Wyzwania biznesowe flot ciężarowych i osobowych w Polsce

Statystyki jasno pokazują, polskie ciężarówki tankują przede wszystkim olej napędowy, a samochody osobowe benzynę. I prędko to się nie zmieni. Tak wynika z najnowszego raportu DKV Mobility na temat wyzwań biznesowych firm flotowych w Polsce.
Transport drogowy odgrywa kluczową rolę w polskiej gospodarce, to nawet 6-8% naszego PKB, stanowiąc fundament zarówno dla krajowego handlu, jak i międzynarodowej wymiany towarów. Chcąc mieć jak najlepszy wgląd w sytuację tego rynku, aby najlepiej rozumieć potrzeby naszych klientów, pod koniec 2024 roku zadaliśmy im szereg pytań. Dziś przedstawiamy wyniki tego badania, wraz z kluczowymi wnioskami i rekomendacjami na przyszłość – wyjaśnia Anna Biekionis, Country Manager DKV Mobility.
Młody park samochodowy
Średni wiek pojazdów w polskich flotach transportowych nie przekracza 5 lat. W przypadku pojazdów osobowych jest to aż 74,7% flot, lekkich pojazdów dostawczych 68,9%, a ciężarowych 73,2%. Stałe odmładzanie flot wynika z korzystnych odliczeń podatkowych, wymagań środowiskowych oraz optymalizacji kosztów operacyjnych. Ponad 46,4% firm nie odnotowało znaczących zmian w strukturze wiekowej floty w ciągu ostatnich pięciu lat, 18,8% przeprowadziło jej odmłodzenie, a 22,5% wskazało na stopniowe starzenie się swoich pojazdów.
Dane wyraźnie pokazują, że polski transport ciężarowy pozostaje w trendzie odmładzania floty, co ma kluczowe znaczenie nie tylko dla efektywności operacyjnej, ale także spełniania coraz bardziej restrykcyjnych wymagań środowiskowych w Unii Europejskiej – podkreśla Jerzy Jezuit, Area Sales Manager DKV Mobility.
Preferencja nowych pojazdów
Firmy zarządzające flotami preferują zakup nowych pojazdów, zwłaszcza w kategorii aut osobowych (66,55%). Wśród lekkich pojazdów dostawczych 52,83% przedsiębiorstw decyduje się na nowe pojazdy, a w transporcie ciężarowym niemal połowa firm (50,72%). Pojazdy używane, ale nie starsze niż trzy lata, wybiera 29,71% firm transportowych i 31,13% firm dostawczych.
Floty osobowe są najdynamiczniej odnawianym segmentem na rynku. Widoczna skłonność do inwestowania w nowe pojazdy wynika zarówno z korzyści podatkowych, jak i dążenia firm do minimalizowania kosztów serwisowania starszych aut – dodaje Michał Wadowski, Sales Fleet Manager DKV Mobility.
Rosnące wyzwania operacyjne
Koszty eksploatacyjne to jedno z kluczowych wyzwań dla 17,2% firm flotowych w segmencie osobowym oraz dla 17,9% firm transportowych dysponujących pojazdami ciężarowymi. Dodatkowym utrudnieniem jest rosnący problem kadrowy — trudności w rekrutacji wykwalifikowanych kierowców. Według danych Stowarzyszenia Transport Logistyka Polska w krajowej gospodarce brakuje nawet 200 tysięcy kierowców, co przekłada się na rosnące koszty działalności.
W przypadku firm z flotami pojazdów dostawczych, 24,9% wskazuje na kontrolę kosztów serwisu i utrzymania pojazdów jako największe wyzwanie, a 19,5% na koszty zakupu i finansowania floty.
Podejście do alternatywnych napędów
Elektromobilność w Polsce rozwija się głównie w segmencie flot osobowych i dostawczych. Wśród zarządców flot osobowych 34,2% deklaruje gotowość do przejścia na pojazdy elektryczne, a wśród dostawczych — 25,5%. W przypadku ciężarówek, 53,6% firm nie planuje zmiany napędu, a największy potencjał widzi w technologii wodorowej (16%).
MOŻE ZAINTERESUJE CIĘ TAKŻE
Kluczowym ograniczeniem dla dalszego rozwoju napędów alternatywnych jest niewystarczająca infrastruktura ładowania oraz brak spójnych programów wsparcia. Obecnie gaz naturalny (CNG i LNG) dominuje w segmencie pojazdów ciężarowych (89,88% obrotu), podczas gdy HVO 100 odnotowało 3,69% udziału w 2024 roku.
Infrastruktura drogowa
Przedsiębiorcy zarządzający flotami przyznają, że w ciągu ostatnich pięciu lat infrastruktura drogowa w Polsce uległa znaczącej poprawie. Mimo to połowa firm wskazuje na różnice regionalne, a 14% uważa, że są one znaczące.
Infrastruktura dla pojazdów ciężarowych jest nadal lepiej rozwinięta w Europie Zachodniej, co zauważa 43,76% ankietowanych z firm transportowych. Wśród zarządców flot osobowych i minibusów niemal połowa badanych (47,73%) uważa, że poziom infrastruktury w Polsce jest zbliżony do standardów europejskich, 23,6% ocenia go jako wyższy, a 30% jako niższy.
Celem naszego badania była analiza kluczowych aspektów związanych z funkcjonowaniem flot transportowych w Polsce. Obecnie nasi Klienci stawiają na nowoczesne pojazdy zasilane tradycyjnymi paliwami, ale wielu z nich już planuje przejście na paliwa alternatywne. Naszym zadaniem jako DKV Mobility jest zapewnienie im szerokiej sieci akceptacji umożliwiającej tankowanie, ładowanie czy uzupełnienie paliwa. Stale rozwijamy funkcjonalności i pakiet dostępnych usług, aby ułatwić im maksimum istotnych kwestii operacyjnych w codziennym prowadzeniu biznesu – podsumowuje Anna Biekionis, Country Manager DKV Mobility.
Źródło: DKV Mobility