BMW rozpocznie produkcję seryjną napędów wodorowych w 2028 roku

BMW wodór 2028: produkcja seryjna ogniw paliwowych BMW

BMW Group przygotowuje się do historycznego kroku w rozwoju bezemisyjnych technologii napędowych. W 2028 roku w austriackim zakładzie w Steyr rozpocznie się produkcja seryjna trzeciej generacji systemów ogniw paliwowych, co oznacza wejście niemieckiego producenta na rynek seryjnych pojazdów wodorowych.

Współpraca z Toyotą przynosi rezultaty

Droga BMW do technologii wodorowej rozpoczęła się w 2014 roku, kiedy w modelu 535iA zastosowano pierwszy system ogniw paliwowych dostarczony przez Toyotę. Obecna flota pilotażowa BMW iX5 Hydrogen wykorzystuje już drugą generację napędu, gdzie sam system został opracowany przez BMW, a Toyota dostarczyła pojedyncze ogniwa paliwowe.

Trzecia generacja technologii wodorowej powstaje we współpracy obu koncernów i przynosi znaczące usprawnienia. System ogniw paliwowych stał się o około 25% bardziej kompaktowy dzięki zwiększonej gęstości mocy. Wysoki stopień integracji pozwala na płynne wdrożenie technologii w przyszłych konstrukcjach pojazdów, co wpisuje się w otwarte podejście technologiczne BMW Group.

Trzy zakłady, jedna technologia

Za rozwój i produkcję odpowiadają trzy zakłady BMW Group w różnych lokalizacjach. W Monachium powstają prototypy wysokowydajnych systemów ogniw paliwowych. Centrum kompetencyjne skupia się na opracowywaniu procesów montażu i testowania oraz długoterminowym uprzemysłowieniu technologii.

Joachim Post, członek zarządu BMW AG odpowiedzialny za rozwój, podkreśla znaczenie europejskiej lokalizacji: – Wybierając Steyr, wyraźnie stawiamy na rozwój innowacji w Europie. Jednostki kompetencyjne w Monachium i Steyr odgrywają kluczową rolę w rozwoju przełomowych systemów ogniw paliwowych.

Zakład w Steyr, który ma wieloletnie doświadczenie w produkcji różnych typów napędów dla modeli BMW Group, obecnie przechodzi modernizację. Powstają nowe stanowiska testowe i linie produkcyjne, a budynki są dostosowywane do wymogów nowej technologii. Klaus von Moltke, szef działu produkcji silników BMW AG, zaznacza, że zakład będzie produkował kolejną innowacyjną technologię napędu obok najnowszej generacji silników elektrycznych oraz spalinowych.

Kluczowe komponenty z Landshut

Trzeci zakład w Landshut odpowiada za produkcję kluczowych komponentów do pojazdów wodorowych. Od maja 2026 roku rozpocznie się budowa linii produkcyjnych dla sterownika BMW Energy Master, który zarządza zasilaniem elektrycznym pojazdu w zakresie od 400V do 800V. Pierwsze prototypy tego sterownika przystosowanego do pracy z napędem wodorowym będą produkowane już od połowy 2026 roku w pobliskim Dingolfing.

Technologia przyszłości

W systemie ogniw paliwowych zachodzi reakcja elektrochemiczna, podczas której wodór ze zbiorników reaguje z tlenem z powietrza, wytwarzając prąd elektryczny napędzający silnik pojazdu. Trzecia generacja technologii oferuje zwiększoną wydajność dzięki rozwojowi poszczególnych komponentów i ulepszonym strategiom eksploatacyjnym, co przekłada się na większy zasięg i moc przy zmniejszonym zużyciu energii.

Wprowadzenie seryjnego modelu BMW z napędem wodorowym w 2028 roku rozszerzy technologicznie otwartą rodzinę produktów niemieckiego producenta o kolejny bezemisyjny pojazd, dając klientom szerszy wybór ekologicznych rozwiązań napędowych.

Źródło: BMW
 

Tagi artykułu

autoExpert 12 2025

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę