Jak wygląda rynek wynajmu samochodów w Polsce? Znamy dane PZWLP

Jak wygląda rynek wynajmu samochodów Polsce? Dane PZWLP Pixabay z Pexels

Wynajem długoterminowy ma się w Polsce całkiem dobrze. Po pierwszym kwartale 2023 r. tempo wzrostu branży wyniosło już 10,8% w porównaniu z takim samym okresem roku ubiegłego.

Rynek motoryzacyjny i flotowy w Polsce powoli powracają do normalności po kryzysie spowodowanym pandemią COVID-19 oraz wywołaną w jej wyniku ograniczoną dostępnością nowych samochodów. W pierwszym kwartale bieżącego roku poziom sprzedaży nowych aut do firm w Polsce osiągnął bardzo dobre wartości, notowane przed rokiem 2020. Jeszcze w zeszłym roku rynek motoryzacyjny, zarówno w naszym kraju, jak i całej Europie miał poważne problemy z produkcją i podażą nowych aut. Pierwsze trzy miesiące roku 2023 wskazują jednak na wyraźne odbicie i odrabianie strat.

Udzial_wynajmu_dlugoterminowego_sprzedaz_aut_do_firm_w_Polsce_2023 PZWLP

Duże wzrosty sprzedaży, osiągnięte w części przypadków dzięki efektowi tzw. niskiej bazy, odnotowane zostały w każdej formie finansowania. Zgodnie z danymi Polskiego Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów (PZWLP), branża wynajmu długoterminowego aut w Polsce urosła w pierwszym kwartale 2023 roku o 10,8% r/r pod względem łącznej liczby samochodów.

Tempo wzrostu wynajmu długoterminowego w Polsce rośnie nieprzerwanie od dokładnie 2 lat i w pierwszym kwartale roku znajdowało się już na poziomie znanym nam z czasów przed pandemią, czyli początkiem perturbacji w całej gospodarce. Spodziewamy się, że dynamika będzie się jeszcze zwiększać, przynajmniej w najbliższym czasie, powoli znika bowiem jeden z bardziej hamujących rozwój naszej branży czynników, a więc kwestia ograniczonej dostępności nowych samochodów. Równolegle coraz silniejsze stają się argumenty, które zachęcają przedsiębiorców do korzystania z wynajmu długoterminowego, jak na przykład stałe koszty związane z finansowaniem i pełnym zakresem obsługi auta przez cały okres umowy, co w obecnych czasach jest coraz większą wartością. W efekcie, z wynajmu długoterminowego coraz częściej korzystają mali, a nawet mikro przedsiębiorcy, często zastępując nim wcześniej wykorzystywany do finansowania samochodu kredyt czy klasyczny leasing finansowy – mówi Robert Antczak, Prezes Zarządu PZWLP.

Dynamika_rozwoju_wynajmu_dlugoterminowego_w_Polsce PZWLP

Od stycznia do marca br. branża wynajmu długoterminowego samochodów w Polsce nabyła na potrzeby oferowanych usług 20,8 tys. nowych aut osobowych, co stanowiło 24% łącznej sprzedaży samochodów do firm w naszym kraju w tym czasie. 

Dane PZWLP po pierwszym kwartale 2023 r. wskazują także, że branża Rent a Car (wypożyczalnie samochodów) odnotowała wzrost na poziomie 6,9% r/r. Oznacza to odwrócenie trwającego przez trzy poprzednie kwartały trendu spadkowego w tym zakresie. Dla przypomnienia – po pierwszym kwartale 2022 r. wypożyczalnie samochodów rozwijały się w tempie ponad 20% r/r, a na koniec roku było to już jedynie 3,5% r/r.

Branża Rent a Car najszybciej i najmocniej spośród całego sektora wynajmu samochodów reaguje na wszelkie zawirowania i negatywne dla rozwoju zjawiska w gospodarce. Dobitny przykład tego mieliśmy w trakcie pandemii i lockdownów w 2020 r. Nieznaczne zwiększenie tempa wzrostu, po kilku miesiącach tendencji spadkowej możemy bardzo ostrożnie traktować jako prawdopodobny powrót na ścieżkę szybszego wzrostu. Zmniejszająca się w zeszłym roku dynamika rozwoju wynikała z problemów z dostępnością nowych samochodów, a także z wysokiej inflacji. W 2023 r. czynniki te są już znacząco słabsze, więc jest szansa, że faktycznie mamy do czynienia z początkową fazą rynkowego odbicia w kierunku większych wzrostów – mówi Maciej Tórz, członek zarządu PZWLP.

Źródło: Samar

Tagi artykułu

autoExpert 11 2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę