Zakończył się III etap projektu badawczego EV365

Zakończył się III etap projektu badawczego EV365 EV Klub Polska

Ponad 66 tysięcy kilometrów przejechanych samochodami elektrycznymi, 9 000 kWh zużytej energii, 582 sesji ładowania. EV Klub Polska i PSPA podsumowują 9 miesięcy projektu EV365, pierwszego w Polsce rocznego badania komercyjnego wykorzystania floty pojazdów zeroemisyjnych w małym przedsiębiorstwie.

EV365 to zainicjowany i koordynowany przez EV Klub Polska przy wsparciu PSPA najdłuższy w regionie CEE projekt badawczy sektora e-mobility w aspekcie wykorzystania pojazdów elektrycznych w małym przedsiębiorstwie. Samochody zeroemisyjne realizują zadania związane z działalnością cateringową w sieci restauracji Mihiderka. Pojazdy są stale monitorowane (24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu), dzięki wsparciu technologicznemu zapewnionemu przez firmę Webfleet.

Projekt ma odpowiedzieć m.in. na pytanie, jak zmienne warunki atmosferyczne w skali roku wpływają na możliwości użytkowe samochodów elektrycznych oraz czy prywatna instalacja fotowoltaiczna jest w stanie zasilić zelektryfikowaną flotę.

Warunki zimowe w sposób istotny wpływają na pojazdy elektryczne, dlatego ten okres można uznać za kluczowy dla oceny efektywności wykorzystania pojazdów elektrycznych w przedsiębiorstwie. Škody Citigo e iV biorące udział w projekcie, w trzecim etapie w ciągu dnia pokonywały średnio 84,6 km (o 27,9 km mniej niż w etapie 2), pomimo że średnia prędkość przejazdowa w stosunku do poprzedniego okresu zmalała z 48,8 km/h do 42,3 km/h. Zaobserwowano wzrost średniego zużycia energii o 39% (do 16,7 kWh/100 km). Głównym czynnikiem wpływającym na taki stan rzeczy, był spadek temperatury, która w stosunku do etapu 2 (sierpień-październik) była niższa średnio o 13,5°C.

Okres zimowy zawsze wiąże się z wyższym zużyciem energii w samochodach elektrycznych. Wzrost jest najbardziej zauważalny w pojazdach, które nie zostały wyposażone w pompę ciepła. Jednak jak pokazuje badanie, w rzeczywistości nie wpłynęło to negatywnie na pracę firmy Mihiderka i dostawy cateringu są cały czas realizowane. Z kolei niższa generacja energii z fotowoltaiki również nie zakłóciła pracy przedsiębiorstwa, ponieważ w okresie zimowym odbierane są nadwyżki energii wyprodukowanej latem – powiedział Łukasz Lewandowski, Koordynator EV Klub Polska.

Realizacja tak długoterminowego projektu wymaga zastosowania narzędzi umożliwiających stałe monitorowanie kluczowych parametrów eksploatacyjnych. Do tej pory w ramach projektu zgromadzono ponad 15 tysięcy danych, co umożliwiły systemy telematyczne firmy Webfleet. Dzięki zastosowaniu telematyki przystosowanej do samochodów elektrycznych w projekcie EV365 stale monitorowany jest m.in.:

  • Aktualny poziom naładowania akumulatora testowanych pojazdów;
  • Zasięg;
  • Średnie zużycie energii.

Dzięki tym danym fleet manager ma możliwość ustalenia początkowej i końcowej wartości poziomu energii oraz czasu trwania ładowania.

Na poziom zużywania energii w pojazdach elektrycznych ma wpływ wiele czynników m.in. warunki zewnętrzne, styl jazdy, obciążenie pojazdu, a także sposób i wzorce ładowania. Jednym z kluczowych wyzwań zarządzających flotami jest optymalizacja, zarówno pod kątem ekonomiki korzystania z pojazdów elektrycznych, jak i ekonomiki ładowania, a telematyka silnie wspiera tzw. smart charging. Mali przedsiębiorcy, którzy już zainwestowali w instalacje fotowoltaiczne, intuicyjnie czują, że może to być rozwiązanie dla ich „elektryków”. Mamy nadzieję, że ten projekt rozwieje trochę wątpliwości i pomoże w elektrycznej transformacji – mówi Dariusz Terlecki, Regional Director Poland &EE, Webfleet.

Wykorzystywane w projekcie samochody elektryczne należą do floty Mihiderki. Do zasilania pojazdów służy prywatna instalacja fotowoltaiczna o mocy 50 kWp, która stanowi jeden z elementów ekosystemu wegańskiej restauracji. W trzecim okresie trwania projektu instalacja wyprodukowała łącznie 2 899 kWh zielonej energii (to o ponad 10 000 kWh mniej niż w okresie poprzednim). Mimo mniejszej produkcji energii z PV i wyższego średniego zużycia energii pojazdów instalacja zapewniła w 100-procentach zasilanie dla 36% sesji ładowania, podczas gdy dla pozostałych była w stanie średnio wygenerować ok. 50% potrzebnej energii.

Trzecia faza programu, w której analizowane są dane dotyczące najgorszego okresu w roku dla eksploatacji aut elektrycznych, nie zaskoczyła mnie swoimi wynikami. Po prostu pokazała realia elektromobilności. Trudno spodziewać się innych rezultatów (chociaż oczywiście dokładne wyliczenia oparte są na rzeczywistych danych ilustrujących zależność zużycia od temperatury), szczególnie jeśli w naszym przypadku mówimy o czwartym już sezonie korzystania z samochodów 100% elektrycznych. Uważam, że program EV365 pokazuje także, jak ważna jest konwersja polskiego systemu energetycznego w kierunku pozyskiwania energii przede wszystkim z OZE i atomu. Tylko bowiem odpowiedni miks źródeł prądu zapewni samochodom elektrycznym rzeczywistą bezemisyjność – mówi Marcin Krysiński, współwłaściciel sieci Mihiderka.

EV365_podsumowanie_infografika EV Klub Polska

Badanie EV365 wchodzi w ostatnią fazę, po której nastąpi analiza danych dla całego roku. Oficjalne podsumowanie projektu EV365 zostanie zaprezentowane na początku III kwartału 2023 r.

Źródło: EV Klub Polska

Tagi artykułu

autoExpert 10 2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę