Jaki jest obecnie stan rynku motoryzacyjnego na Ukrainie?
Ceny paliw na Ukrainie wzrosły od 1 lipca 2023 roku. Stało się tak w wyniku podwyżki podatków na jego import: przywrócenia VAT-u, który został czasowo zniesiony na początku wojny i kryzysu paliwowego w zeszłym roku. Ukraińcy zareagowali na tę wiadomość jeszcze w czerwcu i ustanowili jednocześnie dwa rekordy: maksymalnego udziału samochodów elektrycznych w strukturze sprzedaży oraz maksymalnej liczby przeróbek samochodów na gaz płynny (instalacja LPG).
- W czerwcu 2023 r. Ukraińcy najczęściej wybierali pojazdy benzynowe – stanowiły one 39,1% (47,1 tys.) ogółu sprzedaży aut;
- Jeśli dodamy do tego samochody z zainstalowanym LPG (17,6% – 21,2 tys.) oraz samochody z silnikami hybrydowymi (2,1% – 2,6 tys.), to będą stanowić one większość, czyli dokładnie 58,8%;
- Udział samochodów z silnikiem Diesla wyniósł 37% (44,6 tys.);
- Aut wyposażonych silnikiem do pracy wyłącznie na paliwie gazowym było 0,3% (412 szt.);
- Udział samochodów elektrycznych wyniósł 3,8% (4,6 tys.).
Co więcej, w porównaniu z poprzednim miesiącem nieznacznie wzrósł udział aut z silnikiem diesla (z 36,4% do 37%). Udział samochodów elektrycznych wzrósł z 3,3% do 3,8%. Wskaźnik ten okazał się dwukrotnie wyższy niż w czerwcu 2022 roku i rekordowy na ukraińskim rynku motoryzacyjnym.
Zmniejszył się natomiast udział wszystkich pozostałych rodzajów silników: benzynowych – z 39,9% do 39,1%; hybrydowych – od 2,2% do 2,1%; samochodów z LPG (z 17,9% do 17,6%); gazowych – od 0,4% do 0,3%.
Rynek wewnętrzny
W czerwcu na krajowym rynku Ukrainy dominowały samochody benzynowe – zawarto 39,7% (36,9 tys.) takich transakcji; pojazdów z instalacją gazową było 21,9% (20,4 tys.). Samochody z silnikiem Diesla były w mniejszości: 35,4% (32,9 tys.).
Spośród wszystkich samochodów na rynku krajowym 1,5% stanowiły samochody elektryczne (1,4 tys.), 1,2% – hybrydowe (1,1 tys.), a 0,4% – auta na gazie (360 sztuk).
W czerwcu, jeśli porównamy wskaźniki z poprzednim miesiącem, nieznacznie zwiększył się udział samochodów z silnikami wysokoprężnymi (35,4% zamiast 34,7%), benzynowych i hybrydowych (39,7% zamiast 40,2% i 1,3% zamiast 1,2% odpowiednio).
Na niezmienionym poziomie pozostały udziały samochodów elektrycznych (1,5%), samochodów z LPG (21,9%) oraz silników gazowych (0,4%).
Import aut używanych
Samochody używane z silnikiem Diesla sprowadzane w czerwcu z zagranicy stanowiły 44% (9,2 tys.). Udział samochodów benzynowych wyniósł 37,1% (7,7 tys.). Jeśli jednak dodamy do tego wskaźnika udziały aut z LPG (4,1%, 862 szt.) oraz pojazdów hybrydowych (2,1%, 432 szt.), które faktycznie również są napędzane benzyną, to ich łączny udział wyniesie 43,3%.
Prawie nie sprowadza się używanych pojazdów z gazem – jedynie 0,2% (52 sztuki). W zeszłym miesiącu sprowadzono 12,5% (2,6 tys.) używanych aut elektrycznych. To absolutny rekord w tym segmencie rynku. W porównaniu z majem 2023 r. udział samochodów z silnikiem diesla spadł (z 45,5% do 44%). Nieznacznie zmniejszył się również udział samochodów benzynowych i samochodów z LPG – odpowiednio z 37,8% do 37,1% i 4,2% do 4,1%. Wzrósł natomiast udział hybryd (z 2% do 2,1%) oraz samochodów elektrycznych — z 10,3% do 12,5%. Udział samochodów z gazem nie zmienił się (0,2%).
MOŻE ZAINTERESUJE CIĘ TAKŻE
Auta nowe
W czerwcu największą popularnością cieszyły się nowe pojazdy z silnikami Diesla. Wśród wszystkich nowych samochodów rejestrowanych po raz pierwszy było ich 37,8% (2,5 tys. szt.). Samochodów benzynowych było 37,2% (2,5 tys.), 15,5% (1 tys.) hybrydowych, a 0,4% (26 szt.) – z fabrycznym LPG. Razem ich udział wyniósł 53,1%. Udział samochodów elektrycznych wyniósł 9,1% (602 szt.).
W porównaniu z majem 2023 r. liczba aut benzynowych spadła z 40,9% do 37,2%. Udział samochodów z silnikiem Diesla wzrósł z 34,8% do 37,8%, samochodów hybrydowych – z 14,9% do 15,5%, co okazało się maksymalnym wskaźnikiem w tym segmencie rynku. Udział pojazdów z LPG nieznacznie spadł (z 0,7% do 0,4%). Udział samochodów elektrycznych wzrósł z 8,7% do 9,1%.
Dynamika instalacji LPG
W czerwcu Ukraińcy zarejestrowali 5,8 tys. samochodów z LPG. To o 5,5% więcej niż w maju 2023 roku i o 87,1% więcej niż w czerwcu 2022 r. Taki miesięczny wskaźnik ostatnio odnotowano w lipcu 2021 r., co może oznaczać reakcję na wzrost cen paliw na Ukrainie.
Źródło: Samar