Leasing społeczny może udostępnić samochody elektryczne 3 milionom europejskich rodzin

Leasing społeczny pojazdów elektrycznych może być rozwiązaniem problemu dostępności czystego transportu dla milionów europejskich rodzin o niskich dochodach. Według analizy Transport & Environment (T&E), programy krajowe finansowane z unijnego rynku uprawnień do emisji CO2 mogłyby objąć nawet 3 miliony gospodarstw domowych
Badanie przeprowadzone przez T&E na podstawie danych Öko-Institut pokazuje, że do 2032 roku gospodarstwa domowe o niskich i średnich dochodach w pięciu największych krajach Europy (Niemczech, Hiszpanii, Francji, Włoszech i Polsce) mogą przesiąść się na samochody elektryczne dzięki programom leasingu społecznego.
Przystępne raty, realne oszczędności
Program umożliwia leasing przystępnych cenowo pojazdów elektrycznych poniżej 25 000 euro po obniżonych ratach miesięcznych od 130 do 215 euro. Model ten już funkcjonuje we Francji i może zostać wdrożony przez inne kraje UE.
Przystępne cenowo pojazdy elektryczne dla nawet 3 milionów gospodarstw domowych dzięki leasingowi społecznemu

Aby położyć kres uzależnieniu od samochodów napędzanych paliwami kopalnymi, wiele gospodarstw domowych potrzebuje pomocy w przejściu na samochody elektryczne. Pojazdy elektryczne pozostają niedostępne nawet dla rodzin o średnich dochodach, a dotacje do zakupu zbyt często przynoszą korzyści tym, którzy ich nie potrzebują – wyjaśnia Marie Chéron, specjalistka ds. e-mobilności w T&E.
Finansowanie z Funduszu Klimatycznego
Państwa członkowskie UE mogłyby włączyć leasing społeczny do swoich krajowych planów społeczno-klimatycznych, finansując go ze swoich dochodów z rozszerzenia unijnego rynku uprawnień do emisji CO2 na transport drogowy i budownictwo (dyrektywa ETS2). Według analizy T&E, do 2032 roku w pięciu badanych krajach będzie dostępnych do 16 miliardów euro na wsparcie leasingu społecznego.
Jednak w 2026 roku – pierwszym roku funkcjonowania Społecznego Funduszu Klimatycznego – dostępna kwota jest ograniczona do 4 miliardów euro. T&E zaleca przyspieszenie części dochodów z ETS2, umożliwiając państwom członkowskim zaciąganie pożyczek pod zastaw przyszłych dochodów.
20 milionów Europejczyków uzależnionych od aut spalinowych
W pięciu największych krajach UE około 20 milionów osób o niskich i średnich dochodach mieszkających na obszarach wiejskich jest uzależnionych od samochodów spalinowych. Ta zależność sprawia, że są oni narażeni na rosnące koszty paliwa – potrzebują pojazdu do poruszania się, ale cena paliwa obciąża ich budżety.
Liczba ludności zagrożona wykluczeniem transportowym Dorośli posiadający jeden pojazd, mieszkający na wsi i należący do 30% gospodarstw domowych o najniższych dochodach
MOŻE ZAINTERESUJE CIĘ TAKŻE

Kryteria i beneficjenci programu
Programy leasingu socjalnego powinny być dostosowane do warunków lokalnych. Kraje powinny uwzględnić kilka kryteriów: posiadanie samochodu, poziom dochodu i miejsce zamieszkania. Na przykład w Niemczech do programu mogłyby kwalifikować się rodziny należące do 40% gospodarstw domowych o najniższych dochodach, które mieszkają na obszarach wiejskich.
Zakładając sześcioletni okres najmu, leasing społeczny mógłby przynieść korzyści od 1,5 do 3 milionów gospodarstw domowych, w zależności od poziomu dotacji. Może to objąć nawet 27% gospodarstw domowych o niskich i średnich dochodach na obszarach wiejskich uzależnionych od aut spalinowych.
Nowy segment rynku EV
Program może stworzyć popyt na pojazdy elektryczne w nowym segmencie rynku - odpowiadającym 12% pojazdów elektrycznych na drogach w 2032 roku. To może przynieść korzyści europejskim producentom, jeśli rządy będą faworyzować pojazdy produkowane w Europie.
Kompleksowe podejście do mobilności
UE powinna pomóc państwom członkowskim w uzyskaniu najlepszych ofert od firm samochodowych poprzez utworzenie „przystępnej cenowo platformy dla pojazdów elektrycznych”. W ramach nadchodzących wytycznych dotyczących leasingu społecznego Komisja Europejska mogłaby stworzyć punkt kompleksowej obsługi zbierajacy informacje o popycie i podaży.
"Leasing społeczny nie powinien być jedynym środkiem wsparcia w transporcie. Rządy powinny również inwestować w aktywną mobilność, transport publiczny, systemy wspólnego korzystania z samochodów, programy złomowania oraz infrastrukturę ładowania.
Źródło: T&E