Zawieszenia pneumatyczne w erze elektromobilności

Zawieszenia pneumatyczne w erze elektromobilności Arnott – Suspension Products

W życie weszło Porozumienie Paryskie, mające pomóc w walce ze zmianami klimatycznymi na Świecie. Wiele dziedzin przemysłu musi zmienić sposób działania, aby zaadaptować się do nowych warunków, kontynuować wprowadzanie innowacji, a jednocześnie zredukować emisje szkodliwych substancji i utrzymać rentowność. W przypadku przemysłu motoryzacyjnego, mowa o pojazdach zeroemisyjnych, które z definicji nie emitują gazów spalinowych oraz innych substancji szkodliwych z pokładowego źródła napędu. Wielu producentów z początku dość sceptycznie podchodziło do tematu elektryfikacji, jednak konieczność ciągłego obniżania emisji dwutlenku węgla doprowadziła do sytuacji w której większość wytwórców aut rozwija swoją ofertę pojazdów elektrycznych lub hybrydowych. W niniejszym artykule firma Arnott opisuje wpływ zwiększającego się parku pojazdów elektrycznych (EV) na rozwój zawieszeń pneumatycznych.

Podobieństwa i różnice

Najbardziej oczywistą różnicą między samochodami elektrycznymi, a spalinowymi jest fakt, iż te drugie wykorzystują paliwo płynne, które po zapłonie (samoczynnym lub za pomocą iskry) ulega spalaniu i wprawia w ruch tłoki w cylindrach, które z kolej wprawiają w ruch wirowy elementy napędowe silnika. W przypadku pojazdów EV za napęd odpowiada silnik wykorzystujący energię elektryczną zgromadzoną w akumulatorach.

Te różnice mają wpływ na wiele układów pojazdu, dla przykładu napęd elektryczny ma znacznie mniej części ruchomych, nie ma układu wydechowego, filtra DPF, itp.

Mimo, iż samochody elektryczne co do zasady są cięższe od swoich spalinowych odpowiedników, a ich punkt ciężkości jest umiejscowiony niżej, zawieszenie nie różni się znacząco. W rzeczywistości tradycyjny układ sprężyna-amortyzator lub miech pneumatyczny w opcjonalnym połączeniu z aktywnym amortyzatorem, są bardzo zbliżone do tych stosowanych w pojazdach spalinowych.

Faktem jest jednak, że systemy zawieszenia są dostosowywane do poszczególnych platform, na których zbudowane są samochody elektryczne tak więc ich charakterystyki i ustawienia są różne. Różnią się też krzywe tłumienia, podobnie jak to ma miejsce w samochodach spalinowych.

Z punktu widzenia napraw zawieszenia, nie ma potrzeby stosowania innych narzędzi czy przechodzenia specjalnych szkoleń.

Zalety stosowania zawieszenia powietrznego w pojazdach EV

Jedną ze wspomnianych cech charakterystycznych samochodów elektrycznych jest zwiększona masa i jej inny rozkład, spowodowane obecnością zestawów ogniw, silników elektrycznych i osprzętu. Jednym z głównych celów stosowania zawieszeń pneumatycznych w pojazdach spalinowych, była możliwość niwelowania różnic w rozkładzie masy oraz optymalizacja prowadzenia w różnych warunkach drogowych. Dokładnie ta zdolność zawieszenia pneumatycznego do samo poziomowania jest powodem dla którego producenci uwzględniają ten typ zawieszenia na etapie projektowania pojazdów elektrycznych. Zawieszenie pneumatyczne zapewnia optymalne prowadzenie, przy odpowiednim poziomie komfortu podróżowania.

Dużym wyzwaniem, przed którymi stoją producenci aut elektrycznych jest zasięg zależny od pojemności baterii. Oczywiście istnieje szereg czynników, które wpływają na zasięg i są to między innymi warunki na drodze, temperatura otoczenia, styl jazdy, wykorzystanie układów elektrycznych i elektronicznych takich jak ogrzewanie i klimatyzacja, a także całkowita masa pojazdu wraz z pasażerami i/lub ładunkiem oraz opory jazdy. Jednym ze sposobów obniżenia współczynnika oporu powietrza i maksymalizacji czasu jazdy jest zastosowanie zawieszenia pneumatycznego, które może regulować prześwit pojazdu nad nawierzchnią i redukować opory. Jest to szczególnie istotne przy prędkościach autostradowych.

Wraz ze zwiększającym się parkiem samochodów elektrycznych będziemy więc prawdopodobnie obserwować zwiększone wykorzystanie zawieszeń pneumatycznych

Dla inżynierów firmy Arnott obecność w procesie projektowania układów zawieszeń do pojazdów elektrycznych jest naturalną ewolucją pracy, która była jest ich udziałem od dekad. Dzięki firmowemu laboratorium badawczemu, torowi doświadczalnemu oraz parkowi pojazdów testowych pracownicy potrafią przekuć dowolny projekt czy koncepcję w realny produkt i rozwiązanie. Każdy prototyp jest następnie testowanych przez inny zespół wykonujący niezależnie badania i testy. Proces ten jest kontynuowany do osiągnięcia zadowalających rezultatów.

Źródło: Arnott – Suspension Products

Tagi artykułu

autoEXPERT 12 2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę