Wyniki finału konkursu Drive Innovation: Przyszłość Zrównoważonego Transportu zorganizowanego przez BASF Polska

Wyniki konkursu BASF Polska dla studentów BASF Polska
  • 19 października w warszawskiej siedzibie BASF Polska odbył się finał konkursu dla studentów;
  • Do ostatniego etapu zakwalifikowało się 6 drużyn z całej Polski;
  • Główną nagrodą w konkursie było 15 000 zł na rozwój projektu.

 

BASF Polska, czyli firma dbająca o biznes i naukę

Połączenie nauki i biznesu, wymiana doświadczeń czy projekty R&D, to konieczne działania z punktu widzenia firmy z branży chemicznej dla tworzenia innowacji, tak potrzebnych w zrównoważonym rozwoju. Od wielu lat, w ramach swoich aktywności z obszaru społecznej odpowiedzialności biznesu, BASF Polska współpracuje z różnymi uczelniami w Polsce i realizuje projekty naukowo-biznesowe.

W celu pogłębiania kooperacji z uczelniami oraz zachęcenia młodych naukowców do poszukiwania rozwiązań dla zrównoważonej przyszłości powstał pomysł stworzenia konkursu skierowanego do studentów. 30 listopada 2021 r., inicjatywa: „Drive Innovation: Przyszłość Zrównoważonego Transportu”, została oficjalnie ogłoszona, a nabór na zgłoszenia konkursowe został otwarty.

Aby zakwalifikować się do finału, studenci mieli za zadanie zaproponować rozwiązanie dla jednego ze współczesnych wyzwań branży motoryzacyjnej i transportowej. Zagadnienia dotyczyły:

  • Ograniczania emisji;
  • Wydajności energetycznej;
  • Cyrkularności w transporcie;
  • Bezpieczeństwa pojazdów.

W swoim rozwiązaniu studenci mogli korzystać z produktów BASF z takich obszarów jak tworzywa sztuczne, lakiery samochodowe, baterie do środków transportu, infrastruktura transportowa, płyny eksploatacyjne i paliwa oraz katalizatory.

Uczestnicy pierwszej edycji Drive Innovation wykazali się wyjątkową wiedzą i kreatywnością. Pomysły, które zostały nam przedstawione, były na wysokim poziomie i część z nich mam nadzieję zrealizować. Dzięki takiej współpracy biznesu i nauki wspólnie jesteśmy w stanie wypracować mechanizmy na rzecz wzajemnego wsparcia i zrównoważonego rozwoju – powiedziała Katarzyna Jedynak, Head of Sales Industrial Chemicals.

Spośród 16 drużyn, 6 zakwalifikowało się do ścisłego finału, w którym zespoły walczyły o 5 000, 10 000 oraz 15 000 zł, a także o nagrodę specjalną, którą był wyjazd do centrali BASF w Ludwigshafen.

Do finału zakwalifikowały się grupy z: Akademii Górniczo- Hutniczej w Krakowie, Politechniki Rzeszowskiej, 2 zespoły z Politechniki Śląskiej, Politechniki Warszawskiej oraz Wojskowej Akademii Technicznej, które zaprezentowały przed jurorami niezwykle ciekawe projekty.

Dotyczyły one produkcji hulajnóg jako zrównoważonego środka transportu, antymikrobowych powłok z lakierów proszkowych, układu magazynowania energii w pojazdach wyczynowych, ograniczenia emisji spalin za pomocą ogniw fotowoltaicznych III generacji oraz dwupaliwowego, tłokowego silnika o zapłonie samoczynnym wykorzystującym niskoemisyjne paliwa alternatywne. 

Po zapoznaniu się ze wszystkimi projektami, jury w składzie: dr Agata Kruszec, Starsza Menedżerka ds. Marketingu i Projektów BTC, Przemysław Siwoń, Head of Operation for Production and Process Engineering w BASF Polska, Arkadiusz Szybiak, Operational Excellence Lead Engineer w BASF Polska, dr hab. inż. prof. Andrzej Plichta z Politechniki Warszawskiej, prof. dr hab. inż. Anna Chrobok z Politechniki Śląskiej oraz Roman Kantorski, prezes Polskiej Izby Motoryzacyjnej, podjęło decyzję o przyznaniu nagród głównych i specjalnych. 

3 miejsce i 5 000 zł oraz nagrodę specjalną – wyjazd do Ludwigshafen, otrzymali studenci z Politechniki Śląskiej z projektem dotyczącym układu magazynowania energii w samochodach wyczynowych.

2 miejsce oraz 10 000 zł trafiło do zespołu z Wojskowej Akademii Technicznej z projektem nt. dwupaliwowego tłokowego silnika o zapłonie samoczynnym. Jurorzy dodatkowo postanowili nagrodzić grupę wyjazdem do Zakładu Produkcji Katalizatorów BASF w Środzie Śląskiej pod Wrocławiem.

1 miejsce i 15 000 zł trafiło do zespołu z Politechniki Warszawskiej z projektem o ograniczeniu emisji spalin za pomocą ogniw III generacji.

Myślę, że to świetna inicjatywa, do której zaprosiliśmy grono ekspertów, aby rozmawiać o innowacjach z pasjonatami, a przez to i samemu inspirować się ich energią i zaangażowaniem. Dzięki tak stworzonym synergiom jesteśmy w stanie wspólnie „wyławiać” najciekawsze zrównoważone projekty, którym warto się przyjrzeć z bliska i być może dać im się rozwijać razem z BASF. To esencja dialogu nauki z biznesem, zdecydowanie warta kontynuacji – powiedziała dr Agata Kruszec, przewodnicząca jury konkursu.

Centrum Nauki Kopernik oraz Politechnika Rzeszowska objęli konkurs patronatem honorowym. Partnerami konkursu byli: Politechnika Śląska oraz Politechnika Warszawska. Patronatem medialnym konkursu był magazyn Focus.

Źródło: BASF Polska

Tagi artykułu

autoExpert 10 2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę