecz pojazd zgodnie z zasadami sztuki warsztatowej, aby zapobiec wypadkom. 

Diagnoza usterek zawieszenia

Wczesne wykrycie problemów w układzie to oszczędność czasu i pieniędzy. Jak rozpoznać typowe usterki:

  • Nieszczelności – jeśli pojazd opada przez noc nawet o 2-3 centymetry, prawdopodobnie w układzie występują wycieki powietrza. Skuteczna metoda wykrywania: spryskaj podejrzane obszary mieszanką wody z mydłem – pojawiające się bąbelki wskażą miejsca nieszczelności. 
  • Usterki bloku zaworowego – gdy jedna strona pojazdu jest niżej od pozostałych lub samochód nie jest właściwie wypoziomowany, przyczyną może być uszkodzony rozdzielacz powietrza. 
  • Wycieki w kolumnach i amortyzatorach – wycieki oleju z kolumn pneumatycznych i amortyzatorów prowadzą do osłabienia rękawów gumowych, znacząco skracając ich żywotność. Niesprawny amortyzator powoduje, że obciążenia są przenoszone na elementy pneumatyczne, co może prowadzić do ich mechanicznego uszkodzenia.
  • Spalony kompresor – charakterystyczne oznaki to: swąd spalenizny, nadtopione przewody powietrzne i złączki, przebarwiona obudowa lub naklejki. 
Arnott_spalony kompresor Arnott

Dekompresja zawieszenia

Prawidłowa dekompresja to klucz do bezpiecznej wymiany komponentów. Jak przeprowadzić ją bezpiecznie:

  • Stopniowa dekompresja – niezależnie od tego, czy wymieniasz miech czy kompresor, nigdy nie rozłączaj gwałtownie przewodów powietrznych. Wykonuj to stopniowo, aby kontrolowanie usunąć powietrze z układu. W przypadku miechów z podłączeniem elektrycznym może być konieczne użycie narzędzi diagnostycznych do aktywacji elektrozaworów. 
  • Tryb serwisowy („Jack mode”) – jeśli pojazd jest wyposażony w taki tryb, aktywuj go przed rozpoczęciem prac, aby zapobiec niekontrolowanej dekompresji podczas unoszenia samochodu. W niektórych modelach tryb ten włącza się automatycznie, utrzymując niezbędną ilość powietrza w miechach. 
  • Właściwe podparcie pojazdu – podczas dekompresji zapewnij odpowiednie wsparcie pojazdu za pomocą podnośnika. Całkowite opuszczenie może spowodować nieprawidłowe ułożenie rękawów gumowych i uszkodzenie opasek zaciskowych. 
  • Ostrożność z miechami – nigdy nie rozciągaj nadmiernie ani nie pompuj miechów, aby ułatwić sobie montaż. Takie działanie może skutkować nieprawidłowym ułożeniem gumy podczas normalnej pracy i w konsekwencji prowadzić do uszkodzeń. 

Złączki VOSS – nie przeciągaj

Złączki VOSS zwykle nie wymagają dodatkowego dokręcania. Zastosowanie zbyt dużego momentu obrotowego może spowodować uszkodzenie gwintu i doprowadzić do wycieków. Zawsze sprawdzaj zalecenia producenta odnośnie prawidłowych momentów dokręcania poszczególnych złącz gwintowanych.

Przyczyny usterek zawieszenia

Gdy dojdzie do awarii układu zawieszenia pneumatycznego, kluczowe jest ustalenie przyczyn uszkodzenia, a nie tylko wymiana uszkodzonych części. Na przykład:

  • Wycieki oleju ze zużytych kolumn lub amortyzatorów mogą prowadzić do uszkodzenia miechów, co znacznie zwiększa koszty naprawy. 
  • Spalony kompresor jest najczęściej skutkiem, a nie przyczyną problemu - zwykle wynika z dużej nieszczelności w układzie. W takiej sytuacji najpierw usuń wyciek, a dopiero potem wymieniaj kompresor. 
  • Przy wymianie sprężarki pamiętaj także o wymianie przekaźnika załączającego. Przekaźnik „sklejony” w pozycji zamkniętej spowoduje ciągłą pracę pompy i jej przedwczesne uszkodzenie. 

Testy i aktualizacja oprogramowania

Po przeprowadzeniu naprawy upewnij się, że wszystko działa prawidłowo:

  • Kalibracja czujnika wysokości – jeśli to konieczne, użyj testera do sprawdzenia i korekty parametrów poziomicy. Dzięki temu układ będzie odpowiednio reagował na zmienne warunki drogowe. 
  • Aktualizacja oprogramowania – wykonaj niezbędne aktualizacje, aby zapewnić optymalną pracę układu. Brak aktualnego oprogramowania może powodować usterki kompresora i całego systemu. 
  • Weryfikacja kodów błędów – po przeprowadzeniu jazdy testowej sprawdź, czy nie pojawiły się żadne nowe błędy w systemie diagnostycznym.

Źródło: Arnott

 

Tagi artykułu

autoExpert 12 2025

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę