Wymienny kartridż wodorowy – prototyp Toyoty i Woven Planet to nowy pomysł na przenośne źródło energii

Wymienny kartridż wodorowy Toyota
7.6.2022

Toyota Motor Corporation i należąca do niej spółka Woven Planet Holdings opracowały prototyp przenośnego kartridża wodorowego. Urządzenie ułatwi korzystanie z energii wodorowej w wielu różnych codziennych zastosowaniach w domu i poza nim. Kartridż zostanie poddany praktycznym testom w różnych zastosowaniach, przeprowadzonym w inteligentnym mieście przyszłości Woven City.

 

Zbiorniki wodoru jak powerbanki

Wodorowy kartridż Toyoty to wygodne, przenośne źródło energii. Umożliwia dostarczanie wodoru w dowolne miejsce bez rur przesyłowych. Daje możliwość łatwej wymiany i szybkiego powtórnego naładowania. Prototyp ma długość 40 cm i średnicę 18 cm, a jego docelowa waga to 5 kg. Toyota przewiduje, że zbiornik pomieści tyle wodoru, aby typowy moduł ogniw paliwowych mógł wygenerować dość prądu do zasilania domowej kuchenki mikrofalowej przez 3-4 godziny.

Do komercyjnego użytku Toyota przygotuje zbiorniki o różnych wymiarach, aby zapewnić użytkownikom jak najszersze możliwości stosowania tej technologii na co dzień. Do korzystania z wodorowych kartridżów potrzebna będzie niewielka infrastruktura, która pozwoli zaspokoić potrzeby energetyczne m.in. na oddalonych terenach pozbawionych sieci przesyłowej, podczas wyjazdów i wydarzeń plenerowych czy w razie przerw w dostawach prądu.

Prototyp przenośnego kartridża wodorowego został zaprezentowany na torze Fuji Speedway podczas drugiej rundy japońskiej serii wyścigów długodystansowych Super Taikyu 2022. Dla Toyoty była to okazja, by pokazać publiczności, jak działa energia wodorowa i na jak wiele sposobów można z niej korzystać w codziennym życiu.

Testy wodorowych kartridży w Woven City

Toyota wraz z Woven Planet nawiązały współpracę z japońskim producentem energii ENEOS i wspólnie pracują nad zbudowaniem kompleksowego łańcucha dostaw wodoru, mającego na celu przyspieszenie i uproszczenie jego produkcji, transportu i codziennego użytkowania. Na etapie testowania wodorowych kartridży partnerzy skupią się na zaspokojeniu potrzeb energetycznych mieszkańców Woven City i okolicznych społeczności. Woven City to prototypowe, eksperymentalne miasto, budowane przez Woven Planet w Susono City w prefekturze Shizuoka. Osiedle będzie służyło do opracowywania i testowania w rzeczywistych warunkach wielu różnych technologii i przyszłościowych rozwiązań – zarówno przez zespoły R&D Toyoty, jak i niezależnych naukowców.

Inżynierowie Toyoty i Woven Planet przetestują w Woven City różne zastosowania dla kartridży wodorowych, takie jak pojazdy czy urządzenia w gospodarstwach domowych. Wraz z naukowcami, wynalazcami oraz mieszkańcami prototypowego miasta i okolicznych miejscowości będą poszukiwali kolejnych praktycznych pomysłów na wykorzystywanie wodorowych kartridży. Pracom rozwojowym będą poddawane także same zbiorniki, aby stawały się coraz bardziej pojemne, wydajne i łatwe w użyciu.

Ostatecznym celem projektu jest zaproponowanie rozwiązania, które ułatwi osiągnięcie neutralności klimatycznej, tak aby każdy miał dostęp do czystej energii, najpierw w Japonii, a następnie na całym świecie. Toyota i Woven Planet dążą do opracowania najlepszych praktyk w zakresie włączania czystej energii wodorowej do codziennego życia.

Wodór wspiera osiągnięcie neutralności klimatycznej

Technologie wodorowe mają duży potencjał jako narzędzie osiągnięcia neutralności klimatycznej, zapewniając klientom wygodę i przystępne koszty, a producentom opłacalność. Używanie go nie wiąże się z emisją CO2, a jeśli gaz ten jest produkowany przy użyciu odnawialnych źródeł energii, takich jak wiatr, energia słoneczna, geotermalna czy odpady z biomasy, stanowi przyjazne dla środowiska paliwo o zerowej emisyjności w całym cyklu życia. Wodór może być wykorzystywany do wytwarzania energii elektrycznej w ogniwach paliwowych do zasilania pojazdów elektrycznych typu FCEV czy instalacji stacjonarnych, a także może służyć jako neutralne pod względem emisji CO2 paliwo do aut spalinowych.

Obecnie większość wodoru jest wytwarzana z paliw kopalnych i wykorzystywana do celów przemysłowych, takich jak produkcja nawozów czy rafinacja ropy naftowej. Aby wykorzystać ten gaz jako źródło energii w naszych domach i w życiu codziennym, technologia wodorowa i związana z nią infrastruktura musi spełniać odpowiednie normy bezpieczeństwa i być dostosowana do nowych warunków. W przyszłości produkcja wodoru zostanie przestawiona głównie na bezemisyjne metody, oparte na energii odnawialnej, a zakres jego wykorzystywania obejmie wszystkie główne gałęzie gospodarki, w tym transport i energetykę. W ramach japońskiej strategii energetycznej rząd tego kraju wspiera wiele różnych programów badań i rozwoju nad zastosowaniami wodoru, a Toyota i Woven Planet należą do ważnych partnerów władz publicznych w realizacji tej misji.

Źródło: Toyota

O Autorze

autoEXPERT – specjalistyczny miesięcznik motoryzacyjny, przeznaczony dla osób zajmujących się zawodowo naprawą, obsługą, diagnostyką i sprzedażą samochodów oraz produkcją i sprzedażą akcesoriów motoryzacyjnych, części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych.

Tagi artykułu

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę