Zakład jednostek napędowych Stellantis w Tychach wyprodukował pięciomilionowy silnik

Pięciomilionowy silnik Stellantis w Tychach Stellantis

Zakład jednostek napędowych Stellantis w Tychach wyprodukował pięciomilionowy silnik, licząc od uruchomienia produkcji w 16 września 1999 r. Załoga fabryki osiągnęła ten imponujący wynik dzięki, między innymi, ugruntowanej kulturze biznesowej, zbudowanej na wiedzy i profesjonalizmie.

T-Gen3

Pięciomilionowy silnik z tyskiego zakładu to T-Gen3, czyli najnowsza jednostka 3-cylindrowa z turbodoładowaniem, o pojemności 1,2 litra i mocy 100 KM. Element ten współtworzy napęd hybrydowy, w połączeniu z 48-woltowym akumulatorem litowo-jonowym oraz 6-stopniową dwusprzęgłową elektryczną skrzynią biegów (eDCT), która obejmuje 21-kW silnik elektryczny, falownik oraz elektroniczny moduł sterowania.  

T-Gen, wyprodukowany w tyskiej fabryce z najwyższą starannością o jakość i precyzję wykonania, trafia, m.in. do modeli marek Opel, Citroën, Peugeot, DS, wśród których znajdują się również Jeep Avenger, Fiat 600 i Alfa Romeo Junior, produkowane w drugim z tyskich zakładów Stellantis. To dzięki ich popularności Grupa Stellantis zapewniła sobie pierwsze miejsce w segmencie samochodów hybrydowych rynku UE30: w maju z udziałem na poziomie 18,03% oraz 15,85% w okresie styczeń–maj br.

Zalety układu hybrydowego 

Układ hybrydowy, stanowiący pośrednie rozwiązanie pomiędzy tradycyjnym napędem spalinowym i w pełni elektrycznym, zapewnia wiele codziennych korzyści:

  • mniejsze zużycia paliwa,
  • lepszą ochronę środowiska,
  • mniejszą emisję hałasu,
  • większy komfort
  • i radość z jazdy.

„Dodatkowa” moc elektryczna poprawia elastyczność przy niskich obrotach i podczas startu, zapewniając kierowcy cichy start i szybką reakcję, a także płynne i szybkie przejścia. Ponadto technologia ta umożliwia odzyskiwanie energii, gdy samochód zwalnia.

Wyniki fabryki w Tychach

– Pięć milionów silników, wyprodukowanych w naszym zakładzie stanowi prawdziwie imponujący wynik. Z perspektywy biznesowej potwierdza on, że inwestycja w ponowne uruchomienie produkcji w tyskiej fabryce, a także powierzenie jej ważnego strategicznie silnika, były trafne: zakład produkuje z wykorzystaniem pełnych mocy produkcyjnych, a za jakość i wyniki otrzymał ważne korporacyjne wyróżnienia: „Best Improver” i „Best Performer”.

Jednak, przede wszystkim, chciałbym docenić tyski Zespół, który osiąga te znakomite rezultaty: to jego otwartość na nowe wyzwania, kompetencje i codzienne zaangażowanie nadają mistrzowski rytm tyskiej produkcji. Bardzo wszystkim dziękuję za każdy z tych pięciu milionów silników: obecnym Pracownicom i Pracownikom, a także tym którzy, choć już z nami nie pracują, mają wkład w to osiągnięcie – powiedział Sławomir Czernecki, dyrektor zakładu jednostek napędowych Stellantis w Tychach.

Tyska fabryka jest jedną z czterech tworzących hub produkcyjny Stellantis w PolscePolskie fabryki Stellantis prowadzą wspólny projekt głębokiej transformacji energetycznej, w ramach którego budowane są farmy fotowoltaiczne o całkowitej mocy wynoszącej 58 MW. Po zakończeniu inwestycji, obok tradycyjnie posadowionych instalacji naziemnych, powstanie jeden z największych w tej części Europy system carportów, który dostarczy 7 MW energii.  

Źródło: Stellantis

Tagi artykułu

autoExpert 7–8 2025

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę